Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Oh Qrap »

Induktionsvärme som verktyg är skoj men när det kommer till att skapa egna verktyg, alltså spiral/spole och inte själva apparaten, blir ämnet klurigare :) Trial & error är arbetshypotesen och jag har i dagsläget inte möjlighet att kontrollera/mäta framgång mer än med tid och IR-termometer. Denna klarar "bara" drygt 500°C vilket resulterar i att jag inte kan jämföra så långa tidsperioder.

Nog om detta för det jag har svårt att läsa mig till är:
  • Isoleringens vara eller inte vara
  • Ferrit
  • Eddy currents vandring genom material för att inte säga koppar
Verktyg som säljs, exempelvis en kopparspiral, isoleras ofta med en strumpa av värmebeständigt material. Det finns dock kanske lika många exempel av verktyg, spiraler etc., som inte är isolerade så vad är isoleringens huvudsakliga syfte? Vän av ordning läser jag manualen till apparaten noga och ingenstans står det om risk för härdsmälta/kortslutning. Det framgår att om isoleringen skadats och kopparen blottats så är det risk för att verktyget, alltså spiralen, skadas.

Betyder detta att isoleringen endast är där för att kopparen inte ska riskeras bli sammanfogad med det material som värms upp? (brytas ner, förändrade egenskaper o.s.v.)

En spiral med isoleringsstrumpa är ofta lindad som en dragfjäder med varven dikt mot varann medan en ej isolerad vanligtvis är lindad med mellanrum mellan varven av koppar, dock inte alltid.

Är detta för att förhindra någon intern induktion i verktyget eller hur eddy currents vandrar genom materialet/magnetismen strålas ut/in/ut?

Försök att förtydliga:

Båda spiralerna består av koppartråd utan isolering och punkterna är eddy currents, är detta varför isolering används? Alltså skulle det bara bli induktionseffekt från första varvet på den högra bilden?

Om man skulle trycka ihop den vänstra spiralen så att varven ligger mot varann skulle det fungera för att vänstra pinnen är vägen ut?

Bild

Jag har läst om funderingar som kortslutning/blixt och dunder om utan isolering, dock aldrig sett något exempel på detta i allt jag tittat på. Låter ungefär som den ska kortsluta sig själv men det begriper jag mig inte på. Tanken med induktion är ett visst avstånd till materialet men exemplen är många där kopparen läggs mot det som värms och att aldrig råka göra det är en omöjlighet för många applikationer.

Förenklat borde det inte spela någon roll om jag har en koppartråd eller en koppartråd med en råbandsknop på, syns tydligt på bilden:

Bild

Även sett exempel på U-formade verktyg knepigt ihopknåpade, vore det inte enklare då att dela på ett rör för att skapa U-formen? Sett några få exempel på detta men inte in action, lite samma fråga som att använda ett kopparrör istället för en spiral faktiskt. Det kluriga kan kanske vara att sammanfoga anslutningarna värmebeständigt nog.

Spelar detta någon roll? Tanken är en U-formad kopparplatta:

Bild

Hittat två böcker i ämnet som går att förhandsgranska hyggligt mycket online men dom svarar inte på direkta frågor dom rackarna...

Om jag förstått det hela rätt så kan man boosta induktionseffekten med ferrit men så mycket längre än så har jag inte kommit. Trodde först det endast användes som slitageklots men så ska det tydligen inte vara alltså, vet inte riktigt heller om det är ferritmagnet eller inte som avses.

Finns det någon kunskap i ämnet på forumet? Hoppas :)

Utlovar lite induktionsrelaterade bilder (ej Paint) om det händer något i tråden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av TomasL »

Isoleringen är väl till för att förhindra kortslutning, dels mellan varven och dels mot det som skall värmas upp.
Spänningen är iofs väldigt låg, men strömmarna mycket höga.
Ofta kör man vatten genom rören för att kyla ned dessa.
Eftersom kopparspiralen är primärlindning i en transformator, så induceras det naturligtvis mycket ström i delen som värms upp (det är principen bakom det hela).
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av metric »

Spolen har en induktans, kortsluter du varven blir det ingen spole längre :vissla:
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av jako »

Eddy currents är de strömmar som induceras i det ledande materialet i en spoles magnetfält. De vandrar inte från en spole, det är magnetfältet som alstrar dem. Eddy currents är cirkulära strömmar i ledande material, runt varje cirkulära "strömbana" så bildas ett nytt magnetfält som är motriktat det primära.
Strömmarna byter riktning i takt med magnetfältet, med en viss fördröjning (phase lag), hur djupt in i ett material de tränger beror på frekvens och material.
Google is your friend :D
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Oh Qrap »

Fortfarande minst lika vilsen... (vet inte om ni förklarar för varann eller förmedlar samma/olika till mig) :?:

:)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av limpan4all »

ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av ToPNoTCH »

Märklig spec på den vad gäller strömförsörjningen.
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Oh Qrap »

Nja, visst har jag sett byggsatser men apparaten har jag redan :) 2.4kW in och 2.3kW ut på pappret. Gjorde klart min första kompletta coil ikväll, 3 mm koppartråd, 3 mm glassilke fäst med krympslang:

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Purre »

De vi har på jobbet är alla oisolerade vad jag kan minnas. Så kan vi köra med det inom industrin dygnet runt där spolen värmer 1-2 gånger i minuten så tror jag allt att det ska fungera för dig också utan isolering.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av svanted »

har aldrig använt någon men är övertygad om att om man kortsluter ett eler flera varv på spolen med det man ska värma
upphör resonansen i kretsen och den slutar att värma.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Glenn »

Vad använder du för "styrapparat" då ?

Den där på ali såg ju intressant ut, men om en byggsats kostar så mycket borde det väl finnas färdiga för inte så mycket mer.

Blev riktigt sugen på att fixa en själv nu.
Användarvisningsbild
Oh Qrap
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2015, 20:25:26

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Oh Qrap »

Knepigt det där för tillverkarna tar ganska duktigt betalt trots förhållandevis klena maskiner.

Jag hade lite flax ändå, Clasan av alla ställen säljer apparaten till bra pris. Dom ville ha 8000 pengar och jag hitta andra åf i landet som ville ha 11-15k för samma lika. Produkten säljs bara på hemsidan och den går inte att beställa till butik där, efter att ha pratat med kundtjänst ordnar dom dock lev. till butik utan knyssel.

Jag hade bara fått för mig just då att jag inte ville ha o göra med Postmord denna gång och möjlighet till förhandsgranskning i butik om något såg suspekt ut.

Samma dag som jag fick leveransbeskedet fick jag även ett reklam-sms från Clasan, brukar typ vara 50% på ljusslingor och liknande spännande artiklar.. Men inte denna gång, 20% på allt i butiken vid köp av 3 varor :tumupp: På redan lägsta pris jag kunnat frambringa fick jag av en slump 1600:- i rabatt, plus en ask Läkerol och en burk tuggummi förstås då erbjudandet gällde 3 varor.

Telwin Smart Inductor 5000 Twister vilket är den med minst tillbehör vilket är halva grejjen för mig att göra egna :) Finns tre olika paket och den med flest tillbehör kostar ca 19-22k.

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Klas-Kenny »

Purre skrev:De vi har på jobbet är alla oisolerade vad jag kan minnas. Så kan vi köra med det inom industrin dygnet runt där spolen värmer 1-2 gånger i minuten så tror jag allt att det ska fungera för dig också utan isolering.
Men hur används de rent praktiskt?
Sitter det i en maskin där typ en robot matar det som ska värmas är det ju ingen risk att man slår i spolen i någonting (det som ska värmas, bordet eller vad som). Då klarar man sig säkert fint utan isolering.
På en handhållen enhet känns mer tveksamt, men det kanske är just det ni har?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av RDX* »

Det hade varigt intressant att se en oscilloskopmätning av strömmen :).
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Induktionsvärmare - Red ut begreppen + extra allt

Inlägg av Purre »

Klas-Kenny skrev:Men hur används de rent praktiskt?
Sitter det i en maskin där typ en robot matar det som ska värmas är det ju ingen risk att man slår i spolen i någonting (det som ska värmas, bordet eller vad som). Då klarar man sig säkert fint utan isolering.
På en handhållen enhet känns mer tveksamt, men det kanske är just det ni har?
Nope maskin som laddas med robot eller annan lösning. Inte handhållen.
Skriv svar