Tips på spektrum analysator.

Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Tips på spektrum analysator.

Inlägg av newbadboy »

Har varit sugen ett tag på att skaffa en spektrum analysator. Dels för att jag saknar mycket kunskap kring detta ämna gällande mätemetodik etc. Dels bygger jag ofta grejer till andra och det hade varit bra att ha lite koll på vad den sänder ut för skit.

Var nästan på väg att köpa en siglent

http://www.electrokit.com/spektrumanaly ... 021x.53962

Men det framkom att probar inte ens ingick så då tappade jag stinget. Denne spekk ska dessutom ha ngn precompliance mjukvara man kan köpa till som är intressant. Vad tror ni?

Finns det ngt annat ni kan tipsa man skulle kunna införskaffa i liknande prisklass eller lägre med samma prestanda?

Sedan såg jag en rolig grej man kanske skulle kunna göra enkla tester med men detta kanske ni avfärdar helt?

http://www.electrokit.com/rf-meter-click.54103
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av H.O »

> Men det framkom att probar inte ens ingick så då tappade jag stinget.
Menar du närfältsprobar? Du får nog svårt att hitta någon spektrumanalysator där det ingår som standard. Närfältsprobar är ju inte riktigt för en spektrum-analysator vad en skop-prob är för ett oscilloskop.

Jag har inte hängt med riktigt på sista tiden när det gäller Siglents SSA men jag tror att de fortfarande går att "låsa upp" om man är lite händig. Är sugen på en själv men jag har inte haft det riktiga behovet ännu.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av Zkronk »

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av psynoise »

Vid utveckling av kraftelektronik på jobbet har jag mest använt spektrumanalysator för att minska störningar. Däremot har jag använt nätverksanalysator bra mycket mer under utveckling. Då har jag kontrollerat komponenter och återkoppling samt filter. Köpa nytt blir billigare hela tiden men jag skulle gissa på att man ändå är tvungen att hosta upp 30 kkr till 40 kkr för att få med lite tillbehör också. Dock går det säkert att fynda begagnat, särskilt tyska Ebay kan ha en del att erbjuda.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av newbadboy »

H.O skrev:> Men det framkom att probar inte ens ingick så då tappade jag stinget.
Menar du närfältsprobar? Du får nog svårt att hitta någon spektrumanalysator där det ingår som standard. Närfältsprobar är ju inte riktigt för en spektrum-analysator vad en skop-prob är för ett oscilloskop.

Jag har inte hängt med riktigt på sista tiden när det gäller Siglents SSA men jag tror att de fortfarande går att "låsa upp" om man är lite händig. Är sugen på en själv men jag har inte haft det riktiga behovet ännu.

Precis. Närfälts probar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av newbadboy »



Den tråden har jag sett ett par ggr :-)
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av newbadboy »

psynoise skrev:Vid utveckling av kraftelektronik på jobbet har jag mest använt spektrumanalysator för att minska störningar. Däremot har jag använt nätverksanalysator bra mycket mer under utveckling. Då har jag kontrollerat komponenter och återkoppling samt filter. Köpa nytt blir billigare hela tiden men jag skulle gissa på att man ändå är tvungen att hosta upp 30 kkr till 40 kkr för att få med lite tillbehör också. Dock går det säkert att fynda begagnat, särskilt tyska Ebay kan ha en del att erbjuda.

Det är framförallt störnings delen jag är intresserad av.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av gkar »

Ska du mäta ledningsbundna störningar bör du ha EMI optionen till denna, annars har du antagligen inte rätt bandbreder och saknar Quasi-peak detektor.
Om så bör du ha en LISN också, av den typ du testar för. Det är olika typer för MIL, fodron, flyg eller för CE märkning. Alternativt en strömklamp.
Impulsbegränsare rekommenderas också, annars brukar specen gå sönder. I riktiga mätmottagare finns det inbyggt, jag gisssar att dessa billiga inte har det?
DC blocker rekommenderas också.
Jag känner inte till Siglents specar men jag har kunder som har Rigols, och de mäter fel/knasigt.

Annars verkar det väl vara mycket man får för lite pengar!

@psynoise, VNA kan man inte klara sig utan!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av lond »

Ofta räcker det men en "sniffer" (en rigid koax med en passande kontakt i en ändan och mittledaren skalad i den andra) för att mäta. Det viktigaste är att ha en DC-blockerare på speccans ingång! Räcker att sätta snifferns spets i närheten av ledarebanan för att plocka upp signaler. Själv sitter jag med en HP 8560E, som jag köpte för en mindre summa på jobbet....

Eller titta på denna från SeeedStudio: https://www.seeedstudio.com/RF-Explorer ... -2720.html eller ett kitt: https://www.seeedstudio.com/RF-Explorer ... -2784.html

/// Marcus
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av psynoise »

Jag har använt impulsbegränsare/transientskydd till både en Hameg och en Rohde and Schwarz spektrumanalysator. Dock kan det vara möjligt att Rohde and Schwarz haft inbyggt men Hameg listade transientskyddet som tillbehör. Tyvärr får man nog vara beredd att lägga pengar på tillbehör. En gammal spektrumanalysator behöver inte vara dyr, men tillbehören är svåra att hitta billigt enligt min erfarenhet.

Dock tror jag inte att felvisning behöver vara ett alldeles för stort problem. Jag har endast använt spektrumanalysator till relativa mätningar för att se om förbättring har gjorts. De absoluta mätvärdena får man nog tyvärr överlåta till ett riktigt EMC-labb där allt är kalibrerat och kontrollerat.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av psynoise »

Glömde säga att en LISN ska nog inte vara omöjligt att bygga ihop hemma. Sedan går det att göra lite egna antenner. Loopantenn fixas snabbt av en koaxialkabel. Egenskaparna är inte det viktigaste utan att man lär känna sin verktyg och gör endast relativa mätningar.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av elshorto »

MDO4000 är trevligt att ha i labbet. Att synka oscilloskopsdelen med spektrumanalysatorn är grymt bra!
https://www.youtube.com/watch?v=2gImgpxrchI

Tyvärr ingår endast oscilloskopsprobar och det är inte billigt.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av gkar »

Jag har konstruerat LISNar!

Det är inte så svårt att bygga dem, men tänk på vad som händer om en komponent går sönder (Tex kortis i en konding, vilket händer).
Vad händer om testobjektet får kortis, eller när man slår på spänningen?
Då riskerar man att få in matningsspänning eller transienter i specen!.. Alltså konstruerar man så att man klarar felfall...

Sedan har vi frekvensgången, inte alltid helt enkelt att få den innanför kravlinjerna. Det vill gärna bli resonanser...
Mäta upp en LISN gör man enkelt med en nätverksanalysator, det är en lustig mätuppkoppling som standardiserats dock...
Senast redigerad av gkar 8 januari 2017, 21:10:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av SM6XUN »

För enklare mätningar på hobbynivå är det enkelt att tillverka mätprobarna själv av semirigid koax, strömprob kan du tillverka en egen rätt duglig sådan av en klämferrit.

Riktiga mätprober och antenner är karakteristerade och kostar därefter, en vanlig bikonisk logperiodare kostar runt 100 papp och strömclamp som omnämns kostar kanske 15 lappar om man inte lyckas hitta begagnat, EMC-prober är lite billigare men blir ändå dyra om du behöver preamp, såvida det inte finns inbyggt i speckan.

Till mitt labb har jag byggt egna LISN för DC och AC, det är lite bökigt att få de bra och de är svåra att kontrollmäta, jag byggde två exakt likadana så de gick att svepa hjälpligt,
likaså med strömklamp, jag valde en lämplig klämferrit från Wurth, jag köpte Beehive-prober som är helt ok, använder en lös Minicircuit 20dB LNA om det behövs.

Min Rohdespecka saknar tyvärr EMI-optionen man kan klarar sig rätt långt med peak hold och averaging, särskilt om man vet vad man letar efter,
jag mäter ändå mest fasbrus och det är en ju hejare på.
nätverkaren används även den väldigt mycket men det är mer för filter- och trimning av ingångssteg i PA'n och förstår svepa en och annan LNA.

Som några skrivit så är en DC-block att föredra likaså med en limiter och en samling dämpare är nödvändigt att ha, 10, 20 och 6dB kommer man rätt långt med.
Psynoise skriver om tillbehören och det är ofta som de kostar lika mycket som utrustningen!

Jag tycker EMC och EMI är skitroligt att syssla med, har gjort lite mätningar åt jobbet hemma i labbet men det är synd att man inte får jobba med det på heltid :?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tips på spektrum analysator.

Inlägg av newbadboy »

lond skrev:Ofta räcker det men en "sniffer" (en rigid koax med en passande kontakt i en ändan och mittledaren skalad i den andra) för att mäta. Det viktigaste är att ha en DC-blockerare på speccans ingång! Räcker att sätta snifferns spets i närheten av ledarebanan för att plocka upp signaler. Själv sitter jag med en HP 8560E, som jag köpte för en mindre summa på jobbet....

Eller titta på denna från SeeedStudio: https://www.seeedstudio.com/RF-Explorer ... -2720.html eller ett kitt: https://www.seeedstudio.com/RF-Explorer ... -2784.html


/// Marcus

Det var iaf ett prisvärt kit. Jämf med det jag sett innan.
Skriv svar