Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer ännu en menlös uppdatering, jag har idag fått köpt långsamhärdande epoxy!

Det är en spruta av märket Bostik och epoxyn påstås härda på sex timmar.

Intill jag testat detta är jag dock skeptisk till att limmet verkligen blir hårt (på den tiden).

Sen har jag kommit på att jag faktiskt behöver ett lim till, Kemiskt Trä från Plastic Padding, detta härdar dock som det påstås i bruksanvisningen dvs på bara 10 minuter och detta är det enda tvåkomponentslim jag fått att härda på tjugo år!

Kemiskt trä behöver jag för jag jobbar mycket i trä och det spricker eller blir glipor lätt, trä är annars ett material jag verkligen gillar (plåt blir alltid så jävla meckigt även om det kan vara snyggt det med, speciellt kopparplåt).

Så än är tyvärr inte mina lim-utgifter klara :(

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått köpt Kemiskt Trä från Plastic Padding och i ett extremt korkat format.

Tidigare hade jag två tuber, en fet för basen och en liten för härdaren och blandade ihop lika långa strängar, enkelt och smidigt.

Nu får man alltså en korkad jävla burk vars plastlock knappt går att få upp utan verktyg och sedan ett internt lock modell målarburk som man måste ha special-bred skruvmejsel för att få upp :D

Suck, säger jag bara.

Men va fan, spacklet är underbart för trä och när nu tubvarianten hade utgått både hos Clas och K-Rauta så fattar man.

MVH/Roger
PS
Jag tror att övergången till denna "målarburk" har att göra med barnsäkerhet dvs att barn innan lätt både kunde få för sig att äta spacklet och få det i ögonen, eller vad tror Ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Limmade nu för första gången med mitt nya Bostik LÅNGSAMHÄRDANDE epoxy.

Det sades härda på 6 timmar och nu såhär ett dygn senare är det faktiskt stenhårt.

För första gången sedan tidigt 80-tal har jag nu fått epoxy att bli hårt på angiven tid!

MVH/Roger
PS
Jag limmade telefonen denna gång, joy-sticken hade lossnat :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Ser Ni vad jag ser?

Försänkarna i ytterkanterna är alldeles nya, försänkaren i mitten är jättegammal (mest gjord för typ trä dock, tror jag).

Meningen var att jag skulle skaffa dels en handförsänkare modell HSS (vänster på bild) och en likadan för borrmaskin (höger på bild).

När jag fick hem dom båda tyckte jag allt kändes bra, jag la handförsänkaren i plastlådan från IKEA och gjorde i ordning en liten stump 2"2 för att husera några borrmaskins-filar samt borrmaskins-försänkaren.

Men när jag plötsligt fick behov av att försänka/avgrada ett 3mm-hål så gick inte det, det gick inte med handförsänkaren och det gick heller inte med borrmaskins-försänkaren, de var båda lika kassa!

Nån jävla idiot har tydligen fått för sig att minsta försänkardiameter ska vara typ 4mm :doh:

Jag blir så förbannad för jag har nästan lagt ut 500 spänn på detta, allt för att ha robusta försänkare som klarar "alla" material och "alla" diametrar.

Fast det är klart, snygga är dom och det tycks ju vara det enda som gäller i värst-världen nuförtiden!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Arhoolie »

Pma din adress så postar jag några små försänkare till dig!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag råkade hitta en försänkare för borrmaskin som faktiskt var spetsig!

Jag hittade den i en verktygslåda som innehöll verktyg från en flytt, jag brukar inte kika i den för jag tycker jag har elementära verktyg så jag klarar mig, men nu råkade jag nästan lite magiskt, och av en helt annan anledning, hitta den här försänkaren.

Jag vet inte hur hårda material den tål men den är i alla fall spetsig och ser rejäl ut så jag tror inte jag kommer få problem med dom material som är för mig aktuella dvs trä, koppar och aluminium.

Vore dock intressant att veta om den även klarar tuffare material såsom gjutjärn och/eller stål.

För nåt år sedan tillverkade jag ett litet handtag av 21mm furu rundstav för min "trä-försänkare", det handtaget funkade mycket bra men försänkaren tål liksom bara trä/plast, det roliga är dock att min nyfunna spetsiga försänkare, för mer än bara trä/plast, har samma "chuck-diameter" så den passar i det gamla handtaget!

Med andra ord har jag nu BÅDE en borrmaskins-försänkare OCH en handförsänkare som är spetsig, enda förbehållet är vilka material den tål men helt klart tycker jag är att den klarar mer än min gamla "trä-försänkare".

Eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Uppenbarligen har jag kastat närmare 500 spänn i sjön :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av danielr112 »

om 2komp lim inte härdar har man gjort fel eller använt en produkt som är riktigt gammal.
De vanligaste felen många gör är fel proportioner alternativt fel temperatur för att det ska hända något.

Jag som spacklar mycket och bara använder 2k har också gjort ovan fel flertalet gånger i början. Det kan vara ett h-vete om man t ex har för lite härdare i.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej men senast jag provade var med Casco Strong Epoxy Superquick som för det fösta var alldeles nyköpt när jag provade den och för det andra är det en spruta så fel proportioner är svårt att få.

Här kan man blanda dåligt men jag har alltid blandat väl, enda sedan första epoxyn inte ville härda.

I bruksanvisningen påstås det att full styrka nås efter en timme men för mig tog det alltså en hel vecka innan limmet härdade!

Observera sedan att när jag köpte nytt långsamhärdande (6h) så härdade limmet på angiven tid, eller i alla fall dagen efter för jag testade inte innan dess.

Så långsamhärdande (Bostik Epoxy Extra Strong) härdade snabbare än ovanstående snabbhärdande epoxy.

Jag har med åren testat flertalet snabbhärdande epoxy och de har inte fungerat (förutom den typen som lyfter en bil på 5 minuter), lösningen tycks vara långsamhärdande epoxy modell "Professional" som nån här inne sa.

Gott Nytt År!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara berätta om nåt märkligt som hände.

Jag fick fatt i en gammal Japan-plugg (3,5mm) med nån slags plasthölje, jag behövde nämligen testa en dito hona så jag behövde mäta på detta.

Jag tog då och skulle vrida av plasthöljet och det PULVERISERADES!

Det blev ingenting kvar!

Jag har dålig koll på hur gammal denna Japan-plugg kan ha varit men max 30år (<10år mer troligt).

Jag hade en till plugg och den knakade det bara i, höll mao.

Lite intressant ändå, väl? :)

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på typen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Klas-Kenny »

Din erfarenhet med snabb-epoxi delar jag. Har en tub från Casco som tar hur lång tid som helst att härda, aldrig fått den till att fungera. Också varianten med båda komponenter i en spruta så det inte går att ta för lite av något.

Har dock en från Biltema, också en snabb-variant. Den fungerar hur bra som helst, och inte ett dugg kritiskt med blandningsförhållande.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Marta »

Förr användes celluoidplast ibland till sådant. Denna var vit, men åldrades ohc blev gulaktig och ibland brun. Samtidigt blev den oerhört skör och kunde smulas så so Du beskriver. Sådan plast är dessutom väldigt brandfarlig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev:Din erfarenhet med snabb-epoxi delar jag. Har en tub från Casco som tar hur lång tid som helst att härda, aldrig fått den till att fungera. Också varianten med båda komponenter i en spruta så det inte går att ta för lite av något.

Har dock en från Biltema, också en snabb-variant. Den fungerar hur bra som helst, och inte ett dugg kritiskt med blandningsförhållande.
Snabb-variant från Biltema, det låter intressant även om mina 6h (Bostik) inte är så allvarligt lång tid fast samtidigt, jag älskar smältlim mest för att det stelnar på några sekunder, duger sedan till mycket men mest där fogen inte utsätts för nån nämnvärd kraft samtidigt som man kan nyttja just den egenskapen ifall man vill "testlimma".

Tänk att jag hann bli nästan 50 år innan jag upptäckte smältlim :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har äntligen fått köpt min berömda "stick-fil" som dock Biltema kallar universal-såg.

När jag ändå var på det tacksamt billiga Biltema snodde jag åt mig en rund-såg också.

Stick-filen har jag främst tänkt använda för att såga panelbitar ur 2mm Aluminium (till mitt KBP-projekt).

Rund-sågen har jag tänkt använda till att såga till min berömda 807-adapter (cirkulär sak i 2mm Kopparplåt).

Jag har egentligen en gammal hederlig figur-såg redan men dels har jag bara träblad till den dels har den ingen "rund-finess" dvs det går inte att vika bladet som man vill vilket medför att man måste rotera objektet hela tiden om man vill såga runt, funkar men är inte så smidigt som på denna rund-såg där man bara viker bladet, pris: 49 spänn :D

MVH/Roger
PS
Nu är bara frågan hur jag skall förvara det här, verktygstavlan är full och jag har egentligen inga fler utrymmen :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av RadarEnt »

Det är nu du får börja fundera på att sätta gavlar på din verktygstavla.
Komplettera sedan med öppningsbara luckor. Sedan kan du börja hänga verktyg både på insidan gavlarna och insidan på luckorna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt tänkt lite på det där.

Inåt rummet funkar det dock inte riktigt för jag har mina eldrivna verktyg där och kablarna skall ta vägen nånstans samtidigt som dom sticker ut.

Sidan mot dörren kan dock gå att modifiera med en liten gavel+lucka.

Idag har jag två lite större tvingar, universalsåg/sticksåg och rundsåg enligt ovanstående som jag inte har nån som helst plats.

Och det är väl ganska troligt att fler verktyg kommer att tillkomma med åren (vill speciellt gärna ha tag i en riktig hyvel), jag tror att flera här inne har påpekat detta faktum.

Så jag ska nog se över den biten.

Tack för ditt påpekande!

MVH/Roger
Skriv svar