Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Icemanslow
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 februari 2017, 17:40:13

Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av Icemanslow »

Hej alla. Hoppas detta är rätt forum.
Rookie här, men man får ju börja någonstans mellan varven i böckerna.
Söker en billig flödesmätare (tolerans +/- 10%) som kan mäta vattenflöde i en vanlig hem-installation (15 mm kopparrör med ganska lågt tryck).
Söker efter en billig clamp-on för att mäta flöde antingen genom att lyssna på flödet eller genom att aktivt sända ut en signal och lyssna på returen (ultraljud?). Har hittat ultraljud men då behöver jag, på de jag sett, kapa röret. Vill mäta flöde utan att kapa röret och skicka signalen vidare för lagring/bearbetning.
Gadget nummer två är samma som ovan men då genom att kapa röret. Har som ovan nämnts hittat en rörbit med två ultra-sonic transducers men jag är osäker på vilken typ av instrument man skall använda för att mäta utsignalen - är det ett oscilloskop jag bör använda?
Har även hittat en rörbit som har en rotor inuti samt en pinne (Hall-effekt) som förändrar ett mätbart magnetfält beroende på flödet.
Men det finns kanske enklare/bättre grejor? Vill helst undvika rörliga delar.
Fråga tre är vilket forum jag bör lägga in ett inlägg där jag söker hjälp för att hantera signalen som kommer i retur?
Tack alla ni därute!!!
Senast redigerad av Icemanslow 28 februari 2017, 12:05:34, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av danielr112 »

http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare

Sådanna kör jag med. Körs just nu med en vanlig räknare kopplat på 1wire nätet men kommer nog flyttas över till en ESP8266 snart...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av TomasL »

Ultraljudsmätare för anläggning startar runt 20000:- eller så.
Har du inte redan en huvudvattenmätare?
Icemanslow
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 februari 2017, 17:40:13

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av Icemanslow »

danielr112 skrev:http://www.energibutiken.se/sv/26-vattenmatare

Sådanna kör jag med. Körs just nu med en vanlig räknare kopplat på 1wire nätet men kommer nog flyttas över till en ESP8266 snart...
Hej o tack för svar. Kostnaden blir för hög om man vill sätta in det på 200 hus i ett område som inte har mätning. Vill komma ner i pris och hellre få en med sämre precision, och gärna clamp-on. Tack ändå.
Icemanslow
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 februari 2017, 17:40:13

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av Icemanslow »

TomasL skrev:Ultraljudsmätare för anläggning startar runt 20000:- eller så.
Har du inte redan en huvudvattenmätare?
Det finns inga mätare i hela samfälligheten. Vanligt problem i många områden i Sverige.
Jag får leta vidare eller testa själv.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag förstår inte vad du vill mäta

Är det mängden(liter) eller flödet (liter/min) ?

Vad är syftet med mätningne? Är det att mäta indviduell förbrukning i de 200 husen ? Är det debiterbart på enskilda, isåfall måste du säkerställa att mätaren är provad annars hamnar man lätt i diskussioner av juridisk karaktär

Vilka krav har du på mätningen?

Ultraljudsmätare fungerar utan att kapa rören, men är dyra ochjag är tveksam till att det går att få dessa för vanliga 15 mm vattenrör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av TomasL »

Dessutom knappast godkända för debitering.
Icemanslow
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 februari 2017, 17:40:13

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av Icemanslow »

rikkitikkitavi skrev:Jag förstår inte vad du vill mäta

Är det mängden(liter) eller flödet (liter/min) ?

Vad är syftet med mätningne? Är det att mäta indviduell förbrukning i de 200 husen ? Är det debiterbart på enskilda, isåfall måste du säkerställa att mätaren är provad annars hamnar man lätt i diskussioner av juridisk karaktär

Vilka krav har du på mätningen?

Ultraljudsmätare fungerar utan att kapa rören, men är dyra ochjag är tveksam till att det går att få dessa för vanliga 15 mm vattenrör.
Jag önskar mäta antalet liter. Syftet (i korthet!) är att ge signaler för vidare bearbetning ex om X antal liter passerat skall Y ske.
Det finns dussintalet parametrar som spelar in och som påverkar men det är inte relevant för frågeställningen.
När det gäller de 200 hushållen så var det ett exempel och juridiken är inte relevant här.
Krav på mätningen är +/- 10% dvs väldigt stora toleranser - det borde jag ha angett.
Vill också nämna att ovan nämnda gadget med "pinne" arbetar med Hall-effekten dvs magnetiska fält. Kostnad cirka 10 dollar men jag vill undvika rörliga delar och för den ena lösningen vill jag undvika förstörande ingrepp. Tolerans 1% på den produkten som jag köpt in och testat men som sagt, clamp-on efterlyses.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev:Dessutom knappast godkända för debitering.
Enligt vem?
Vad jag vet är det bara att mätaren är ackrediterbart spårbar mot ex SP , Swedac mm. Tekniknetrual så länge man garanterar precision osv. allt enligt förordningen om värme och vattenmätare.

Till TS:

Problemet är att du inte vill dela rören. Det gör det svårt att få in mätare , då jag endast vet är det ultraljudsmätare som gör det du vill.

de är också svåra att använda på så små rör. Du vill ha en summerande flödesmätare.

Jag funderar på om man kan få till någon form av hydroelektrisk flödesmätare, sk magflow. Genom att lägga ett magnetfält över vattenflödet får man en inducerad spänning (mV) Men det blir nog svårt då både magnetfält och flöde blir i samma riktning , de borde vara i vinkel mot varandra.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av GFEF »

rikkitikkitavi
>form av hydroelektrisk flödesmätare

http://www.sikama.se/sika/produkter/Mag ... uktiv.html

MEN kräver ej elektrisk ledade mätstänka.

Utgå att alla godkända mätare kräver kapning och montering av mätare.

En godkänd mätarinstallation ska ha minst 10x rördiametern raksträcka fri från alla störningar före mätare och minst 5x rördiameter efter mätare.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av Nerre »

Problemet med mätare är att även om man anger +/- 10% så anger man kanske också att den har en så låg känslighet att den kanske inte detekterar flöden under 10 liter i timmen. Det innebär då att det kan gå 240 liter om dygnet utan att mätaren visar nåt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av mrfrenzy »

En sådan enkel mätare från energibutiken installerar rörmokaren på en timme. Jag vet för dom har just gjort det på tusen lägenheter i kommunala bolaget här. Sedan dras bara en telekabel till närmsta elrum och där sitter pulsräknare.
Det duger alldeles utmärkt för att debitera hyresgästerna och blir bra mycket billigare än utanpåliggande lösningar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av TomasL »

Det är som sagt det normala sättet att göra det på, en av orsakerna till att "Clamp-On" inte kan användas för debitering är att de, i princip, måste kalibreras på plats, samt att man kan modifiera dem rätt enkelt.
Dessutom finns det ingen anledning att använda ett 30kSEK instrument, när man får en mekanisk vattenmätare för ett par hundringar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av rikkitikkitavi »

I ett fall när vi spårade läckor och onödiga förbrukare i processindustri kunde vi inte stoppa vattentillförseln för att fälla in en mätare i inkommande vattenledning (DN150) pga processerna krävde hela tiden vatten, stoppet hade kostat alldeles för mycket. Och att köra dit 10 tankbilar med vatten var inte heller ett alternativ.

Vi satte en mätare på avloppet istället. Nu var det processavlopp utan fasta substanser. Antar att ni har sanitärt avlopp vilket försvårar installation och mätning...

Jag tror inte du slipper ifrån ngn form av enkel mekanisk mätare installerad i röret.

Nu är det inte aktuellt med debitering, clamp on hade fungerat om det inte var för kostnaden. Dessa mätare är DYRA.
Transducerna som används för att skicka och ta emot ultraljudet arbetar med höga frekvenser (100tals kHz) och det krävs en hel del signalbearbetning för att få en vettig signal att beräkna flödeshastigheten med. Trust me, jag har använt dessa åtskilliga gånger.

Och de är inte tillämpbara för små rör.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Clamp-on mätare för att mäta flöde, eller annat verktyg

Inlägg av idiotdea »

Jag använder en Fluxus F601 på jobbet med ojämna mellanrum. Den har jag mätt på DN15 rör med, som har ytterdiametern 17,3 mm. Noggrannheten på de mätningarna ger jag inte mycket för, men det har inte heller varit av betydelse för mig att få exakta värden.

En riktigt trevlig flödesmätare är det i varje fall, men priset torde ligga på runt 50 000 SEK.
Skriv svar