Värmekamera

Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Värmekamera

Inlägg av Jonyverse »

Jag sitter i lokala villaföreningens styrelse.
Frågan om vi skulle skaffa en värmekamera för utlåning har dykt upp.

Är det en vettig tanke att skaffa en sådan (prisklass runt 7000, inte 70 000) ?
Tanken är att kolla om det finns värmeläckor och köldbryggor på våra gamla hus.

Tar gärna emot tekniska åsikter för - emot, att tänka på och sågningar med underbyggda motivationer från er som har koll.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Värmekamera

Inlägg av AndLi »

Hur många villor?
Värt att hyra?

Effektivast är väl mätningar vintertid, hinner ni köpa in en denna säsong och tillräckligt många använda den?

Kommer ni förstå vad bilderna visar?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av Jonyverse »

Det är ca 495 radhusfastigheter. Det är inte tänkt att vara ett projekt att mäta alla husen på en viss tid utan den skall i så fall vara tillgänglig vid behov. Vintertid låter rimligt såklart.
Vi är ingen bostadsrättsförening eller samfällighet, villaföreningen lägger sig inte i hur o när folk utför saker på sitt hus.
Var och en kan ju hyra om dom vill men funderingen var om det kunde vara en service att en fanns att låna.

Om man förstår vad man ser? -Ingen aning, berätta gärna mer om hur lätt svårt det kan vara och om man överhuvudtaget kan få ut något för denna användning.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Värmekamera

Inlägg av larky »

Jag köpte en Flir E4 (för 8kkr) under den period den gick att göra om till en E8 (då 65kkr) och jag har använt den mycket, senast igår. För att det ska bli bra bilder ska det givetvis vara en viss skillnad i temperatur mellan inne och ute, men även gärna ljust så att bilden från den vanliga kameran tydligt visar var det är man tagit bild på, det är lätt att tappa bort sig i närbilder.

För 500 hus är det nog en idé att köpa och inte hyra, men samtidigt kan man tycka att en budget kan sättas lite högre då det är så många som ska vara med och betala.

Den här bilden på efter/före visar skillnaden för en kamera likadan som min, och typ vad som fick mig att köpa.
e4hack_before_after_zps88f6a6af.jpg
Bild från ett verkligt hus fotat med min kamera, man kan se reglar och problem med isolering utan problem.
FLIR0852_out.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Värmekamera

Inlägg av limpan4all »

Jag har använt min (Flir E4 "uppgraderad" till E8) för att hitta vattenläckor i marken, letat elledningar i väggar. Hittat köldbryggor, hittar takläckage, lokaliserat trasiga komponenter, hittat olämpliga/felaktiga komponentplaceringar på kort.
Men upplärningskurvan är inte helt enkel, att tolka resultaten är inte lätt, vad behöver man bry sig om och vad kan man skita i.
Jag hade en Flir SD innan jag bytte upp mig, hög upplösning kan inte underskattas.
De enkla är nästan värdelösa i händerna på en nybörjare, det är för svårt att tolka resultatet helt enkelt.
Då är det bättre att hyra in en proffsutrustning över en helg då och då.
Eller köpa in en i 70-100k klassen.
Jag tror att E4->E8 konverteringen inte är stängd helt ännu, men det är en long-shoot och kräver någon som är linux/phyton intresserad/erfaren samt risk att totalkvadda det nyinhandlade mätinstrumentet...
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Värmekamera

Inlägg av JanErik »

På Aliexpress finns ju från knappa $200, hur är de?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värmekamera

Inlägg av svanted »

någon som provat FLIR One?
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Värmekamera

Inlägg av elshorto »

Jag har en FLIR C2.
Den fungerar bra både till att hitta kortslutna komponenter och köldbryggor i huset.
Smidigt format och lättanvänd.
< 6000kr
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av hummel »

svanted skrev:någon som provat FLIR One?
Jag har haft min FLIR ONE i i drygt 2 år. Trevlig pryl. Använder den mycket för att ha koll på blodcirkulationen i händer och fötter.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Värmekamera

Inlägg av GeekJoan »

Jag har en Flir i3 som jag faktiskt inte använder speciellt mycket. Du skulle kunna få köpa den om du vill.


Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Värmekamera

Inlägg av sodjan »

> Jag sitter i lokala villaföreningens styrelse.
> Frågan om vi skulle skaffa en värmekamera för utlåning har dykt upp.

Sitter i styrelsen i våran Brf, och frågan har även dykt upp här (hos mig).
Min tanke var inte att göra en stor översyn, utan att ha den tillgänglig för
spontana kollar då man upplever kalldrag eller liknande. Sen så är allt som
har med tätningslister och liknande ändå den boendes ansvar, i.o.f.s., men
det hindrar inte att vi ändå gör ett kollektivt inköp.

Flir One Pro (160x120) verkar ju inte helt dum... ca 4.700:- från ELFA.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av Jonyverse »

Bra inlägg av olika slag.

Sodjan: det är så vi också tänkte använda den. Ingen genomgång av hela området utan möjligt att låna när man vill kolla hur det ser ut med sitt hus.

Husen är ca 60 år och egenbyggda så det kan vara olika hur byggaren valt egna "finurliga" lösningar och underhållet kan ha varit olika bra genom åren osv.

De som man hakar på en mobiltelefon är ju prisvärda men då tillkommer problemen med att alla har olika mobiler och att helt plötsligt passar den inte.

GeekJohan: Tack för erbjudandet. Ska kolla lite hur den passar in i det tänkta användningsområdet.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Värmekamera

Inlägg av Anders Olsson »

GeekJoan skrev:Jag har en Flir i3 som jag faktiskt inte använder speciellt mycket. Du skulle kunna få köpa den om du vill.
i3 Bör går att hacka så den får i7-funktionalitet ifall det låter intressant: http://www.eevblog.com/forum/thermal-im ... #msg326229

Jag har liksom flera andra i tråden en E4 hackad till E8 och använder den regelbundet för diverse koll/felsökning av saker.
Vad som bör nämnas och som andra varit inne på är att det inte är helt självklart hur man ska tolka resultaten från en värmekamera:

- Letar man exempelvis efter läckor i ett hus så är det enkelt att se dom nere vid golvet när det är kallt, men läckorna i taket där luften tar sig ut syns inte inifrån.

- Eftersom värmestrålningen har längre våglängd än synligt ljus så ser fler ytor blanka ut med värmekameran.
Exempelvis kan ett golv som man tycker är matt vara blankt för värmestrålningen och delvis reflektera värme från andra källor vilket kan göra det svårt att tolka vad det är man egentligen ser i värmekameran.

- Temperaturen som man läser av i värmekameran baseras på en emissivitet som man får ställa in själv, men det är inget som en normal användare brukar bry sig om, så värmekameran är inte så användbar för att läsa av absoluta temperaturer.

Så värmekameran är ingen universallösning, men ett bra redskap för att få en snabb överblick över exempelvis var det blåser in, hur jämn temperaturen på en yta är eller mäta temperaturen på saker som man av olika anledningar inte vill röra eller inte når.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Värmekamera

Inlägg av limpan4all »

Att "hacka" en Flir som man använder själv är väl oproblematiskt.
Men om den skulle användas av min arbetsgivare eller som utlåningsobjekt i en såpass stor förening känns inte OK för mig.
Frågan är hur juridiken för ett "hack" ser ut egentligen, skulle en föreningsmedlem kunna anmäla er för IP-brott så ni hamnars inför domstolsskranket, t.ex....
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Värmekamera

Inlägg av hummel »

Har en FLIR ONE Pro beställd från desertcart.ae, återkommer om några dagar med utlåtande.
Skriv svar