Ts100

Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Ts100

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Någon som testat lödkolven ts100?
https://m.banggood.com/MINI-TS100-Digit ... 84214.html

Den verkar väldigt kompetent baserat på vad jag sett på Youtube...

.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ts100

Inlägg av H.O »

Japp, jag har en. Perfekt till fältuppdrag (bilen, båten, kompisen, etc) men inget jag skulle vilja ha som min "daily driver". Det är långt från handtaget till spetsen och handtaget är relativt litet och ganska plastigt och det krävs en liten plutting insex (har jag för mig) för att byta spetsar.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Ts100

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Långt till spets är ju klart lite störigt... Har Weller på jobbet men sitter fortfarande med en gammal classe-station hemma (vilket är anledningen till att jag oftast tar med hobby-lödningarna till lunchrasten...) så jag är lite inne på att uppgradera till ts100...

.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ts100

Inlägg av H.O »

OK, jämfört med en Classe-station men ska du I första hand ha den på bänken hemma så skulle jag nog välja nått annat. Kanske en Hakko (eller klon) men det beror såklart på hur mycket man använder prylarna och till vad.

Det följer t.ex inte med nått stöd. Den väger "ingenting" så lägger man den på bänken drar sladden iväg med den och jag inbillar mig att om man avänder den ofta/länge så blir inte kontaktdonen för matningspänning långvarigt med de påfrestningar som kommer där. Som sagt, för mig personligen är den guld värd när man ska göra nått "på fältet" men ingen ersättare för en riktig lödstation. Men en än gång - YMMV!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ts100

Inlägg av Henry »

Har också en mest köpt för de små spetsar man kan köpa till den som jag behövde för handlödning av 0402 men för min del enbart köpt för SMD.

Håller med om långt avstånd som är lite irriterande och att själva höljet är lite kort, dessa grejer hade dom lätt kunnat fixat. Plus dock för den höga effekten men då jag bara köpte den för SMD så kvittar det som så för min del men bra att ha om det skulle behövas för något. Även stort plus för att man kan använda i princip vilket datoradapter som helst för att försörja den, klarar 12 - 24 in.

I den jag köpte ingick ett väldigt enkelt stöd men som nämndes så väger den knappt något så bara sladdens vikt m.m. gör att den kan röra sig som den vill, går förstås att fixa till hyfsat men ändock.

Helt ok uppvärmning med tycker jag.

Vet inte om det var EEVBlog eller någon annan känd som gjorde en recension av den men gav den bra betyg.

Det går även att sätta en hel del i textfil till den, vilket är rätt bra.

I min ingick det sedan en nyckel för den lilla skruven.
Skriv svar