Val av svets

perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Val av svets

Inlägg av perik »

Jag har tänkt köpa en svets o lära mig svetsa i sommar. Kommer mestadels svetsa detaljer då jag förstått att TIGsvets är att föredra (?). Har även sett kombisvetsar TIG/MIG i olika amperestorlekar.

Det finns även kombisvetsar har jag sett. Det verkar ju smidigt. T.ex denna:
https://www.expondo.se/stamos-germany-k ... a-10020162

Den kombinerar tigm, mig, mma och fcaw i samma svets. Några tankar kring det? när kan man tänkas använda respektive teknik?
Hur många ampere kan man tänkas behöva?

Jag vet inte exakt material jag ska svetsa i utan det kan säkerligen variera en hel del.

Tar gärna emot rekommendationer på svets!

Vad behöver man mer för utrustning? svetshjälm, handskar etc?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Val av svets

Inlägg av Henry »

Gas, vilket är ett måste vid MIG och TIG svetsning och den gasen kan nog bli den näst största kostnaden.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Val av svets

Inlägg av Palle500 »

Läs på om skyddsutrustningsbehovet, det bildas mängder med UV-ljus som är skadligt både för ögon och huden. Beroende på vad du svetsar i för material så bildas farliga rökgaser. Du måste ofta inte ha en fläkt men tex galvat stål kan leda till allvarliga lägen s.k galvfrossa. Finns även vissa aspekter på elektriska faror.

Nu vill jag inte skrämma dig och vet man riskerna så är det ofarligt med hobbysvetsning och roligt samt kan vara bra att kunna vid div reperationer. Men skriv gärna lite mer vad du tänkt svetsa i för material stål, rostfritt, aluminium, koppar och typ av objekt, bilar, jordbruksredskap, möbelkonstruktioner, konstruktionsstål i byggnader, konstsmide ned till små objekt så som tunnplåt under millimetern osv. Behöver du även plasmaskärning?
För olika svetstekniker behöver du två gaser argon för TIG och blandgas (CO2+Argon) för MAG samt samma tub argon för MIG svetsning i aluminium tex, och då behöver du även en annan svets än den du länkar till. Svetsen måste kunna svetsa MIG med växelström.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Val av svets

Inlägg av hawkan »

Det är en DC-svets som det länkas till och den klarar väl det mesta men just inte aluminium.
Så det beror ju på om det är viktigt eller inte.
Den svetsen kan väl funka antar jag. Det är detta med 230 vs 400 V då. Vad har du för säkring
där du ska koppla in svetsen? Det kommer att avgöra hur mycket av dessa 195A du kan använda i verkligheten.
Jag har en 200A svets på ett 16A 230V uttag och jag kan köra 200A på tigen en kort stund, sedan går säkringen.
Med en 120A går det utmärkt att pinnsvetsa med 3.2mm 48.00-pinne men inte så mycket högre än så, kanske max 150A,
det är in-strömmen som blir för hög så säkringen går. 400V 3-fas gäller om man ska hålla på med sånt.

Jag skulle spontant säga att man miggar så mycket det går. Enklast.
Tigga smågrejor eller om materialet är tokigt.
Pinnsvetsa grova grejor om inte miggen klarar det, eller om det t ex blåser där man svetsar.
Men det är mycket personligt och vilken svets som står närmast och är i bäst skick och sånt.
Det är stort överlapp med vad som går.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av svets

Inlägg av Glenn »

Jag håller helt med hawkan där, vad man använder beror på vad man ska göra.

MIG/MAG är liksom universalsvetsen, som dessutom är det självklara valet om man ska svetsa bilplåt.

..Men när jag i flera veckor 1993 kröp omkring i ett maskinrum på ett fartyg och svetsade stöttor till durken, ja då var det bara pinnsvets som gällde..

Vad det gäller utrustning, du vill ha en svetshjälm med elektroniskt glas, det underlättar oerhört. Dessa kostade en förmögenhet förr men är numera billiga.

Kombisvetsarna har jag mest hört negativt om, men aldrig testat nån själv.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Val av svets

Inlägg av perik »

Tack för alla svar.

Jag har upptäckt att svetsen jag länkade till kräver 29 A. Vilket låter mycket och inte tänkbart där jag bor där jag för tillfället har 10 A säkring men funderar på uppgradera till 16 A vilket kan vara klokt tror jag för att kunna köra en svets.

Jag undrar om det är någon som har en rekommendation på en svets som kombinerar flera tekniker TIG och MIG fast som klarar sig på en max 16 A säkring.

Jag behöver inte svetsa i aluminium.

Vad kostar egentligen gasen och hur mycket gör av med egentligen?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Val av svets

Inlägg av Rohan »

Jag har en liten Kemppi. MinarcMig 150, den har jag haft ca 10 år och den bara fungerar. 1-fas, tror det rekommenderas 16A men jag har bara svetsat på ställen med smältsäkringar så har inte haft problem med 10A. Går bra upp till 4 mm gods sen får man trixa lite men upp mot 6-8 mm kan man sätta ihop utan problem, nån gång ibland.

Har en köpt flaska på 11 liter och den har jag gissningsvis fyllt på en gång per år i genomsnitt. Senast kostade det ca 650 kronor (inkl. moms). Med bra förutsättningar kan man snåla en del på gasen men ska man stå utomhus i snålblåsten går det åt mycket.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Val av svets

Inlägg av hawkan »

Allting går ju. Kan du bara svetsa med låg ström får man svetsa flera pass bara. Roligare om man kan slippa svetsa flera gånger men egentligen inget fel med att svetsa flera pass.

Gasen, räkna med en förbrukning av 5-10 liter/min, mer åt 5 liter/min. Om man tar den polska gasen (ren argon) jag köper kostar den 1000 kr för 8 liter @ 200 bar = 1600 liter. 1600/5=320 minuter = över fem timmar.
Det låter nog rimligt, tycker att mig-gasen (Ar+CO2) räcker hur länge som helst trots att det svetsas en del med den. Det går rätt fort att få till mycket fog med miggen. Medan tiggen tar det nog också fem timmar men det ska puffas lite gas före man svetsar och sedan är tig-svetsningen inte så snabb plus lite efterflöde av gas. Så det blir väl mitt svar då: 8 liter räcker för fem timmar svetsning på ett ungefär.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Val av svets

Inlägg av Glattnos »

Tänk på att TIG är dyrare i drift än MAG pga högre gas-förbrukning vid samma svets-mängd. Jag vet detta av erfarenhet och har ingen källa på det. Därför gör jag som tidigare talare förespråkar, MAG där det går och TIG där det behövs.

10 eller 11 liters flaskor bör man skaffa eftersom dom kostar ungefär lika mycket att fylla som 5 liters.

Det går inte egentligen att byta hög ström mot fler passeringar för det är inbränning man går miste om(inte rågen), däremot förvärmning kan kompensera för lägre ström.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Val av svets

Inlägg av Henry »

Sedan MAG så kan man ju med fördel köra ren CO2 och då denna är i flytande form i flaskan så får man ut mer gas än i om det varit i komprimerad gasform, samt att påfyllning sedan bara är en 200:- för en 8 kg flaska eller vad det var jag hade en gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Val av svets

Inlägg av Palle500 »

Ren CO2 gas är inte så bra till tunnare material. Kanske funkar bra om man kör 10-20mm och grövre material.
Tex denna gasblandning skall du ha
Svetsgas för svetsning i järnhaltiga metaller | ALbee Weld ArMix (18% CO2) för MAG-svetsning B11

https://www.verktygonline.se/verktyg-pa ... sning.html
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Val av svets

Inlägg av hawkan »

Fast det får jag säga att riktig Ar+CO2 blandning är mycket bättre i alla fall om det handlar om vanlig svartplåt för bil. Jag använde CO2 för att slippa ha så många olika sorters gas hemma. Om jag kommer ihåg rätt fick man skruva upp spänningen rejält på svetsen. Det hade en tendens att skvätta massor och fogen upplevdes som kall, alltså en hög sträng med dålig penetrering.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Val av svets

Inlägg av Palle500 »

CO2 är en aktiv gas utgör ju "A":et i MAG svets.
Detta innebär att gasen brinner och förutom att skydda från omgivande luft (argonet 80% skyddar mest) som oxiderar svetsfogen så ökar CO2 gasen temperaturen på smältan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av svets

Inlägg av Glenn »

Glattnos skrev: 10 eller 11 liters flaskor bör man skaffa eftersom dom kostar ungefär lika mycket att fylla som 5 liters.

Det går inte egentligen att byta hög ström mot fler passeringar för det är inbränning man går miste om(inte rågen), däremot förvärmning kan kompensera för lägre ström.
Fast det beror ju på, det är mycket billigare att köpa 5l-flaskor, speciellt begagnade, och om man som jag byter flaska kanske var 2-3-4de år så tar det bra länge att tjäna in en 11l.


Angående gas för MAG så.. hellre CO2 än flusstråd, men hellre mixgas än CO2.
Skriv svar