Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av E Kafeman »

Adlens och ett antal liknande typ dessa är billiga så det är bara att prova. om det passar. Många kritiserar dom dock som omöjliga att använda då de har smal synvinkel i sidled.
För några år sedan fanns glasögon med en liknande ide men där skärpan kunde justeras genom att man tryckte in vätska mellan två linser.. De var hade variabel skärpa mha ett skjutreglage.
Dessa gav betydligt jämnare skärpa både i höjd och sidled men produkten upphörde då allt för många glasögon läckte. Lite info här.
Varifocals är en ytterligare variant. Jag har lite svårt att vänja mej vid den typen av glasögon men det finns säkert andra som de passar. Finns att köpa online i England.
Glasögon av typen rastrerat prototyp PCB finns också att köpa. Mina är hemgjorda. Ser inte klokt ut men ger bra skärpa oavsett avstånd. Kräver tillvänjning typ lära sej cykla men de ger perfekt skärpa direkt.
Det finns de som skriver att rastret dessutom på sikt förbättrar ögats naturliga skärpe-förmåga men jag tvivlar även om jag faktiskt upplever det som vilsamt för ögonen efter några minuter och jobbigt efter 10 minuter, då rastret gör att ögat får många alternativa bilder att bearbeta som i längden blir jobbigt. Det blir nog lite som Lytros "light field" kamera eller insekt-ögon.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dags för mikroskop men vilken förstoringsgrad?

Inlägg av Teknikern »

Glenn skrev:Jag har flera av modell glasögonkikare också, fungerar dåligt för mej av flera anledningar, en är tygnden.

Men det är väl lite individuellt vad som passar.
Jag tog dom som inte bara har vanliga stöd för näsan utan dom som har ett brett stöd från ena sidan till den andra just med tanke på tyngden, sen har dom lösa objektiv, 10X, 15x, 20x och 25x också. Ska bli spännande att testa dom.

En annan lösning har jag på gång, jag har en gammal webbkamera jag ska slakta, den ska chipet lödas loss på och få ett eget litet kort och kabel till drivkortet och så ska linsen med hållare förminskas, då kommer den att funka som mikroskop, jag testade och med ett par led-chip som belysning blir det hur bra som helst och framförallt pyttelitet. Gissar på minsta förstoringsgrad runt 15x och det räcker och blir över.

Nu KAN det ju gå åt pipsvängen men vadå, jag hade redan tänkt skrota ut webbkameran ur bra-å-ha-lagret så då finns det ju inget att förlora, ja mer än tid då om det inte lyckas. :D


Efter andra dagen med Ö&B-brillorna kan jag bara säga,,,,,,succé, nån som har hört någon som gjort egna dubbelslipade glasögon förut? :mrgreen:
Skriv svar