Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Här blir du inte dumförklarad. Det var jag som var lite otydlig i inlägget.

Nej, du skulle inte ändrat till spänningsmätning.
Ändå lite rätt tänkt då man ser spänning på båda, men det är två olika "sorters" spänningar. I det vanliga V-läget så mäter du spänningen över instrumentet, eller enklare sagt spänningen mellan mätspetsarna.
När du sätter multimetern i diod-läge så kommer du få se en annan sorts spänning i displayen. Den kommer att visa vilket spänningsfall det är över dioden.
Kanske lite förvirrande men om du har en vanlig diod (tex D8 på ditt kort) så borde mätaren visa ~0,6V eller däromkring. Det är alltså hur mycket spänningen sjunker när dioden leder.
Vänder du polaritet (skiftar runt sladdarna) så kommer den inte leda, om den är hel, och du kommer läsa -OL- eller liknande på displayen.
Obs, det är en stor skillnad på -OL- och 0. -OL- är öppen krets och 0 är direkt kortslutning.

Värt att nämna igen är att mäta komponenter när dom sitter i en krets kan vara mycket missvisande! Vill du vara helt säker så löd bort ett ben innan mätning.

Värdet du fick, är du säker att det inte var en punkt/komma före dessa siffror?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av metric »

I sitt första inlägg skriver TS att det går 24v till pennan, blir den inte varm då är elementet sönder!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Jo, så lär det vara, men det förklarar väl inte varför logik-delen är död?

@Artesuave: Vart mätte du när du mätte spänningen till pennan? Mellan dom två svart kablarna i den 4-poliga kontakten?
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Jag testa att mäta spänningen till pennan igen, jag mätte VAC med multimetern.

4st trådar

mellan 2 av dem får jag upp 24-25V och samma på dem andra 2 när pennan är inkopplad.

När den inte är inkopplad får jag 0 på 2 av dem och på de 2 andra får jag upp 22V men det sjunker hela tiden...


Om det nu är fel på pennan, om jag byter den så verkar det ändå som det kanske är fel på logiken så jag inte kan reglera den korrekt misstänker jag?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Glenn »

Jag felsökte inte min så värst mycket, jag mätte upp spänning till pennan, men den blev inte varm, då mätte jag resistansen på pennan = avbrott, så jag utgick från att det var avbrott i elementet, vilket inte är helt ovanligt på billigare stationer.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Jag testade att mäta pennan nu, mätte med diod läget och jag får pip mellan den bruna och den blå kabeln samt genom de svarta. (mätte även benen på sladden när den är frikopplad)

Så jag har inget brott i kabeln i så fall antar jag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Om du från och med nu har pennan urkopplad. Och så mäter du resistansen mellan svart-svart på pennans del, vad får du då?
Det hjälper väldigt mycket om du skriver mellan vilka kablar du mäter.
Den blåa och bruna kabeln tycks gå till tempgivaren så vi kan strunta i den för tillfället.

Har du en andra lödkolv/station?
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

När jag mäter mellan svart-svart så får jag 13.0 Ohm

Ja jag har en extra lödkolv
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Perfekt.
Resistansen i ditt element ser ut att stämma bra också. Du har en 48W-station och 24V2 / 13Ω = 44W.

Skulle du klara av att löda bort spänningsregulatorn (den utan kylfläns) samt triacen med kylfläns?
Vet inte riktigt vilken väg som skulle vara bästa att vandra men testa och resistansmät mellan utgången på spänningsregulatorn och jord. Vad får du för värde då?
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Jag mätte spänningsregulatorn (L7805CV) och fick 4800 Ohm (4.8 på 20k Ohms läget) mellan Jord och ut.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Mätte på en lös L7805CV och får precis samma värde. Hade det varit någon general-kortis på kortet så hade du fått betydligt lägre värde.

Vad får du för värde om du gör om mätningen, men med pennan i?
Är det samma värde så borde vi kunna misstänka 7805:an. Det är nog värt ändå att löda bort triacen och mäta den löst.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Förstår inte riktigt hur du menar med pennan i? Ska jag sätta på lödstationen och mäta på samma sätt där spänningsregulatorn satt?

Jag tog bort triacen med när jag ändå höll på. Skall jag resistansmäta den med? Mäter jag mellan T1 och jord så får jag 582 Ohm.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Nej, ha alltid nätkabeln ur under dessa mätningar. Stationen ska vara helt spänningslös.
Det jag menar med pennan i och ur är alltså kontakten som går till pennan ska vara intryckt resp urdragen.

Nu när du har triacen på bänken. Vad får du för värden om du mäter den enligt instruktionen jag skrev tidigare? Dvs med multimetern i diod-läge etc etc.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Jag mätte triacen med diodläget, när jag ansluter de första två bennen står det 1 på min display, det är det som står från början när jag inte mäter något alls dvs ingen kontakt.
När jag kortsluter bennen får jag 530? och när jag byter polerna får jag 524.

Jag mätte även kortet där spänningsregulatorn suttit och får 133,5 Ohm på 200k läget = 133500 Ohm?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

1 på displayen är det samma som tex -OL-, som det står på en del andra multimetrar.
Det är "out of range" eller "Over Limit", eller vad man nu ska kalla det.
Har man en multimeter manuell inställning (som du har) så sätter du alltså vredet på vad det nuvarande "taket" ska vara.

Låt säga att du testar att mäta ett 9V-batteri, och har ställt multimetern att mäta Volt DC och inställd på "2V". Då kommer multimetern att visa "1" i rutan.
Vrider du vredet till nästa steg, som borde vara 20V, ja då hamnar batteriets spänning under taket och du kommer läsa ~9V.

Det verkar som att triacen fungerar som den ska men visst är det en punkt/komma före värdena 530 och 524 va?
När du satt multimetern i 200k-läget, såg du verkligen inget annat tecken i displayen? Det bör stått Ω eller kΩ.

Tänkte vi kunde testa regulatorn löst. Ta ett 9V batteri och koppla minus till mittenbenet och plus till "input".
Nu är det här alltså med 7805:an löst på bordet.
Mät nu spänningen mellan minus och "output", vad får du för värde?
Skriv svar