Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.56 2017-11-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Avgradning rör
InläggPostat: 08.07 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27431
Ort: Borås
Letar efter ett vettigt verktyg/maskin för att avgrada laserskurna rör.
Det blir en del slagg i rören, som jag skulle vilja ta bort.
Rören är RF diameter 114mm.
Någon som har förslag på ett vettigt tillvägagångsätt?
Det handlar om ett par hundra rörbitar i stöten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 09.14 2017-08-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12112
Ort: Säter
Jag vet att det finns handhållna maskiner.
I första hand avsedda till fogberedning av rör, men det borde fungera även att grada.
Tyvärr minns jag inte fabrikatet på rak hand.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 19.55 2017-08-31 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 6917
Ort: Solna
Plast eller metallrör?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.12 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12554
Ort: i det mörka småland
står rostfria

rostfri stålborste är vettigt, gäller att hitta rätt diamater och att komma åt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.15 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27431
Ort: Borås
Möjligtvis en roterande borste, då det i princip är slagg som blir kvar efter laserskärningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.28 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12554
Ort: i det mörka småland
japp rund, glömde skriva men diameter är vägledande :lol:

beror på hur långt in man skall med


en fuling är stålborste på tigersåg


Senast redigerad av grym 21.02 2017-08-31, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.30 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27431
Ort: Borås
Det är rörens ändar, dvs max 3mm, typ


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.44 2017-08-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20461
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Då borde ju en bra NOGA avgradare göra jobbet.

Jag uppfattade hålen på samma sätt som Grym dvs att de var radiella.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.54 2017-08-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12112
Ort: Säter
De som svetsar rostfria rör kör med scotchbrite-skiva.
De använder en maskin stor som en fullstor rondellkap.
Jag tror att det fungerar bättre än roterande stålborste.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.55 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27431
Ort: Borås
Nej, det är rörbitar kapade med laser.
Slagget som blir för de hål som tas upp, verkar försvinna när påsticken svetsas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 21.06 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12554
Ort: i det mörka småland
ok, jag såg det som långt in i rören , där kan man köra in en snurrande stålborste och rensa flera meter in

men någon centimeter in så kör man smidigt med liten smal bandputs där man inte har stöd innaför bandet, eller stöd som passar i diamterna
bandet skall gå innifrån och ut

scotchbrite är polering och har lite svårt för slagg och är det lite ojämna kanter så sliter man isär scotchbriten allt för lätt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 21.10 2017-08-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12112
Ort: Säter
Citera:
liten smal bandputs där man inte har stöd innaför bandet
Jag gradar det mesta med denna metod.
Jag tycker det fungerar utmärkt med grova band.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 21.10 2017-08-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20461
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
http://brainproductsab.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 21.18 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12554
Ort: i det mörka småland
säter skrev:
Citera:
liten smal bandputs där man inte har stöd innaför bandet
Jag gradar det mesta med denna metod.
Jag tycker det fungerar utmärkt med grova band.




grova i korn eller breda?


jag gillar dom trykluftsdrivna handhållna med ca 15-20mm breda band
har man inte stöd under bandet så får man mjukare grading då det tar bättre över hela bandet och inte bara i kanterna


Senast redigerad av grym 21.38 2017-08-31, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 21.32 2017-08-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12112
Ort: Säter
Citera:
grova i korn eller breda?
Grova korn.
Jag kör med elektriska Makita-maskiner, 32mm bredd och 40 korns zirkonband.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010