Problem med Agilent 1270-serien

Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av carpelux »

Om det är någon som har en multimeter från HP / Agilent / Keysight 1270-serien så har det uppdagats att det finns problem med EMC som kan störa ut instrumentet.

Keysight har gått ut och erbjuder alla ägare av ett sådant instrument ett kostnadsfritt utbyte emot ett instrument i 1280-serien eller emot en uppgraderad version i 1270-serien. Tydligen får man även behålla det gamla instrumentet.

Jag har en 1272a och fyllde i ansökan om utbyte till en 1282a förra veckan. Idag fick jag ett samtal från DHL om att paket var på väg in i Sverige. Tydligen åker jag på att betala moms, men det kan jag ta eftersom jag tar det på firman.

Här är länk till formuläret man behöver fylla i på Keysight: https://www.keysight.com/main/editorial ... id=2806392

En lång tråd på eevblog om problemet: http://www.eevblog.com/forum/blog/eevbl ... issue/300/
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Hedis »

Tack för tipset! Jag har också en Agilent 1272a som jag får ta och anmäla.
Efter lite läsning i EEV-tråden så verkade det som att man skulle kontakta Keysight om man åkte på kostnader, iaf så som jag tolkade det. Skickades det inte ifrån EU-land?

Edit: Försökte hitta det jag läst om kostnader, men hittar det inte just nu, drömde jag tro?

Edit2: Det här var det som jag läste. Post #318 i EEV-tråden.
I've sent an email to Keysight, and they said to me that it (pay the taxes) should not happen. And when they send the DMMs they would take care to not happen next time.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av carpelux »

I samtalet som kom från DHL så sa de att paketet kom från Malaysia.

Momsen spelar mig inte någon större roll, eftersom jag kan dra bort den i firman. Det hade varit värre som privatperson.

Jag hoppas få paketet i början på veckan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Klas-Kenny »

Skickade in nu, får väl se vad de säger. :)

Dock köpt som privatperson, så kan ju hoppas att det går att komma undan momsen. Men om inte blir jag ändå rätt glad, blir ju ett bra pris på en ny multimeter, jag har inte haft några problem med den gamla vad jag märkt av. :P
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av carpelux »

Idag dök den upp med DHL-bud. Inga momspapper, men antagligen kommer det i posten.

Själva instrumentet ser bra ut. Större än 1272a och riktigt stabilt. Det var inte lätt att "klä av den" gummit för att kunna få in batterierna.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Hedis »

Ja den verkade varar rätt svår att få död på...


Fyllde i och skickade in till dom i förrgår och har fortfarande inte hört något. Vi får väl se när dom vaknar.

Carpelux, uppdatera oss gärna angående momsen sen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Klas-Kenny »

Idag fick jag ett kollinummer i alla fall. :)

Bara den lite trista detaljen att de vill skicka den till ett annat utlämningsställe än något av dem som är ett dugg vettigt för mig att hämta på. :doh: Får väl ringa DHL imorgon och se om det går att byta...
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av carpelux »

För info har jag inte fått någon momsavisering...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av mrfrenzy »

Företag får inte det längre. Man betalar in fiktiv moms vid deklarationen precis som vid eu-köp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick hem min idag. :)

DHL ringde här om dagen och frågade efter organisationsnummer. Jag förklarade att jag var privatperson och att det var en "ersättningsprodukt" utskickad ifrån tillverkaren. Kvinnan i luren skulle "ordna det", och nu kom paketet fram.
Ännu inte hört någonting om moms, så får väl se om det dyker upp en faktura sen eller vad som händer.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Hedis »

Idag fick jag bekräftat att dom skickar ut en ersättningsmultimeter till mig. För några veckor sedan efterfrågade dom bilder samt inköpsdokumentation på den. Dom paddlar inte fort, men tur man inte sitter i sjön.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av carpelux »

Det har ju gått ett tag nu och jag har ännu inte fått någon propå om att betala in moms. Eftersom jag inte heller fått någon info om vilket värde moms skulle beräknas på så vet jag inte heller hur mycket jag skulle betala in som fiktiv moms, så jag ligger helt enkelt lågt till dess jag vet mer.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av sodjan »

Blir det någon moms om det är ett serviceärende/utbyte?

Jag köpte en videokamera för (i och för sig) ganska många år sedan.
Kameran köptes på eBay från Kina eller Japan, minns inte. En helt ny
Panasonic och helt OK som videokamera. Först kom ett brev med de
riktiga köpepappren. Några dagar senare kom kameran tillsammans
med papper som gjorde att det såg ut som att kameran hade varit
på reparation i Holland...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick här om dagen ett mail som säger bland annat:
We will cover the shipping cost for this delivery. We understand that the shipment is subjected to local custom regulations. In the event that taxes and/or duties are incurred to you, please contact us for clarification before paying.
Så det verkar ju som att de planerar vara behjälpliga om det skulle bli något moms-strul i alla fall. :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Problem med Agilent 1270-serien

Inlägg av Hedis »

Idag dök den upp hos mitt ombud för DHL. Vi får se om det kommer några tullpapper med posten.
Skriv svar