Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Avgradning rör
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=88532
Sida 2 av 2

Författare:  TomasL [ 22.41 2017-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Kanske inte framgick så tydligt, jag köper i nuläget batchar om ca 200-300 rör, och det är bägge ändar som skall gradas, så det blir en del.

Författare:  tecno [ 06.20 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Fråga vad det kostar att få dessa avgradade och klara så ser du om det finns nåt att tjäna på att göra detta själv.

Författare:  ahlsten [ 06.27 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Kanske kan motivera den som skär att justera fokus och hjälpgas så slagget inte fastnar till att börja med?

Författare:  säter [ 08.35 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

TomasL skrev:
Kanske inte framgick så tydligt, jag köper i nuläget batchar om ca 200-300 rör, och det är bägge ändar som skall gradas, så det blir en del.
Kan du posta en bild på en ogradad rörände?

Författare:  Sverige [ 15.27 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

GeekJoan skrev:
Plast eller metallrör?


grym skrev:
står rostfria


Plaströr är ju rostfria. ;)

Författare:  TomasL [ 16.43 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

En liten bild hur det ser ut. Bilden visar rören när de är rillade och betade, naturligtvis så skall avgradningen ske innan detta.

Författare:  grym [ 17.44 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

det där kan man prova att grada med troterande stålborste i bänkslip, där man har stödet lite halvlågt och borsten kommer in i röret och slår ut graderna

har annvänt det med gott resultat på vanligt kapade rör

Författare:  GeekJoan [ 19.45 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Men det där lilla tar man ju lätt med en sån här: https://butik.ytor.se/product/avgradare-noga-1003

Författare:  TomasL [ 19.52 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Geek, 400 rörändar per batch, 1 batch per månad, typ, och nej det verktyget rår inte riktigt på RF.
Har testat, så jag vet.

Författare:  ahlsten [ 20.27 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Det är väl dumt av mig att sitta och gissa som lekman, men tror du inte att det kan vara idé att fråga om den som gör jobbet kan laborera lite med skärdata? Exempelvis fokuspunkt mycket lägre i profilen, bredare snitt gör väl inget om det ändå är avkapning? Det ser ju ut som att metallen svalnar och stelnar alldeles för fort eller inte blåses iväg från snittet tillräckligt bra... för högt fokus/för snabbt/för lågt tryck på kvävgasen?

Författare:  idiotdea [ 20.37 2017-09-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

Roterande hårdmetallfil på tryckluftsverktyg är vad jag har sett användas för rostfria rör i produktion.

Författare:  JOLO725M [ 18.50 2017-10-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgradning rör

114 mm rör gradas pissenkelt med denna, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000030980/
Mindre rostfria gradas enkelt med denna och hårdmetallstift http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000019928/

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/