Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av ActionHank »

Hur gör man detta på ett smidigt sätt, har ett svagt minne av att jag sett någon aluminium grej med två mätklockor. Dom kostar säkert multum. Finns det ett enklare sätt att göra detta? Eller finns det kanske en svensk leverantör med något bra verktyg för detta?

//AH
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av X-IL »

Det räcker med att du kan montera ett "L" i din spindel med en mätklocka i änden. Dubbla klockor gör allt snabbare och smidigare bara.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av ActionHank »

Jag ska se ifall jag hinner testa det i helgen.
Tackar

AH
jap
Inlägg: 88
Blev medlem: 1 september 2015, 14:40:47
Ort: Helsingborg

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av jap »

En Aussie lösning. (CNCnutz)
Youtube video. ( Is your Router on the Level? - CNCnutz Episode 131) https://www.youtube.com/watch?v=D6pfIoyhgTc

/jan
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av ActionHank »

jap skrev:En Aussie lösning. (CNCnutz)
Youtube video. ( Is your Router on the Level? - CNCnutz Episode 131) https://www.youtube.com/watch?v=D6pfIoyhgTc

/jan
Det såg smidigt ut, om man sätter en mätklocka i andra änden så blir det ju perfekt. :tumupp: :D
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av NULL »

Fast gör han inte fel? Ska han ha spindelns vinkel rätt, ska han väl mäta mot Z-(linjär)skenan(s ändar)...
(När har har vinkeln rätt kan han fräsa bordet rätt.)
mounte
Inlägg: 204
Blev medlem: 14 november 2010, 13:15:00
Ort: Sandviken

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av mounte »

Det där tipset på film är exakt vad man brukar göra med pelarborrmaskiner för att justera in bordet under.
Jag hade inte ljud på då jag såg filmen så jag bara bläddrade igenom och det man gör med pelarborr är att man främst justerar bordet. Så jag vet inte hur enkelt det är att finjustera på samma sätt med fräsen där det är spindeln du vill justera men borde inte vara omöjligt på något vis...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av Nerre »

Dels vill man ju ha vinkeln mellan Z-axeln och bordet 90 grader, men sen vill man väl också ha spindelns rotationscentrum helt parallellt med Z-axeln i både led? Så det är väl frågan om två olika saker som man behöver rikta in?
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Få spindeln vinkelrät mot bordet cnc

Inlägg av ActionHank »

Då kanske jag bara ska kolla vinklar genom att utgå ifrån linjärskenorna. Nu när jag tänker på det så finns det ingen garanti att mitt bord är parallellt/vinkelrätt mot någonting.

Det blir spännande att klura på hur jag gör det på bästa sätt.
Skriv svar