GPIB till Ethernetomvandlare.

gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av gkar »

Jag har en signalgenerator som saknar GPIB-interface.
Däremot har den Ethernet och stöder LXI/GPIB-kommandon över Ethernet. (Typ GPIB kommandon över socket)

Jag vill koppla den till en specialstyrmjukvara som är hårdkodad till GPIB, och söker nu ett kort som omvandlar datorn GPIB till generatorns Ethernet/LXI.
Lite tvärtom mot vad det brukar vara.
I detta fall går det inte att att ändra något i styrdatorn.


Finns det någon färdig burk som gör detta?
Helst en färdig lösning som man kan lita på.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av lillahuset »

Ålänningen jag inte minns namnet på verkar ha koll på GPIB. Sök på GPIB och kolla med honom.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av hcb »

Det torde vara AndersG du tänker på.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av lillahuset »

Stämmer bra. Eftersom mitt ex bodde i Mariehamn under våra första år har jag en viss svaghet för öarna. :D
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av E Kafeman »

Befintlig mjukvara, om den stödjer normal GPIB, IEEE 488-2, kompatibel med National Instruments eller Keysight, ska det fungera utan problem. Installera datorn som master i systemet och konfigurera anslutningarna via t.ex. Nationals NIMax. Jag kör så nu, kommunicerar GPIB-kommandon med instrument anslutet som raw socket över nätverket samtidigt som jag kör GPIB till annat instrument via PCI-GPIB.
Är det en modern signal-generator kan du antagligen även köra GPIB över USB.
Vilken typ av generator är det?
Om datorn är något hårdkodad embedded med endast extern GPIB-kontakt som interface kan man möjligen kommunicera över en sådan här media-omvandlare.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av AndersG »

Har sett diverse lösningar, men kan du utveckla "hårdkodad till GPIB", förväntar den sig en viss typ av styrkort?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av gkar »

I botten ligger det ett DOS/Win3.11 program som skriver mot någon form av NI-driver som skickar ut datat över GPIB.
Det körs under W7Pro med 16 bitarsemulering.
Det känns meckigt att gå in och rota i detta?..
Förutom att det är gammal mjukvara så fungerar det bra!

Signalgeneratorn är en R&S SGS100A
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av gkar »

E Kafeman skrev: Om datorn är något hårdkodad embedded med endast extern GPIB-kontakt som interface kan man möjligen kommunicera över en sådan här media-omvandlare.
Denna låda känns tvärtom mot vad jag behöver, men den kanske fungerar åt det hållet också?
Jag vill ha GPIB ut från datorn som styr Ethernetinstrument!
USB är tyvärr inget alternativ.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av E Kafeman »

Om NI kan det vara programvara skriven i LabView eller LabWindows.
Även om styrdatorn skulle tidigare varit använd mot signalgenerator av annan typ så är det sannolikt att det inte fungerar utan passande drivrutiner för den aktuella generatorn.
Typiskt Labview-program börjar med att fråga instrumentet efter vilken modell det är. Stämmer det inte mot befintliga drivrutiner går den inte vidare.
Bibliotek med drivrutiner finns att ladda ner från R&S hemsida, programmering tillkommer, fast den är relativt enkel för en signalgenerator.

För kommunikationen skulle jag tro att R&S har drivrutiner för USB och passande USB-drivrutiner att installera i datorn.
Alternativt kör man kabel från generatorns LAN-plugg till ditt lokala nätverk. NI har inga problem att prata GPIB över nätverket.

Mediekonverteraren jag länkade till har ingen ut eller in, det bestämmer man själv.
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av Uky »

Det var ju litet "Bakvänt" mot vad det brukar vara.
Kolla den här. Vi använder sådana på mitt jobb (drösvis av dom)

http://prologix.biz/

Kan arbeta som både Controller och Device.

:idea:
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av SM6XUN »

Prologix funkar riktigt bra, de är så kompatibla man kan begära men jag har en svagt minne om att vissa instrumentfabrikat har svårt med dom gula pluggarna (kan det varit Keithley?)
jag använder USB-varianten men skall köpa en LAN-version till mitt mät-LAN
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av AndersG »

eller så kan man bygga själv... http://www.dalton.ax/gpib/
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av E Kafeman »

Problemet med prologix USB-don är att de inte medger GPIB-kompatibel anslutning (IEEE 488). I viss mån är de VISA-kompatibla, men då endast som COM-port med GPIB-anslutning endast på slav-sidan, vilket inte duger i komplex miljö med behov av snabb data-överföring mellan flera samtidiga instrument. Hur det ligger till med deras LAN-prylar vet jag inte.
Det är ett vanligt problem där mindre lab köpt Prologix för att koppla ihop sina mätinstrument till mätprogram skrivna för GPIB, och de upptäcker att de istället står med ett antal serieportar som inte kan kommunicera med varandra.
Även om det är minst bekymmer med riktig GPIB-anslutning via PCI så fungerar det utmärkt även med GPIB->USB eller GPIB->LAN konverters från t.ex. NI och Agilent om datorn inte är allt för klen.
Prologix dyker inte upp annat än som en slav via en serieport.
Nu kan säkert Prologix vara tekniskt mer än tillräcklig för att styra en ensam signal-generator via ett mindre tidskritiskt datorprogram som skickar lite styr-koder via serieport. Kräver att styrprogrammet är skrivet för detta och inte för GPIB-kommunikation.
TS dator och dess dator-program från NI är säkert inte är skrivet för serieports-kommunikation utan för GPIB via NI's VISA-server.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av AndersG »

Sedan beror det helt på vad man skall göra. Om man som jag använder Excel/VBA för att hämta in data från flera instrument fungerar en hembyggd eller prologix helt OK.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: GPIB till Ethernetomvandlare.

Inlägg av gkar »

Uky skrev:Det var ju litet "Bakvänt" mot vad det brukar vara.
Kolla den här. Vi använder sådana på mitt jobb (drösvis av dom)

http://prologix.biz/

Kan arbeta som både Controller och Device.

:idea:
Kör ni Ethernetvarianten i "bakvänt" läge eller för att få GPIB?
Skriv svar