Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har det varit julafton för mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag sågat till en liten bit 2mm Aluminiumplåt från den smådyra 2X500X500mm Aluminiumplåt jag köpt från ELFA av alla ställen och gjort ett hål i den för 5mm skruv.

Sen har jag monterat en rätt lång 5mm skruv i hålet och fäst min lignell (tvådimensionellt vattenpass) med en halv fästkudde.

Sen har jag riggat upp arrangemanget i mitt Biltema borrstativ, första bilden är vad det blir när man bara riggar upp, andra bilden är i närheten av hur bra man kan få det (jag orkade inte trimma in det exakt ty rätt känslig lignell och detta är bara en demo).

Jag tycker det här blev mycket bra och jag tackar Er för tipset om lignell.

Nu kan jag äntligen borra rakt med mina primitiva grejer!

MV/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort verktygstavelplatser åt min nya HSS-försänkare och min borrstativ-lignell.

Såhär blev det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Glenn »

Jag förstår inte riktigt behovet av att stativet ska stå rakt ? huvudsaken är väl att axeln är vinkelrät mot stativets botten ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är mycket riktigt, men för det första måste bottenplattan vara vinkelrät på ett sådant sätt att det finns en normal som underifrån pekar in i absoluta mitten av borrmaskinshållaren, för det andra måste du träffa denna normal ovanifrån med chucken/borret samtidigt som skillnadsvinkeln önskas vara noll.

Om nu arbetsbänken inte är absolut plan utan lutar, då funkar inte min metod.

Min metod är alltså avhängig plan arbetsbänk för om arbetsbänken är sned på nåt sätt blir hålet återigen borrat snett och det hjälper inte att bottenplattan är absolut vinkelrät.

Men man kan lite kompensera för det här genom att lägga lignellen på arbetsbänken och sedan kopiera "mönstret" uppe vid maskinen.

Har har jag rätt i det här, eller har jag fel?

Tack Glenn för din kloka kommentar, mycket roligt för jag har själv undrat och nu fick jag bokstaverat det.

MVH/Roger
PS
Testade nu med min lignell/borrmaskinsalignare och tyvärr ligger bubblan lite på linjen vid kl.1, detta får man tänka på om man vill borra "absolut" rakt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av LeCanard »

Magnus_K kan borra rakt utan libell ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Det tror jag säkert men jag vill också det ju :)

MVH/Roger
PS
Libell, noterat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har köpt ett frässtål till min Dremel, sen har jag köpt en hel liter trälim för bl.a mina högtalarbyggen (45 spänn bara :D ).

Frässtålet är köpt hos ELFA av alla ställen, limmet är köpt hos Byggmax.

Jag hittade även PL400 men kände inte att jag hade råd med det just då.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt lite komponenter av min hovleverantör.

Speciellt intressant är den mångvarviga potentiometern som jag behöver i samband med mitt rörradiobygge (KRA).

Sen har jag också köpt en 2M mångvarvig trimpotentiometer för att hålla nere FM's påverkan av LO dvs jag hoppas på konstant MF när jag vrider på tunerratten/LO.

En spole på 150uH och en PP-konding på 10uF är också köpt, av dessa kommer jag bygga en filter-mall för mina högtalare (KLS).

I övrigt har jag köpt några effektmostånd till högtalarfiltrena (inklusive Zobel) och ett stim banankontakter modell Hirschmann vilket blir bättre är den skiten jag köpte sist (trots förtennd nätkabel ramlade nätkabeln loss :D ).

MVH/Roger
PS
Jag köpte också 4st små gummigenomföringar med nära nog dom 2mm hål jag vill ha för de emaljerade toppanodskablarna jag behöver för att kunna nyttja 807 i mitt rörslutsteg (KPA).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag köpt ett par lite större tvingar än dom jag har samt en komplett uppsättning borrstopp för mina har gått åt till att dels laga min sticksåg dels till att fixera locket över min PET-matare för fåglar (den stora sporten är att lyckas bygga en matare som avstöter de glupska, småfågelskrämmande och matarförstörare skatorna), min första variant hade ett för stort hål så skatorna åt glupskt "ovanifrån", nu är dock hålet mindre och fungerar bättre, totalt tre borrstopp har alltså gått åt till dessa grejer men nu har jag alltså en komplett uppsättning igen.

Tvingarna ska jag ha till att limma ihop min nästa generation av bordshögtalare (KLS), detta krävde tyvärr lite större tvingar än vad jag sedan förut hade, men Biltema är en frälsare för det kostade ju ingenting dvs 2st för ynka 100 spänn (mina andra nästan lika stora tvingar är av märket Bacho och kostade runt 350 spänn styck, hur kan man vara så korkad när ju funktionen är vad man är ute efter, jag tycker det råder kvalitets- och märkeshysteri i i-världen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Glenn »

Billiga tvingar kan vara lite jobbiga dock, jag har flera stycken som "rappar över" när man drar åt hårt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av tecno »

kan vara lite jobbiga
Omformulerar för klarhet = är jobbiga

You get what you pay for sägs det ju over there.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Billiga tvingar kan vara lite jobbiga dock, jag har flera stycken som "rappar över" när man drar åt hårt.
Jag har nog faktiskt varit med om det själv nån gång men om tvingen var billig eller om det hade använts mycket, det kommer jag inte ihåg.

Men visst, jättebilliga saker/verktyg bör man ha viss skepticism mot men många gånger fungerar dom klanderfritt.

Jag har en helt okej kinesisk skruvdragare modell Cotech, köpt på Clas för bara 300 där de få enda bristerna är att man inte kan ställa momentet och att den inte är superstark (glöm tvåtumsregel, t.ex), mycket nöjd med denna.

Sen har jag en helt suverän slipmaskin (oscillerande) från Cotech, den kostade väl runt 300 spänn och den har inte en enda skavank, vad den istället har är en hela 3m lång gummikabel (obs) och gummiinkapslad vattentät brytare, ännu mera nöjd med denna.

Sen har jag en Verto sticksåg, den gick som sagt sönder relativt tidigt och det var kanske inget bra kvalitetstecken men jag bytte ut munstycket mot ett Biltema borrstopp, och nu fungerar den utmärkt (pris 400:- bara).

Jag tycker det är intressant att diskutera priser och kvalitet och vad man verkligen behöver punga ut med för att grejerna skall hålla, nu för tiden tillverkar till exempel kineserna mycket bra OCH billiga grejer dvs det går inte att bara häva ut sig att skräpet är "Made in China", för det är skitsnack.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat en tub med PL400 på Byggmax för knappa 50 spänn, jag har inte köpt den än men kommer förmodligen göra det nästa vecka.

Jag har också hittat långsamhärdande (obs!) sprut-epoxy på Järnia (e.g Kindstrands) för 119 spänn (Bostik "Extra Strong"), funderar på att köpa det med.

Efter dessa limmer har jag:
1) Textillim
2) Kontaktlim
3) Karlssons Klister
4) Loctite snabbhärdande superlim (i kylskåpet)
5) Silikon (transparant)
6) Casco snabbhärdande Epoxy (rena dyngan ty torkar på en vecka, kommer nyttja det som spackel eller nåt annars slänger jag skiten)
7) Bostik långsamhärdande Epoxy "Extra Strong" (låter inte speciellt kvalitativt :D )
8. Byggmax & Bostik trälim
9) Smältlim (mitt favoritlim)
10) Limstift
11) PL400, lösningsbaserat

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är mannen som håller vad han lovar :)

Dagens inköp: PL400.

Sen gjorde jag nåt jag aldrig gör, jag "fönstershoppade" på Byggmax också och råkade få fatt i en mattkniv för en ynka tia så det fick bli det också.

Nu är jag alltid redo för att öppna paket i min kära Karlstad-soffa, tidigare fick man alltid springa till arbetsbänken i hallen för att hämta mattkniven.

Nu saknar jag ett skjutmått till även om jag har ett vid arbetsbänken och ett vid Karlstad-soffan, men jag vill ha ett vid den tredje "stationen" också dvs datorn vid mitt köksbord.

När man sitter och caddar vid köksbordet är ett skjutmått guld värt, tror jag ska köpa ett lite bättre skjutmått av Clas.

En sista attiralj är en LED-försedd lupp från ELFA, den ska jag ha i soffan (lite dyr men jag ska köpa den ändå).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar