Lödstation med rökutsug

Scybalum
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 februari 2017, 15:12:47

Lödstation med rökutsug

Inlägg av Scybalum »

Jag vet att det finns många trådar om lödning. Jag har tittat i ett antal. Men väljer nu att skapa en ny tråd.
Kan ni ge mig tips på en hyfsad lödstation med rökutsug? De ska användas i ett gymnasium så jag kan inte köpa 24 st Ersa SuperdeLuxeHighPerformance.
Jag har använt Nederman större utsug med armar men de låter förfärligt! Och tar plats. Så hellre en lödstation med inbyggt utsug.
Tack på förhand!
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av Spazze »

Jag hade aldrig tidigare hört talas om en lödstation med inbyggd rökutsug så jag googlade och hittade Xytronic 456DLX. Jag är skeptisk till rökutsuget. Det är bara en tunn kolfiltermatta som antagligen inte filtrerar bort lika mycket onyttigheter som ett bra filter, Filtronic MG140 t ex. Frågan är hur luftkvalitén kommer vara om 24 personer löder samtidigt.

Hur mycket pengar finns det till inköp? Jag antar att man kan ha ett centralt system med arm vid varje plats, möjlighet att plugga igen armar som inte används och då sänka effekten på motorn en del så att det inte låter allt för illa. Men billigt blir det inte.
Om det finns pengar till en bättre lödstation så skulle jag rekommendera JBC.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av elshorto »

Går det att få eleverna att turas om att löda så du kan nöja dig med 6-8st lödstationer och köpa lite finare.
Jag använder JBC och är mycket nöjd.
Kanske borde kiddsen börja med något enklare för att inte bli bortskämda.

Röksugar finns med flera rör, 2 är vanligt men 4 finns också.
Billiga varianter blåser bara runt röken, fungerar kanske med 1 station i rummet men knappast med 8st.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av netrunner »

Finns från 1500kr på Ebay: Yihua 968DB http://www.ebay.com/itm/391755919119

(Personligen har jag bara köpt kompressorn som reservdel, förvånansvärt billig och lödkolven som reservdel. Räknar med att den är kompatibel med en helt vanlig 936 kontroller. Har ännu inte hunnit sätta ihop allt.)

Nu lär ju du behöva betala med faktura och få det godkänt av skyddsombudet osv... så det lär ju inte gå.

Ett alternativ är att använda blyfritt tenn och sen försöka lära eleverna att använda det. Eller den billiga rökfläkt/filter grejen som finns bland annat på jula. Den är iofs svår att använda då man måste sitta så nära att den skymmer taklampan.

Testade förövrigt att seriekoppla 2st 12V / 6W centrifugalfläktar för att se om dom kan suga någon luft från lödkolven. Det är dom för svaga för. Så fail.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av Glenn »

netrunner: vad skulle vara bättre med blyfritt tenn ? lödröken från sådant är normalt sett VÄRRE än med blyat.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av Swech »

Kan väl vara lämpligt att man använder det som
är tillåtet , d.v.s blyfritt och inte håller sig fast vid det blyade
Swech
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av netrunner »

Frågan är ju inte om det är bättre, utan om det finns en klisterlapp med en grön svan på. Sk. säkerhets-teater: Något som inte nödvändigtvis är bättre men som uppfyller kraven.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av Glenn »

Swech skrev:Kan väl vara lämpligt att man använder det som är tillåtet , d.v.s blyfritt och inte håller sig fast vid det blyade
Fast när det inte handlar om produktion är ju blyat tillåtet ändå, exempelvis för reparationer och prototyper.

Men det var inte det som var min poäng, min poäng var att man inte ska tro att lödröken blir bättre att andas bara för man kör blyfritt, det blir den INTE, snarare tvärt om, men lödrök är alltid väldigt otrevlig att få i sig oavsett.

TS har ju dessutom inte skrivit om dom kör blyat eller blyfritt.
Scybalum
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 februari 2017, 15:12:47

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av Scybalum »

Tack för alla svar! Jag har också tittat på Yihua 968DB. Ska beställa en sådan och testa. Lägger upp kommentarer här efter det. :D
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av Spazze »

Jag ser framförallt två risker med den stationen.

1. Hur stor andel farliga partiklar filtreras bort? Det specificeras inte alls. Om en enda elev klagar på förvärrade astmatiska besvär pga lödstationerna kommer ändå ett riktigt utsug eller filtersystem behöva installeras? Arbetsmiljöverket kanske blir inblandat?

2. CE-märkning, inte säkert att Kina-maskiner är testade på riktigt. Elsäkerheten kan ha brister. Fel sorts plast kan användas i varmluftsdelen som avger farliga gaser vid hög temperatur.
Scybalum
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 februari 2017, 15:12:47

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av Scybalum »

Nu har det gått ett tag och jag tackar för de svar jag har fått. Inte förrän nu har jag fått budget till detta inköp. Jbc har jag tittat på men för dyra för en skola. Däremot såg jag att Elfa har tagit in snikvariant och det känns ju lite tryggare att köpa därifrån än AliExpress... Eller?

Någon som har erfarenhet av denna skapelse?

https://www.elfa.se/sv/loedstation-med- ... p/30105835
Senast redigerad av Scybalum 26 april 2020, 16:28:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödstation med rökutsug

Inlägg av TomasL »

EN variant som jag personligen föredrar är en kolfilterfläkt (köksfläkt) och hänga ned genomskinliga vinylremsor på sidorna och halvvägs på framsidan.
Naturligtvis är ju riktiga utsug att föredra, men i brist på annat så....
Skriv svar