El-säkra arbets/labbplats.

norlin
Inlägg: 434
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av norlin »

Jag har en plan, och det är att sätta upp en arbets/labbplats.
Köksbordet har sina begränsningar.

Skrivbord, hyllor & hurtsar har jag på lager, så jag satt å skissade på var allt skulle stå, när jag kom på att på en skola jag gick på den svartvita tiden var labbplatserna utrustade med en egen liten elcentral, och om minnet är mig med var det ett antal eluttag som var avsäkrade med 2st "proppar" och en huvudbrytare för av/på för alla uttagen.

Tänkte att det kunde vara lite smart med lite säkerhet och att inte som sist skjuta säkringen ute i husets elcentral.
Jag har inte tillgång till dylika arbetsplatser så hur det ser ut idag vad som använd och vad ni här på forumet använder så jag tänkte bolla min idé med er.

Jag tänkte ha en liten låda med en huvudbrytare, en eller 2 st säkringar som avsäkrar en eller 2 grupper med uttag.
Kanske ett uttag med separat brytare. Behöver man jordfelsbrytare lokalt eller räcker det med den som sitter i elcentralen?

10A är uttaget i rummet avsäkrat, tänkte 6A för uttagen i en enkel låda i trä.
Antingen old school med porslinsproppar & bakelit vred eller dvärgbrytare, eller kombo beroende på vad div skrotlåder inehåller.

Vad tros om idén? Onödigt eller har ni liknande lösningar eller fins en grenslad med allt redan färdigt?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av vaxfan »

Jordfelsbrytare är att rekommendera om du inte redan har det i centralen.
norlin
Inlägg: 434
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av norlin »

Sitter jordfelsbrytare i centralen, räcker det eller kan/ska man ha en lokalt åxå?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av Purre »

Jag skulle valt att sätta enbart jfb lokalt eller personskyddsbrytare. Inte två jfb i rad alltså för det kan hända att man bryter den första så hela huset iaf blir svart. Ska man vara riktigt duktig ska man väl ha en isolertrafo också.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av Fossingarna »

norlin skrev:Sitter jordfelsbrytare i centralen, räcker det eller kan/ska man ha en lokalt åxå?
Vill man vara lite extra säker, sätter man en som bryter vid 10mA lokalt, och då kanske den i centralen inte löser.
SEK
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2016, 10:09:16

Re: El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av SEK »

Ere alldeles ute med isolationstransformator/skyddstransformator (alltså 1:1) nuförtiden?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av Nerre »

Isolationstrafo kan ha sina fördelar, men matar du flera apparater från samma trafo så skapar du ju en ny "jord" och då kan det bli lika farligt som utan trafo.

De är dessutom rätt stora och klumpiga.
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: El-säkra arbets/labbplats.

Inlägg av babbage »

En till aspekt av isolationstrafo, den tar bort skyddet som jordfelsbrytaren i centralen ger. Om man kommer åt 230V efter isolationstrafon så är det bara säkringen (möjligen även hur mycket effekt isolationstrafon kan mata) som begränsar strömmen. Utan isolationstrafon har man ändå en chans att samma fall löser ut jordfelsbrytaren då viss ström kan "jordas bort" och därmed skapar ett "jordfel"
Skriv svar