Pace PPS 80AE hjälp

SeOhm
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 februari 2017, 09:01:20

Pace PPS 80AE hjälp

Inlägg av SeOhm »

Hejsan gott folk, ny medlem här på forumet och man kan säga att jag är ny på hobby elektronik med enligt mig själv.

Har kommit över en gammal goding som rubriken lyder. En Pace PPS 80AE som vid test inte hade någon power i sig vilket var en uppenbar grej när jag kollade säkringen då den inte ens satt i ^^. Så beställde hem en säkring och plugga i den och testa starta. Vilket resultera i att det går runt kräm i den gamla saken vilket var posetivt. Nu till problemet, dioderna i fronten lyser inte när den är påslagen vilket fick mig and fundera på om den kanske inte riktigt fungerade korrekt. Då jag inte har en löd-penna att testa med så kolla jag runt lite och hitta en gammal felsökningsmanual som jag följde och kom fram till att vid ett ställe där det inte ligger korrekt volt enligt manualen, men är också kopplingen till uttaget för löd-pennan så undrar kanske om det är möjligt att löd-pennan måste vara inkopplad för att dioderna ska lysa. Här är manualen jag följde och det är under NO POWER felsökningsguiden +8 vdc mellan J12 pin 10 och T1 pin 7 som jag inte har +8 volt. (kan nämna att båda volt regulatorerna lämnar både +8 och -8 volt).

ftp://ftp.flippers.com/TTL/TestEquipmen ... Manual.pdf

Så någon duktig här kanske kan kolla på schemat och se om dioden bör lysa eller inte. För tänkte då så klart beställa hem en penna för att börja min resa inom hobby elektroniken men då om jag väljer att beställa en PS-90 från farnell via microkit som ligger i staden jag bor så blir det 2800:- med en sats spetsar till den också :shock: vilket är mycket för mig då jag är student för tillfället. Har kollat ebay och amazon också men inte hittat något bra beggat eller bra priser för stunden plus tar ju bra lång tid och frakta :D
SeOhm
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 februari 2017, 09:01:20

Re: Pace PPS 80AE hjälp

Inlägg av SeOhm »

För den som är intresserad så beställde jag hem en penna och chansa på att det skulle funka. Vilket det också gjorde ^^ Tuffar på som tåget. Det är tydligen någon tänkt säkerhet på produkterna för att indikera att ingen ström går igenom elementet eller att inget verktyg är inkopplat till enheten :tumupp:
Skriv svar