JBC Lödstation

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

JBC Lödstation

Inlägg av GeekJoan »

För många år sen när jag tog mina lödcertifikat så hade dom såna här JCB lödstationer:
16.jpg
Det är den absolut skönaste lödstation jag använt. Denna modellen har väl utgått för länge sen. Men är det någon som provat någon av deras nuvarande maskiner?
Det jag gillade med den där var att man kände i pennan när man fick kontakt med utan som man skulle löda på. Det liksom vibrerade svagt. Gör de nya stationerna det också?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: JBC Lödstation

Inlägg av elshorto »

Jag har jobbat med sådan station i många år men känner inte igen att den vibrerar. Jag får känna efter imorgon, pennan är dock av nyare modell.

Jag köpte in en CD-S för ett tag sedan, tycker den är minst lika bra.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: JBC Lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Nej den ska inte vibrera. Möjligen kan magnetfältet från värmeelementet pga pwm skapa fenomen som kan upplevas som vibrationer i närheten av magnetisk metall.
Eftersom värmeelementet sitter närmare spetsen än på de flesta andra lödpennor, dess värmeeffekt är hög och att spetsen i sej är lätt, kan det skapa grund för att man känner även små vibrationer, men inget som jag märkt.
Nuvarande JBC lödpennor är snarlika de gamla. Lödstationerna är dyra men är i en klass för sej självt när man ska löda smått. Förmodligen lödpennorna med kortaste termiska fördröjningen som ändå håller temperaturen väldigt bra. Det tar bråkdelen av en sekund från det att man satt till spetsen på en 0402-komponent tills den reglerar upp till full effekt.
Jag använder då den minsta lödpennan och spets 0.1 mm och får nästan omedelbart 75W i den smala spetsen. Onödigt smal spets men jag löder betydligt mindre komponenter också.
Har diverse typ Weller och liknande pennor men de är inte i närheten av funktion. Enda gången jag använde en Weller-penna är när man ska löda loss en komponent och behöver två pennor samtidigt.
Ett extra plus för JBC's nära eviga vätande livslängd på spetsen. Tur det, med tanke på priset.
Om man ska löda stora saker så kan det nog vara bättre med en lite klumpigare lödspets då man får mer termisk massa och evt. värmelement på högre effekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: JBC Lödstation

Inlägg av Janson1 »

För många år sedan så jobbade jag på en legoelektronikfirma och vi hade mer än 15 st JBC stationer och vad jag minns så var det ganska många som "brummade" i spetsen eller i dess närhet, detta påverkade inte antingen komfort eller lödningarna. Men sladden gick av precis där pennan börjar på, jag tror nästan alla. Vi fick nya pennor på garantin då detta hände ganska tidigt. Jag har för mig det kom en nyare typ med samma basstation men med penna och spetsar som hade en extra jord? i koaxialspetsen. så mittledare, hölje 1 hölje 2 och dom gamla spetsarna passade inte så bra i dom pennskaften och tvärtom gick inte alls... Men som sagt var, dom var underbara att löda med!
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: JBC Lödstation

Inlägg av elshorto »

Fick anledning att löda med både en gammal och en ny JBC-station idag. Jag kände inga vibrationer

"Force feedback" är kanske nästa funktion på lödstationerna nu när alla nödvändiga funktioner finns.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: JBC Lödstation

Inlägg av GeekJoan »

Humm, har jag drömt eller?
Verkar inte vara så många som säljer JBC i Sverige...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: JBC Lödstation

Inlägg av E Kafeman »

För privat-bruk är JBC lite svåråtkomlig i Sverige. Det finns ett par agenter men de arbetar helst med större kunder.
Jag handlade min senaste lödstation i Tyskland, av Batronix som gärrna säljer till både företag och privat-köpare, liksom att de är populära säljare av bättre hobby-instrument.
De har snabba leveranser och har sakerna på lager för omgående leverans. Tror inte någon svensk agent har ens mer än visningsexemplar.
Lödspetsar har jag köpt av JBC-tools i USA då de erbjuder bäst sortiment för omedelbar leverans men tror att man nu lagt ned den delen eller flyttat över till Spanien.
Lödstationer och spetsarna görs i vilket fall numera i Kina, och det finns "alternativa" säljare för den som söker.
Tyvärr är lödstationerna, de som finns, så åtråvärda att de sällan dyker upp på begagnat-marknaden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: JBC Lödstation

Inlägg av Glenn »

jag försökte köpa munstycken till min JBC varmluftstation, jönkarna hänvisade till svenska ÅF, de svenska ÅF som listades svarade inte på mail.

Hittade dock nån prislista och såg att munstyckena var "Något" dyra..
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: JBC Lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Försök köp reservdelar av Batronix. Du får åtminstone svar även om de inte kan sälja.
Själv är jag tveksam, JBC lödpennor är bra men tveksam till att varmluft-pennorna är värda sitt pris.
Antar att det är värme-elementet JBC JT-T2A / 700W du vill ha tag i? Går få tag i för ca 2000 kr+frakt.
Högt pris och ändå inte någon extremt hög värme-effekt. Man får en komplett kines varmluftsstation av hyffsad kvalitet och högre värme-effekt för 3000 kr.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: JBC Lödstation

Inlägg av Glenn »

Nej, jag vill bara ha själva nozzeln/plåtmunstycket fram, när jag får igång CNC-fräsen funderar jag på att fräsa ut en adapter som gör att man kan använda "nästan gratis" kinesmunstycken.

Det är en JT6040 för övrigt, så typ http://www.jbctools.com/jt-nozzles-for- ... enu-1.html

batronix verkar inte ha dom på deras websida, men man kan ju maila och fråga.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: JBC Lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Munstyckena är inte heller så billiga med tanke på att det är en relativt enkel plåtbit men med normal frakt och expedition så spelar ju inte +/-100 kr så stor roll.
Här ska det gå handla munstycken från 15€ och uppåt.
Munstycken är rätt enkla att göra själv av tunnplåt. Det händer ofta att man får göra specialare för att inte bränna plastytor där det är trångt och liknande.
Ett speciellt munstycke jag har tillverkat och som i stort verka saknas i utbudet för de flesta värmepistoler är för att värma krympslang runt om utan att behöva snurra på något och med samlad värmespridning så att man slippa bränna fingrar och annat värmekänsligt. Är kabeln som man vill sätta slangen på helt lös så är det inga problem, man bränner inget annat och det är lätt att snurra men om det är en kabel som redan är monterad på insidan av en chassi-kontakt t.ex. så kan det vara knepigare att få snygg krympning.
Munstycket ser i princip ut så här fast mitt är tillverkat av ett 5 mm kopparrör, krökt som ett frågetecken och med en enkel rad lite större lufthål, ca 10 st:
nozzle.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: JBC Lödstation

Inlägg av GeekJoan »

Ni som beställt från Batronix, kan man få på faktura från dom?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: JBC Lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Ja
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: JBC Lödstation

Inlägg av Glenn »

E Kafeman skrev:Munstyckena är inte heller så billiga med tanke på att det är en relativt enkel plåtbit men med normal frakt och expedition så spelar ju inte +/-100 kr så stor roll.
Här ska det gå handla munstycken från 15€ och uppåt.
€15-16 är ju helt okej, men jag vill minnas att jag inte fick beställa direkt fårn JBCtools.com utan att dom hänvisade till svensk ÅF, ska kolla det igen.

De billigaste jag hittade då låg snarare på ca 350kr styck, plus frakt på lika mycket..
Munstycken är rätt enkla att göra själv av tunnplåt. Det händer ofta att man får göra specialare för att inte bränna plastytor där det är trångt och liknande.
Ja, men hur skarvar man ihop plåten på vettigt sätt ? ..för tunn för att svetsa kanske.. punktsvetsa ? ..om man hade haft nån.. löda är ju inte att tänka på.

Är som sagt mer inne på en adapter till kinesmunstycken, har några kvar sen jag hade en kinesstation dessutom.
Ett speciellt munstycke jag har tillverkat och som i stort verka saknas i utbudet för de flesta värmepistoler är för att värma krympslang runt om utan att behöva snurra på något och med samlad värmespridning så att man slippa bränna fingrar och annat värmekänsligt. Är kabeln som man vill sätta slangen på helt lös så är det inga problem, man bränner inget annat och det är lätt att snurra men om det är en kabel som redan är monterad på insidan av en chassi-kontakt t.ex. så kan det vara knepigare att få snygg krympning.
Munstycket ser i princip ut så här fast mitt är tillverkat av ett 5 mm kopparrör, krökt som ett frågetecken och med en enkel rad lite större lufthål, ca 10 st
Ja den vore ju inte så dum.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: JBC Lödstation

Inlägg av Glenn »

Jag fick för övrigt svar från batronix, dom kunde inte få fram munstycken till min station.
Skriv svar