Spectrumanalyzer

okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Spectrumanalyzer

Inlägg av okhan »

Hej!

Funderar på att införskaffa en spektrumanalysator då jag jobbar med förstärkare dagligen. Det känns som ett bra verktyg för att kunna se eventuella oscillationer på det icke hörbara området. Har alltså aldrig ägt en sådan förut.
Dock blir jag osäkert när jag läser på specifikationerna....de flesta ligger uppe i Ghz frekvenser och verkar inte visa lägre hörbara frekvenser?

Finns det analysatorer som visar spann från 0hz och uppåt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av Icecap »

En spektrumanalysator för audioområdet löses väl med en bra ljudkort och en FFT-analys?

Ett oscilloskop klarar detta bättre och det finns oscilloskoper med FFT-analys inbyggd.
Och de är MYCKET billigare än en spektrumanalysator.



Edit: otrevlig formulering borttagen - hcb
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av adent »

Ja som sagt, ska du köra audiofrekvenser och lite över är en "riktig" spectrumanalysator grovt overkill.
Redan ett hyfsat oscilloskop med Spectrumanalysatorfunktion (FFT?) är troligen overkill, men använtbart till mycket annat också.
Frågan är som du skriver hur lågt NER i frekvens de går. Borde gå att läsa sig till, eller be någon testa med sitt oscilloskop.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av grym »

hp har en gammal modell som klara nästan från 0hz till 50 khz
ett underbart instrument

har en och funderar på att sälja den

men ett 24 bitar ljuskort och fft programvara funkar bra med
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av 4kTRB »

www.ap.com

Elektroniktidningarna brukar testa med deras prylar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av E Kafeman »

Beroende på vad man vill göra, lite enkel felsökning utan krav på extrem dynamik så går det mäta med oscilloskop. Högfrekventa oscillationer hittas lätt med fft eller med högpass-filter in på kanal 2.
vill man mäta varför man har oscillation eller hur stor risken är för sådan i egendesignade kretsar, mäta innan problemet existerar, så behöver man en audio-analysator som klarar fas-analys och gärna kan plotta stabilitets-diagram. Enbart FFT duger då inte.
Nackdelen är att sådana instrument kan kosta nästan hur mycket som helst nya och även begagnade är rätt dyra om de ska vara väl fungerande.
En lågpris-lösning som jag själv använder: https://www.ni.com/sv-se/shop/select/my ... ion-device
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av AndersG »

Ljudkort och programvaran Octave
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av okhan »

Tack för goda råd och tips. Eftersom instrumentet är tänkt att vara på servicebänken så vill jag inte ha ljudkort och dator.
Lösningen med oscilloskop med FFT är något jag ska kolla in.
Tanken är att ha en rigg så man exempelvis kan se sinuskurva på oscilloskop, frekvensspektrum (så man kan se ifall det förekommer oscillation eller annat skit på signalen).samt även ha en lösning där jag kan se uteffekten direkt på display.

Vet att det finns bänkmultimetrar som har inbyggd mattefunktion för att direkt kunna visa uteffekt. Finns det någon smidigare lösning än det? Finns kanske redan ett instrument som gör just denna funktion som jag inte känner till? (jag vet att jag lätt kan räkna ut effekten med matteformel men de vore så smidigt att slippa).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av AndersG »

Ett av mina skop. Ett Agilent från ca 2000 har fft. Men octave är flexiblare. Hsr även eh hp lågfrekvens sa. Lossar för ett psr hundra dollar på ebsy.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av limpan4all »

Du tänker fel...
Jag har några olika spektrumanalysatorer och ett antal oscilloskop med FFT.
Men om jag skulle vilja/behöva mäta på något inom audioomtrådet och några ggr uppåt så skulle jag använda mig av följande.
https://www.elfa.se/sv/oscilloskop-anal ... de=man_dgt
Den piskar rumpa med all min andra utrustning och är enklare att använda.
Varför, den har 14 bitars A/D det har inga oschilloskåp om man inte passerar 100k SEK med bred marginal.
Den har även två synkade D/A kanaler så att man ta upp frekvensgång (nätverksanalysator) i LF området.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Spectrumanalyzer

Inlägg av psynoise »

För kraftelektronik har jag endast använt spektrumanalysator för att avlusa och verifiera EMC (vilket dock brukar bli en del timmar).

Nätverksanalysator (Omicron Bode 100) däremot har jag använt för att kontrollera reglerslingor och vissa komponenter. Intressant var en gång när jag upptäckte att reella delen var väldigt stor på en induktor. Mycket riktigt fuskade tillverkar och gjorde sin egen litztråd.

För hemma bruk (mest tänkt för småsignalsaudio) har jag en äldre HP 35660A. Väldigt begränsat frekvensområde, 50 kHz, men bra dynamik och lågt begagnat pris. Tror jag betalde runt 5 000 kr på tyska E-bay för ett antal år sedan.

HP tillverkade minst en till liknande lågfrekvensnätverksanalysator. Dessa kallades något i stil med "Dynamic Signal Analyzer". Gissningsvis är ingen av dessa särskilt dyra begagnade.
Skriv svar