Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av Glenn »

Jag skulle behöva ett maskinskruvstycke, problemet är att det bara verkar finnas "billigt oanvändbart skit" för några hundringar, och proffsgrejer för många tusenlappar, finns det verkligen inte ett mellansegment ? typ kanske 500-1000 som är tillräckligt bra ? var kan man köpa det isåfall ?

Sen det här med spännjärn, alltså sådana man sätter ner med en skruv i spåren i maskinbordet och sen en trappstegsformad kil i andra änden, jag säger spännjärn, men det verkar inte vara det korrekta uttrycket ? var köper man sådana som är okej kvalitet men hyfsat pris ?

Här är ett exempel:

http://www.ebay.com/itm/Sealey-Drilling ... 0448518696

..Detta kit är dock lite för stort och dyrt tycker jag, men jag hittar inget mer lämpligt, sen vet jag ju inte hur kvaliteten är.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av limpan4all »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av Glenn »

Dom där skruvstyckena ser ju dock likadana ut som julas i princip, är dom så mycket bättre ? ..man kan ju hoppas, men man skulle vilja känna på dom, elelr få feedback från någon som har ett.

Spännjärnen var ju spot on dock :)

Trist med 250:- frakt däremot..
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av anrhm »

jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av jihe »

För små maskiner är jag rätt förtjust i såna där precisionsskruvstycken som egentligen är till för slipar. De är i regel väldigt välgjorda och har fördelen att kunna användas stående på sidan också. Dessutom mycket prisvärda. Nackdelen är väl att det är lite mer meck när man skall göra stora ändringar i gripvidden, då måste man vinkla ner skruven och skjuta backen till rätt hack manuellt. Och att de inte har några skruvhål, så man behöver skaffa/göra spännjärn att spänna ner det på bordet med.
312cdfff-221d-4d61-8c0c-a1b701150583_659x301.jpg
För ett tag sen köpte jag ett 70 mm från Arc Eurotrade (http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... ces-Type-2). Något oväntat så var det som kom med posten ett Röhm PLS, som på deras webbplats (http://eshop.roehm.biz/roehm_de_en/pl-s.html) ligger i en helt annan prisklass. Det kan ju förstås vara att kineserna piratkopierat det, inklusive manual och inspektionsprotokoll. Men även om så vore fallet så håller det så hög kvalitet att jag har svårt att tro att ett riktigt Röhm skulle vara mycket bättre.

OTD har ju några varianter också: http://shop.otdtools.se/hallande-verkty ... ycken/1226
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av eeedis »

Glenn skrev:Dom där skruvstyckena ser ju dock likadana ut som julas i princip, är dom så mycket bättre ? ..man kan ju hoppas, men man skulle vilja känna på dom, elelr få feedback från någon som har ett.

Spännjärnen var ju spot on dock :)

Trist med 250:- frakt däremot..
Fick ett nyhetsbrev från Verktygsboden idag med en kod som ger fri frakt tills 29 december.

Vet inte om de uppskattar om man lägger ut det, men ni kan ju anmäla er till nyhetsbrevet så kanske den dyker upp. I sista hand kan ni PM:a mig.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av hawkan »

Ett sånt precisionskruvstycke köpte jag från verktygsboden. Jag gillar det skarpt, möjligen köpte jag ett nummer för stort men det är inte deras fel.
Vet att jag kollade på ebay innan, men det är tunga grejor det här och frakten från kina var ett problem. Det blev inte billigare.
Håller med jihe i stort, tycker dock inte det är något större problem att ta nytt grepp, man lär sej snabbt.
Det var ett lyft att få in ett maskinskruvstycke i fräsen. Allt blev så mycket enklare att spänna upp. Hur klarade jag mej innan kan jag fundera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av Glenn »

Ja, tunga saker brukar ju inte bli så lönsamt från asien, spännjärnen tex, har inte hittat billigare från kina än från sverige lustigt nog, men det beror väl på att dom då fraktas pallvis hit.

Blir nog en beställning från verktygsboden iaf, speciellt när det är fraktfritt :)

Såg att dom hade en drive på en del riktigt billiga smörjsprayer också, denna tex:
Sonax Pro Keramiskpasta
Artnr: 497777

Speciellt lämplig för rostfria ytor men fungerar även bra till bromsar, förskruvningar, friktionsytor mm.
Ej lämpad för lagersmörjning.
Metallfri pasta som smörjer, korrosionsskyddar och förhindrar fastbrännning.
Undvik blandning med övriga smörjmedel.
Temp.beständighet -40°C - +1400°C.
http://verktygsboden.se/smoerjfetter/pr ... 52&s=42152

25:- istället för 235:-, lär jag ju köpa, fanns även alu och kopparspray och lite annat.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av stenD »

Om du köper ett sånt här skruvstycke http://shop.otdtools.se/maskinskruvstyc ... 00/21009-0 med
spårklackar så tänk på att den har 14mm men du kanske har 12mm (kommer inte ihåg). 12mm's klackar har schuchart men till ett &&&%E&E###%& fraktpris på 187kr (totalt mer än 400kr)
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av anrhm »

Det är i ett sånt läge det hade varit bra att ha en fräs så att man kan tillverka egna klackar... :P

Det skruvstycket har jag och jag tycker att det funkar väldigt bra. Nu är jag bara en glad amatör men det var ett klart lyft jämfört med Jula-skruvstycken i alla fall.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av stenD »

just det ja, man behöver väl lite bra grejer för att få saker o ting i 90 grader.
Så 12mm's klackar samt ett par 1mm's bitar från biltemas bladmåttssats så ska man väl få till nått som skulle
tänkas kunna ge nått med lite precision
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Maskinskruvstycke och "spännjärn"

Inlägg av Iccccie »

Jag har ett par helt nya Optimum skruvstycken och spännjärn om det skulle vara intressant.

Skruvstyckena är av BSI och BMS modell i bredd 100, 120 och 140.

Spännjärn SPW 10 och 12

Nya i kartong
Skriv svar