Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Avgradning rör
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=88532

Författare:  TomasL [ 08.07 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Avgradning rör

Letar efter ett vettigt verktyg/maskin för att avgrada laserskurna rör.
Det blir en del slagg i rören, som jag skulle vilja ta bort.
Rören är RF diameter 114mm.
Någon som har förslag på ett vettigt tillvägagångsätt?
Det handlar om ett par hundra rörbitar i stöten.

Författare:  säter [ 09.14 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Jag vet att det finns handhållna maskiner.
I första hand avsedda till fogberedning av rör, men det borde fungera även att grada.
Tyvärr minns jag inte fabrikatet på rak hand.

Författare:  GeekJoan [ 19.55 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Plast eller metallrör?

Författare:  grym [ 20.12 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

står rostfria

rostfri stålborste är vettigt, gäller att hitta rätt diamater och att komma åt

Författare:  TomasL [ 20.15 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Möjligtvis en roterande borste, då det i princip är slagg som blir kvar efter laserskärningen.

Författare:  grym [ 20.28 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

japp rund, glömde skriva men diameter är vägledande :lol:

beror på hur långt in man skall med


en fuling är stålborste på tigersåg

Författare:  TomasL [ 20.30 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Det är rörens ändar, dvs max 3mm, typ

Författare:  tecno [ 20.44 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Då borde ju en bra NOGA avgradare göra jobbet.

Jag uppfattade hålen på samma sätt som Grym dvs att de var radiella.

Författare:  säter [ 20.54 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

De som svetsar rostfria rör kör med scotchbrite-skiva.
De använder en maskin stor som en fullstor rondellkap.
Jag tror att det fungerar bättre än roterande stålborste.

Författare:  TomasL [ 20.55 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Nej, det är rörbitar kapade med laser.
Slagget som blir för de hål som tas upp, verkar försvinna när påsticken svetsas.

Författare:  grym [ 21.06 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

ok, jag såg det som långt in i rören , där kan man köra in en snurrande stålborste och rensa flera meter in

men någon centimeter in så kör man smidigt med liten smal bandputs där man inte har stöd innaför bandet, eller stöd som passar i diamterna
bandet skall gå innifrån och ut

scotchbrite är polering och har lite svårt för slagg och är det lite ojämna kanter så sliter man isär scotchbriten allt för lätt

Författare:  säter [ 21.10 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Citera:
liten smal bandputs där man inte har stöd innaför bandet
Jag gradar det mesta med denna metod.
Jag tycker det fungerar utmärkt med grova band.

Författare:  tecno [ 21.10 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

http://brainproductsab.se/

Författare:  grym [ 21.18 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

säter skrev:
Citera:
liten smal bandputs där man inte har stöd innaför bandet
Jag gradar det mesta med denna metod.
Jag tycker det fungerar utmärkt med grova band.




grova i korn eller breda?


jag gillar dom trykluftsdrivna handhållna med ca 15-20mm breda band
har man inte stöd under bandet så får man mjukare grading då det tar bättre över hela bandet och inte bara i kanterna

Författare:  säter [ 21.32 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Citera:
grova i korn eller breda?
Grova korn.
Jag kör med elektriska Makita-maskiner, 32mm bredd och 40 korns zirkonband.

Författare:  TomasL [ 22.41 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Kanske inte framgick så tydligt, jag köper i nuläget batchar om ca 200-300 rör, och det är bägge ändar som skall gradas, så det blir en del.

Författare:  tecno [ 06.20 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Fråga vad det kostar att få dessa avgradade och klara så ser du om det finns nåt att tjäna på att göra detta själv.

Författare:  ahlsten [ 06.27 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Kanske kan motivera den som skär att justera fokus och hjälpgas så slagget inte fastnar till att börja med?

Författare:  säter [ 08.35 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

TomasL skrev:
Kanske inte framgick så tydligt, jag köper i nuläget batchar om ca 200-300 rör, och det är bägge ändar som skall gradas, så det blir en del.
Kan du posta en bild på en ogradad rörände?

Författare:  Sverige [ 15.27 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

GeekJoan skrev:
Plast eller metallrör?


grym skrev:
står rostfria


Plaströr är ju rostfria. ;)

Författare:  TomasL [ 16.43 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

En liten bild hur det ser ut. Bilden visar rören när de är rillade och betade, naturligtvis så skall avgradningen ske innan detta.

Författare:  grym [ 17.44 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

det där kan man prova att grada med troterande stålborste i bänkslip, där man har stödet lite halvlågt och borsten kommer in i röret och slår ut graderna

har annvänt det med gott resultat på vanligt kapade rör

Författare:  GeekJoan [ 19.45 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Men det där lilla tar man ju lätt med en sån här: https://butik.ytor.se/product/avgradare-noga-1003

Författare:  TomasL [ 19.52 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Geek, 400 rörändar per batch, 1 batch per månad, typ, och nej det verktyget rår inte riktigt på RF.
Har testat, så jag vet.

Författare:  ahlsten [ 20.27 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Det är väl dumt av mig att sitta och gissa som lekman, men tror du inte att det kan vara idé att fråga om den som gör jobbet kan laborera lite med skärdata? Exempelvis fokuspunkt mycket lägre i profilen, bredare snitt gör väl inget om det ändå är avkapning? Det ser ju ut som att metallen svalnar och stelnar alldeles för fort eller inte blåses iväg från snittet tillräckligt bra... för högt fokus/för snabbt/för lågt tryck på kvävgasen?

Författare:  idiotdea [ 20.37 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Roterande hårdmetallfil på tryckluftsverktyg är vad jag har sett användas för rostfria rör i produktion.

Författare:  JOLO725M [ 18.50 2017-10-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

114 mm rör gradas pissenkelt med denna, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000030980/
Mindre rostfria gradas enkelt med denna och hårdmetallstift http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000019928/

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/