Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Teknikern »

Nu när jag är och nosar på den ytmonterade världen konstaterade jag att löda funkar med förstoringslampan men se beteckningen på framförallt SOT 23-transistorer är ett rent helvete att bena ut. Sen vore det ju käckt om jag kan använda det till lödning också. Kjelle har ju ett för runt 500 spänn som passar min budget så är detta något att ha?

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... den-p50196
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av GeekJoan »

60x är för mycket för att löda under.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Teknikern »

Jag laddade just ner en app till fånen och lekte lite med den, 3 max 4X och inte mera kom jag fram till så då finns väl bara dyra industriprylar. :(
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av metric »

En enklare variant av denna har jag, funkar utmärkt att löda SMD med.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ing-p40113
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av mrfrenzy »

Vill man inte investera i ett stereomikroskop med runt 10x förstoring så är definitivt en sådan stereolupp långt bättre än mono-usb-mikroskop.
Det blir så mycket enklare med djupséende.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Teknikern »

Metric, jag har en sån men det funkar inte och det beror på att en häst hade den "goda" smaken att möblera om mig i ansiktet så ena ögat sitter 1,5 cm längre in än det ska och då blir det parallaxfel, samt att jag har lite dubbelseende efter det också.

mrfrenzy, vill och vill, klart jag vill men ekonomin säger nåt helt annat. Kanske ska starta en insamling på fejjan, eller det kanske är nån i branschen som vet om nåt gammalt som bara står bortglömt och kan fås för lite kaffepengar?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av arvidb »

En mellanlösning kostnadsmässigt är om du råkar ha en digital spegellös systemkamera med live HDMI-utgång, en överbliven monitor, och kan gräva fram/köpa ett (ev gammalt, manuellt) makroobjektiv. Rigga kameran så att den tittar ner mot bordet och koppla den till monitorn.

Jag gjorde så när jag skulle löda smått ytmonterat och det fungerar bra. Som en bonus kan man ta bra närbilder också:
SAM_1152-done.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Teknikern »

Enda kamera jag äger är en urgammal webkamera utan drivrutiner (går att få fyr på men urdålig skärpa) och kameran i fånen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av mrfrenzy »

Teknikern skrev:ena ögat sitter 1,5 cm längre in än det ska och då blir det parallaxfel, samt att jag har lite dubbelseende efter det
Jag är ingen optiker men tror definitivt att det borde kompenseras i ett stereomikroskop med justerbara okular.

Bästa är nog att hålla utkik på konkirsutförsäljningar och auktioner.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Teknikern »

Ja jag tror också på stereomikroskop, den där "pannluppen" jag har som sitter på huvudet blir jag bara yr i huvudet av då hjärnan försöker kompensera och så kommer huvudvärken smygande så den används ytterst sporadiskt.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Zkronk »

En annan aspekt man bör ta hänsyn till är avståndet mellan mikroskopet och plattan där man lägger kretskortet, så att man får plats med lödpennan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av mrfrenzy »

Ja, det går hand i hand med låg förstoring. Om man har en barlow lens så halveras förstoringen och arbetsavståndet dubbleras.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av xxargs »

den leica vi har på jobbet har förstoringgrad 1.4, 4, 6.3 eller så (växlingsbart) med lysring.

skulle säga att man klarar sig långt med 1.4 och 4 och med 6.3 blir det väl intimt för att kunna arbetas under samtidigt utan främst för inspektion.

som sagt håll utkick vid olika konkurser och försäljningar - som nya kostar de långt över alla privatpersoners budgetar
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av tecno »

Teknikern skrev:Ja jag tror också på stereomikroskop, den där "pannluppen" jag har som sitter på huvudet blir jag bara yr i huvudet av då hjärnan försöker kompensera och så kommer huvudvärken smygande så den används ytterst sporadiskt.
Detta borde du kunna få hjälp med från en bra optiker.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Teknikern »

Problemet är att status inte är konstant, det ändras från dag till dag, vissa dagar klarar jag mig med svagare brillor och vissa fordrar näst intill colabottnar. Jag fick låna ett par som skulle kunna funka (ej uthämtade och alltså "över") och det var då vi konstaterade att det faktiskt ändrar sig så mycket att dom för 9 spänn från Ö&B gör samma nytta för jag får växla styrka dagligen och ibland på dan också. Progressiva är inte ens att tänka på sa optikern för då kommer jag att bli knäpp på riktigt.

Jaja, det kunde gått värre, jag hade lika gärna kunnat bli halvblind eller död.

Nu ska jag testa en pannlupp med riktiga luppar från Ebay, det fanns ett par för under hundringen med frakt så jag gråter inte om dom inte funkar, då får jag försöka hitta en riktig stereolupp.
Skriv svar