Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En slik samling är guld värt. Sparar många timmar till kommande projekt! ;-)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Andax »

Ursäkta trådlånet. Är det någon som vet var man kan köpa sortimentaskar med maskinskruv med torx-skalle (till rimliga pengar/kvalitet)? M3/M4/M5 i olika längder är väl det som jag använder mest. Vad använder ni mest till era projekt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Glenn »

Jsag har ett svagt minne av att det finns en tråd där nån listar just sådana sortoiment från ebay eller om det var nån webshop.

Tyvärr brukar det sällan löna sig att ta större mängder skruv/mutter från utlandet då frakten brukar springa iväg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Lasp skrev:En slik samling är guld värt. Sparar många timmar till kommande projekt! ;-)
Hej Lasp och tack för din sköna kommentar!

Jag tror nämligen som du att det här trots allt var en investering, gött att ha en seriös samling skrv&mutter i olika dimensioner.

Jag brukar som sagt köra M3 till "allt" men iom mitt lindningsmaskinsbygge så fick jag plötsligt behov av grövre skruv (och gängstänger), nu har jag ett hyfsat sortiment fråm M3 till M8 (där jag stannar för grövre grejer känner jag inte att jag behöver i min lägenhet).

M4, M5 och M8 gängstång kvar att köpa (och dessa kan man naturligtvis och bl.a tillverka "skruv" av godtycklig längd med :) ).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Andax skrev:Ursäkta trådlånet. Är det någon som vet var man kan köpa sortimentaskar med maskinskruv med torx-skalle (till rimliga pengar/kvalitet)? M3/M4/M5 i olika längder är väl det som jag använder mest. Vad använder ni mest till era projekt?
Hej Andax!

Känn inte att du kapar nåt, denna tråd är till för vem som helst att skriva om sina verktygsfunderingar och/eller verktygsproblem.

Jag tror torx är förra århundradets absolut bästa uppfinning vad gäller skruv (möjligtvis kan insex mäta sig med det).

Det finns egentligen bara en pytteliten hake, vinkeln mellan skruven och mejseln kan bara vara noll grader, hos en Philips kan du dra en skruv snett (om man t.ex inte riktigt får plats med mejseln) samtidigt som den heller inte är så jättekritisk vad beträffar exakt mejsel/bits-storlek.

Iom mina skräddarsydda hyllor av typ 21mm plyfa och 2"4 har jag börjat köpa ENBART torx träskruv, en sort råkade bli PH men den är snart slut och nästa gång blir det torx, tro mig :)

Jag skulle faktiskt vilja ha tag i en "kardanaxel" så att man kan just komma åt skruvar med rätt vinkel oavsett hur djup lådan är eller vart skruvarna sitter (vore extra bra om själva "skallen" var väldigt liten så att man kommer in i hörn), på sikt vill jag nämligen bara äga torx.

MVH/Roger
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Zkronk »

En sån här kanske?
Clas Ohlson: 40-8911 på Clas Ohlson.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Zronk men den är för klumpig.

Jag tänker mig nåt som liksom har en ledad knut där kraften kan överföras i "godtycklig" vinkel, Ni som sysslat med att bygga RC-båtar vet vad jag menar.

MVH/Rogerf
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Andax »

Roger, kör man med mini-bits kan man ju dra den med en liten nyckel. Då kan man ju skruva 90 grader. För mindre vinklar skulle du kunna göra en egen mejsel genom att skarva en mini-bits och ett skaft med en vridstyv slangbit. Då tar ju slangbiten upp vinkeln trots att bitsen måste sitta helt rak i torx-skallen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken bra ide', tack!

Jag ser ofta inte dom riktigt enkla lösningarna men du har ju helt rätt med det där om mini-bits och nyckel, däremot blir det lite svårt att överföra nån nämnvärd kraft med din slanglösning (samtidigt som sista biten ju kan dras med nyckel, har vi precis kommit fram till).

Intressant, jag tycker problemet är löst (även om jag nog ändå skulle vilja ha min "kardanaxel").

MVH/Roger
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av LeCanard »

Passar inte bits i sånna därna böjliga slangklämmeverktyg? Som alternativ till en slang, asså.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023834/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Ännu en kalasbra ide', tack!

Finns mejsel för 6mm slangklämmehuvuden MEN jag mäter rackans 6,3mm hos ett bits :(

Fast jag har inte släppt Andax's käcka slangide' riktigt, var nära jag köpte ett långt bits på Järnia idag som man alltså med en liten slangstump kan skarva ihop med ett mini-bits.

Undrar förresten om din mejsel LeCanard kanske ändå har lite glapp, jag kommer ta med mig ett bits i fickan och ta mig till Biltema nån dag för att testa, för funkar detta ja då är detta problem mer eller mindre fullkomligt löst, det som saknas är bara att man kanske skulle velat kunna dra den med skruvdragaren också (inte längst in utan på vägen in, så att säga).

En sak slår mig, slangklämmor vill man kunna dra rätt hårt, tänk om man kunde ta vara på den då rätt rejäla böjliga axeln och på nåt sätt anpassa den till bits+skruvdragare?

En annan sak slår mig, kanske man kan Dremla upp munstycket lite så att den tar 6,3mm? Det blir svårt i hörnen, där vet jag inte hur jag ska göra.

MVH/Roger
PS
Hur fasen kom du på ide'n egentligen, har du slangklämmemejslar hemma, eller? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag köpt nåt jag länge önskat mig, ett borrsortiment från 1mm till 10mm i 0,5mm-steg.

Egentligen hade jag velat haft 0,1mm-steg men Jesus vad dom kostar.

Nu behöver jag i alla fall inte förlita mig på farfars egenslipade borr från typ 70-talet där 2mm:aren dessutom visat sig borra för grovt, troligtvis faktiskt pga ojämn slipning (hålet blir liksom större då).

Märket är Ironside och det är HSS-borr, kostade faktiskt inte så mycket.

Sen passade jag på att köpa dom "sista" gängstängerna dvs M4, M5 och M8 (har nu M3-M8).

När det gäller sortiment av grejer känner jag mig nu ganska klar, på sikt strävar jag dock som sagt emot att all skruv ska vara av typen Torx, fast bara om jag kan lyckas lösa vinkel-problemet ordentligt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lite svårt att se det så jag ställer en otroligt korkad fråga:

Säg att jag har en ihålig kvadratisk AL-profil om 10X10mm och att jag sen vill göra en M3-gänga rätt igenom denna profil, om jag börjar med att borra de korrekta 2,5mm, kan jag gänga första hålet åt ena hållet och vända på profilen och gänga andra hålet från andra sidan?

Ursprunget till denna fråga är mest att min gängtapp är ganska kort, jag tror den går igenom 10mm men säg att samma situation skulle uppstå med en profil som var 25X25mm, hur gör man då?

En relaterad fråga, vad är bäst att ha som skruv-fästen för fixering av en panel, en ihålig eller solid kvadratisk AL-profil?

Med ihålig känns det i alla fall som mindre jobb att gänga upp den, men funkar det lika bra?

I fallet ihålig kan det ju dock även räcka med ett hål dvs att skruven inte ens behöver gå igenom profilen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag var jag på Clas i Nordstan och frågade lite efter en manuell borrmaskin och efter en slangklämmemejsel.

Killen sökte på datorn men var i båda fallen tvungen att ta till katalogen varvid jag passade på att kläcka ur mig "Tur det finns kataloger, eller hur?" :rofl

Till slut hittade han i alla fall att borrmaskinen kallades för borrskaft och slangklämmemejseln kallades för hylsmejsel, här är dom båda:

1) http://www.clasohlson.com/se/Borrskaft/40-9092
2) http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true

Sugig beskrivning på hylsmejseln dessutom för det står egentligen inget matnyttigt alls om den men i katalogen står det att den tar 1/4" och att det dessutom medföljer nån slags adapter, nån gång nästa vecka ska jag ta mig till VF och kolla upp dessa grejer.

Den böjliga hylsnyckeln är inte dyr så jag kanske köper den, borrskaftet är lite dyrare så den kommer jag nog mest kolla på.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här skulle jag vilja ha.

https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... ent=818819

MVH/Roger
Skriv svar