Fräsa med Arboga pelarborr?

stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Ja som rubriken, jag tänkte fräsa med min Arboga 2508 pelarborrmaskin. Jag har inget genomgående hål för spännhylschuck, hur ska jag göra för att montera en spännhylschuck? Anledningen till spännhylschuck är att en MK-kona lossnar om den belastas i sidled.

Någon som tänkt samma banor som jag? Hur har ni löst det med spännhylschuck?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av H.O »

De maskiner med Morse-kona som även är avsedda att fräsa med har antingen genomgående hål för dragstång (vilket du ju saknar) eller utvändig gänga på spindelnosen. Har du inget av det så vet jag inte hur man kan göra - och jag är inte säker på att man "ska" göra det heller eftersom maskinen helt enkelt inte är avsedd för det, tänker på lagring osv. Men visst, för enklare/lättare fräsning om/när det krisar - om man fick verktyget att sitta kvar då....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av säter »

Anledningen till spännhylschuck är att en MK-kona lossnar om den belastas i sidled.
Det blir väl samma problem med en spännchuck?
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Spännhylschucken har dragstång, därför lossnar den inte. Vet inte hur du har på dina maskiner Säter, de är lite kraftigare än vad jag har tillgång till :)
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

H.O skrev:De maskiner med Morse-kona som även är avsedda att fräsa med har antingen genomgående hål för dragstång (vilket du ju saknar) eller utvändig gänga på spindelnosen. Har du inget av det så vet jag inte hur man kan göra - och jag är inte säker på att man "ska" göra det heller eftersom maskinen helt enkelt inte är avsedd för det, tänker på lagring osv. Men visst, för enklare/lättare fräsning om/när det krisar - om man fick verktyget att sitta kvar då....
Jo precis, det är lite lättare fräsning som jag vill kunna göra. Jag ska se över hur min spindelnos ser ut. Finns den att köpa med utvändig gänga?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av H.O »

Hurvida maskinen finns (eller fanns) med utvändig gänga vet jag inte men fräschuck med "mutter" FÖR den utvändiga gängan BORDE gå att få tag i men, precis som jag skrev här (där du också ser en bild på hur det typiskt ser ut), så har jag inte letat.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Jag har inte utvändig gänga på spindelnosen. Hur hittar jag en lämplig spindelnos idag?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av H.O »

Spindelnosen är ju änden på spindelröret så det blir ju i så fall att byta hela spindelröret - det är nog ingen bra ide. Bättre i så fall att sälja maskinen och köpa en som är avsedd att fräsa med.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Att det inte är en fräs vet jag, men jag ska fräsa lite grann hemma. För att jag vill och behöver det. Maskinen duger nog utmärkt till det jag ska göra. Ska jag fräsa mycket och större saker så har jag tillgång till en fräsmaskin 1 mil längre bort från min bostad. En dedikerad fräs är därför inte så aktuellt att köpa för min del. Bättre att ha den som den är, främst som pelarborr men gärna med fräsmöjlighet. Därav min fråga på forumet. Jag har mailat Arboga maskiner och frågat om de har spindelnos med gänga. Inväntar svar därifrån.

.
Batman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 december 2010, 15:05:42
Ort: Umeå

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av Batman »

Hej

Jag har en arboga borr/fräs med en "mutter" som man drar fast efter man monterat fräschucken, min maskin ser ut som den i denna länk. Maskinen i länken saknar muttern.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=95&t=109551

En annan bild, mutter sitter fastskruvad:
https://data-cdn.kjauktion.dk/images/au ... 10.jpg?v=5

Mutter ligger på koordinatbort:
https://data-cdn.kjauktion.dk/images/au ... 83.jpg?v=5
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Tack Batman, hur funkar den att fräsa med? Funkar den bra upp till 12 mm pinnfräsar med väldigt försiktiga tag?

Jag har ingen sådan mutter eller gänga på spindelnosen. Finns det något annat sätt jag kan lösa det med? Jag har en MK3 spännhylschuck med dragstång, som förstås inte passar alls förutom MK3-fattningen. Kan jag på något sätt gänga eller göra någon annan modifikation på spindelhylsan för att få den att fungera med min nuvarande spännhylschuck? (Spännhylschucken fick jag ta över av min far om någon undrar, alltså inget felköp till detta projekt).
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av tecno »

En bild på din spännhylsechuck monterad i spindeln kanske kan ge en vink om lämplig *adapter* är möjligt att eftermontera på spindelnosen.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Bilderna talar delvis för sig själva, men det jag funderar på är en anordning i kilspåret som är gängad där man kan dra fast spännhylschucken. Eller något liknande? Jag kan tänka mig att modifiera spindelnosen om så ska behövas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av grym »

kolla ovansidan av spindlen om du kan borra igenom hela spindlen för att få dit en dragstång

eller sämre variant, man gör en lös extranos till spindlen med gänga på, monterar den med 6 st mindre stoppskruvar (finns inte så mycket plats) och sedan locktitar allt stoppskruvarna måste gå in en mm i godset på nuvarande spindel för att få fäste
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av grym »

fulvariant

om man gör en mutter som passar i öppning för att driva ur konorna, en lagom avlång mutter med hm m6? som störst och ordnar en adapter i mk för m6 och en bit dragstång så skulle man kunna gänga upp konan i spindlen, kör man hårt så dras den åt och kan vara ett helvete att lossa, men den kommer inte trilla ut i varjefall
Skriv svar