Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

scn
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 februari 2011, 20:56:07

Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av scn »

Har Prefix 3217A, men annat prefix kanske passar också. Jag har redan servicemanual för HP8657A och B, men behöver för D-varianten.Särskilt kretsschema för enhet A6.
Har ni något så mejla ake@sm4scn.se
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av psynoise »

Har du kikat på Keysights egna hemsida?

http://www.keysight.com/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av TomasL »

Hittar du den, så ladda gärna upp den till min manualsida www.ebaman.com
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av psynoise »

Tydligen fanns endast servicemanual till A och B revisionerna på Keysights hemsida. Dock funderar jag på hur mycket revisionerna skiljer, om det endast är några komponenter som blivit ersatta eller om det handlar om större system ändring. Vidare kan det vara så att HP aldrig publicerat någon servicemanual specifikt för revision D.
scn
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 februari 2011, 20:56:07

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av scn »

psynoise skrev:Har du kikat på Keysights egna hemsida?

http://www.keysight.com/
Jodå, jag har hämtat servicemanualerna till A och B modellerna där men tack ändå
scn
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 februari 2011, 20:56:07

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av scn »

psynoise skrev:Tydligen fanns endast servicemanual till A och B revisionerna på Keysights hemsida. Dock funderar jag på hur mycket revisionerna skiljer, om det endast är några komponenter som blivit ersatta eller om det handlar om större system ändring. Vidare kan det vara så att HP aldrig publicerat någon servicemanual specifikt för revision D.
Det skiljer ganska mycket har jag sett. Mönsterkorten har helt annan layout på de flesta korten, Frekvensområdet på D är 0,1-1030 MHz, så blandningen ser annorlunda ut. Jag har sporadiskt avbrott på utsignalen, så jag behöver felsöka ner på komponentnivå
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av MiaM »

psynoise skrev:Tydligen fanns endast servicemanual till A och B revisionerna på Keysights hemsida. Dock funderar jag på hur mycket revisionerna skiljer, om det endast är några komponenter som blivit ersatta eller om det handlar om större system ändring. Vidare kan det vara så att HP aldrig publicerat någon servicemanual specifikt för revision D.
Vet inte vad som skiljer för rev D, men A och B är väl enorm skillnad. Fritt ur minnet så går A till drygt 1GHz och B till drygt 2GHz. (Eller så minns jag fel)...
sm4rzw
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 februari 2017, 21:16:18

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av sm4rzw »

Mina erfarenheter av 8657D är att det i grunden är samma bygge som 8657A, med skillnaden att en intern 800 MHz-signal kan brytas och är utdragen till baksidan som en ut- och en insignal. Avsikten med detta var att skapa en signalgenerator kapabel till I/Q-modulering, då hade man ett underställ som var modulatorn som man kopplade 800MHz-signalen genom. Därför står det "π/4 GMSK" bakom 8657D på fronten. Detta ekipage var tämligen mediokert med rätt stor felvektor på IQ-modulationen, och ersattes fort av den då färdigutvecklade 4421B.

800MHz-LOn bryts och routas ut till baksidan när man trycker in knappen "π/4". Annars funkar den precis som en 8657A.
De två jag haft hade samma fel, ett seriemotstånd till en zenerstabilisering av en -42V. För övrigt ganska vanligt fel på äldre HP-instrument från 90-talet.

Jag använde scheman till 8657A och det stämde fint. Men, det kan vara så att trådskaparen har scheman av äldre version, HP uppgraderade konstruktionerna emellanåt, men de behöll samma typbeteckning. Man får se på serienumret, i servicemanualerna står det ofta att "detta schema gäller från serienr xxx - serienr yyy"
Då 8657D kom sent borde det stämma med scheman till de nyaste 8657A.
Här är en guide till serienumrerna på äldre HP/agilent-instrument: http://jhigham.blogspot.no/2010/10/hp-a ... te-of.html
Du har nog "US" i mitten.
sm4rzw
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 februari 2017, 21:16:18

Re: Söker ServiceManual Signalgenerator HP8657D

Inlägg av sm4rzw »

Btw, hittade artikelnumret till servicemanualen till 8657D, den heter 08657-90131

/Lars
Skriv svar