Fräsa med Arboga pelarborr?

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av säter »

stoffe skrev:Låsskruvarna på spindelnosen låser fast morsekonan i spåret och då lossnar den inte trots belastning i sidled.
Ja, det borde fungera.
Jag antar att man får anpassa spåret så att man får lite tryck uppåt av stoppskruvarna?
Däremot kanske det är lite bökigt att få till hålen med gängor.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

@säter Ja precis så var min tanke, ett spår med en vinkel som och med stoppskruvar med en spets så borde det vara löst tänker jag. Det funkar uppenbarligen väldigt bra på den maskin som jag fotat.

@SeniorLemuren Då är det nog preskriberat :)
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Uppdatering av tråd.

Jag har fettat om och spänt lagren till spindeln, jag fettade om alla lager på hela borrmaskinen. Den gick mycket tystare efter detta. Inget glapp i spindeln längre. Detta var en förutsättning för att kunna fräsa tänker jag.

Jag borrade tre hål i en triangel från tre olika håll på spindelnosen och gängade med M4 för att kunna montera stoppskruv. Sedan svarvade jag ett koniskt spår i MK3 konan på spännhylschucken. Det gick utmärkt att fräsa med denna maskin efter att jag även justerat bort allt glapp i koordinatbordet :)

Tack för alla svar och idéer här :)
BjörnR
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 september 2018, 20:24:56

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av BjörnR »

Kan du ta några bilder på din chuck med kona och hur du har borrat med stoppskruvar?

Mvh
Björn
Skriv svar