JBC Lödstation

E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: JBC Lödstation

Inlägg av E Kafeman »

Veckla ihop munstycken är inte så knepigt om man inte har krav på att det ska se fabriks-tillverkat ut.
I synnerhet tillfälliga munstycken skarvas inte alls. Klipp till en bit ölburk med vanlig sax så den räcker ett varv runt elementet och några centimeters överhäng.
Har en slangklämma från en gammal tvätt-maskin av typen som man kan öppna med platttång som låser fast plåten runt värmepistolen.
Sedan letar jag reda på något som har ungefär tänkt diameter och böj och stoppar in l överhänget.. Sedan är det bara att klämma och vika ihop med polygripen tills överhänget är tillräckligt ihopknycklat runt det man formar efter.
Det blir inga vackra saker och de slängs så fort de svalnat. Det tar bara någon minut att tillverka när man väl hittat något att forma efter och plåten är så tunn att man nästan kan forma med fingrarna.
I besvärliga fall med snäva böjar får man klippa lite slitsar med saxen så att det formar sej bättre.
Har gjort några varianter lite mer väl. De är gjorda i vanlig tunnplåt, ett enda stycke. Man kan t.ex. ta skrivpapper och tejp och forma snygga rör böjar och övergångar i ett enda pappers-stycke. Klipp upp pappret på längden så har man formen på plåten. Är det lättbockad plåt och man vill göra det mer välgjort kan man göra vikfals eller borra 1 mm hål och sy ihop skarvar med ståltråd. Slangklämman ser till att röret sitter stabilt och stadigt.
Det är mer inriktning på funktion och snabb tillverkning än på snygg finish.
Har man bra effekt på värmepistolen så kan ölburkar smälta och färg och innerbeläggning kan ryka lite. Det var bättre förr, när ölburkar gjordes i plåt. Ett alternativ jag hittat är sprayburkar i tunn järnplåt. De är även lämpliga som material till skärmburkar och är man försiktig och plåten är ren så går det t.o.m migsvetsa riktigt bra. Snabbare och smidigare än hårdlödning i mitt tycke.
Numera har jag tunn mässingsplåt på rulle inköpt enkom för skärmburks-tillverkningen.

Är rätt säker på att det går köpa från JBC-tools, i vart fall har jag gjort det för inte så länge sedan.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: JBC Lödstation

Inlägg av NULL »

Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: JBC Lödstation

Inlägg av lond »

E Kafeman skrev:Själv är jag tveksam, JBC lödpennor är bra men tveksam till att varmluft-pennorna är värda sitt pris.
Dom slår iallafall en "standar" Weller-varmluft-pennorna med hästlängder. Så vida du inte har ett 5mm tjock PCB med micro via-hål i paddarna, då går det inte ens att blåsa loss ett 0201-motstånd :evil: :evil: Det enda som hjälper då är två lödkolvar. På arbetsplatserna på jobbet är standardutrustningen dubbla Metcal-lödstationer med dubbla handtag, en stor och en liten.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: JBC Lödstation

Inlägg av Glenn »

Bleckplåt är ju iofs förtennad.

Dock har jag några kvadrat bleckplåt efter att jag råkade köpa det billigt hos nån surplushandlare för X antal år sedan, fortfarande inte kommit på vad jag ska ha den till så den står oklippt i garaget :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: JBC Lödstation

Inlägg av GeekJoan »

Det tog tid, men nu är den äntligen på plats.
ORG_GEK00030.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pergester
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 maj 2013, 22:10:55
Skype: pargester
Ort: Upplands Väsby
Kontakt:

Re: JBC Lödstation

Inlägg av pergester »

JBC-fans, nu kan ni handla hos Etronix. https://etronix.se/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: JBC Lödstation

Inlägg av AndLi »

Den länken är trasig, den går till

Kod: Markera allt

https://elektronikforumet.com/forum/www.etronix.se
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: JBC Lödstation

Inlägg av GeekJoan »

Fixat. Skulle inte vara www i adressen.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: JBC Lödstation

Inlägg av kimmen »

Jag köpte en sån här från Weidinger i Tyskland till jobbet tidigare:
https://www.weidinger.eu/en/p/wl48501

Mycket trevlig!
Skriv svar