Mätning av aktiv/reaktiv effekt

fdfdgd
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:17:51

Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av fdfdgd »

Hej,

Jag letar efter ett verktyg som kan sampla effekten av apparater inkopplade på 230v. Helst vill jag få rådata av både spänning och ström på rimlig upplösning, samplad på samma tidspunkt (så att effekten går att räkna ut).

Har ni några tips på liknande verktyg? Finns det prisvärda alternativ, eller måste man använda sig av något dyrare multi-channel-verktyg? Är dessa voltmeter redan isolerade, eller ska man tänka på någon extern isolering innan man kopplar in sig på 230v nätet?

--
Edit:
Jag vill alltså ha ut rådata så att jag kan logga detta i en dator, och kunna få information om reaktiv och aktiv effekt, fasförskjutning, ström, spänning.

Detta för att labba lite inom machine learning, för att på sikt kunna förstå om det är en 60w lampa som är inkopplad eller en 60w led-driver.

Tack för hjälpen,
Mvh
Johan
Senast redigerad av fdfdgd 15 februari 2018, 10:45:05, redigerad totalt 1 gång.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av GFEF »

Ett billigt alternativ är :

https://www.clasohlson.com/se/Elenergim ... r364444000

Den gamla modellen visade cos-fi direkt men watt amper och volt visas.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av xxargs »

https://www.clasohlson.com/se/Elenergim ... re/36-2897

är ännu bättre på det då den också räknar rätt på 'skrynklig' ström typiskt från switchade nätaggregat, som trots bra cos(fi)-värde ändå har dålig effektfaktor.

vet man att det kopplas in till induktiv last (elmotor, drosslad lysrör etc.) så är värdet på 'pf' samma som cos(fi)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av LeCanard »

gillar begreppet "skrynklig ström" :tumupp:
fdfdgd
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:17:51

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av fdfdgd »

Ja, men jag tror inte att dessa verktyg ger mig rådatan? Jag har uppdaterat trådstarten lite mer.. Jag önskar alltså samplad rådata för att vidare kunna bearbeta detta i en dator :)
fdfdgd
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:17:51

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av fdfdgd »

Jag tänker mig typ detta instrument
- EXTECH DL160 (

Tyvärr kan den bara sampla som snabbast med 1 sample/sekund, och då kan jag inte räkna ut aktiv/reaktiv effekt. Borde man kanske direkt köpa ett oscilloscope?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av Nerre »

Det du ska söka på är nog "power analyzer".

Från en sån (med serieport) borde du kunna få spänning, ström OCH effekt loggat samtidigt.

Eller menar du att du bara vill sampla ström och spänning för att själva räkna fram effekten? Vad har du tänkt dig för samplingsfrekvens då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av TomasL »

Den jag hittade i denna tråden kanske fungerar
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=82193
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av xxargs »

tekniskt sett skulle man med en frekvensbredbandig transformator (>= 4 kHz) kunna mäta spänning och en frekvensbredbandig strömtransformator mäta strömmen och spela in signalen på stereoingången på ett ljudkort.

Handlar dock om att få ned signalnivån till max 100 mV vid krestfaktor 5 på full RMS-ström och tillräcklig signal/brusavstånd för att säg mäta 10 mA. Detta kräver mycket dynamik och man behöver väl en 16-bitsomvandlare om man kan hantera S/N inom hela området utan att dränkas i egenbrus på dom låga nivåerna.

sedan har man en ljudfil som man kan bearbeta med önskad beräkning och efter kalibrering med kända laster bör man kunna räkna fram hyfsat noga värde.

Skall man ha det i realtid blir det mera att programmera - men fanns det Realtids FFT-analysatorer (XFFT?) med 120 Hz uppdateringstakt (dvs dubbel så fort som monitorn hann uppdatera) på en 133 MHz Pc under 'X' i linux på slutet av 90-talet, så bör det finnas alla möjligheter att kunna stoppa in beräkningar som behövs i kodskelettet av en sådan även idag...

(på windows (3.11-tiden alltså) på den tiden var det närmast omöjligt att lösa med standard-winlibbar eftersom uppdateringen till skärmen var så sölig iom. windows först 'ritade' på en virtuell skärmyta som sedan i något 10-tal Hz-takt överfördes till monitor-skärmminnet)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av limpan4all »

fdfdgd: Budget? Mätnoggrannhetskrav?
fdfdgd
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:17:51

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av fdfdgd »

Jag tänker mig att ~2-3kS/s borde räcka, med >10 bits upplösning. Det jag har fått rekommenderat är Picometer 4444, med isolerade prober. Denna kan ju göra betydligt mycket mer än vad jag behöver, och har också en lite större prislapp än vad jag tänker mig.

Vad jag skulle vilja ha
- 3kS/s på 2 kanaler (ström och spänning)
- Mäta 230 V AC
- Mäta 16A ström (går bra med magnetsensorer)

Utifrån detta kan jag själv räkna ut de olika effekterna, och harmoniska vågor i strömmen..

Det dyra alternativet skulle vara att köpa en Picometer som jag förhoppningsvis har användning av i framtiden. Budgetalternativet skulle vara att använda sig av Aeon Labs Home Energy Meter, som kan ge reaktiv och skenbar effekt, och använda en Aeotec Z-Wave usb-sticka för att få precis den data som jag vill ha. Jag får då reaktiv/aktiv/skenbar effekt, ström, spänning, men som bäst på 1 sekunds interval. Dessutom måste jag knåpa ihop en egen Z-wave gateway...
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av limpan4all »

Din specifikation är lite "tunn". med 10 bitar så får du i praktiken som bäst 1% noggrannhet mera troligt 3%. 2-3kS/s ger maximalt upp till 30 övertonen (över 1sekund mätning) men du kommer att mäta fel redan vid 10 övertonen. Enkla samplande system klarar sällan simultan sampling, vilket med bara 3kS/s ger minst 6 graders fasfel vilket är rätt mycket.
Att bara multiplicera ihop ström och spänning sample per sample ger väldigt stora felkällor som är jobbigt att ta hand om efteråt. Att ha en fast samplingshastighet tillför också stort fel. Och att algoritmmässigt hitta nollgenomgångarna i samplad information är inte så enkelt som det kan verka.

Sedan har vi hårdvarusidan och problemet med att ta in 230V AC och strömmen utan att få allt för mycket fel där kan du enkelt få ytterligare 2-10% fel samt ha problemet med spänningsförande delar (personsäkerhetsproblem).

Fundera igen varför du vill göra detta. För det är definitivt mycket svårare än man kan tro.
fdfdgd
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:17:51

Re: Mätning av aktiv/reaktiv effekt

Inlägg av fdfdgd »

Tack för all hjälp! Det slutade med att jag köpte en mätare från Aeotec, som visade sig vara fel i mjukvaran.. Detta är anmält och bekräftat av aeotec som jobbar med en firmware upgrade.

Har också lärt mig att de flesta mätare har integrerade chip som samplar 1MS/s, och då får man ju som påpekat ovan mindre fel i mätningarna och effektvärdena.

Tack för all hjälp!
Skriv svar