Köpråd: Tångampeter-meter

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av adent »

Hej!

En kollega undrade nedanstående och jag har själv ingen erfarenhet:

"Jag skall mäta tjuvström mot jordfelsbrytare och läckage på bilar etc, så jag vill mäta relativt små strömmar"

Det implicerar förstås att den klarar både AC och DC.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av TomasL »

I princip omöjligt med "vanliga" tänger.
Koppla isär och mät med en vettig DVM i stället.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av SM6XUN »

som TomasL skriver så är det svårt att få ut något vettigt ur en strömmätning med DC-tång i en bil,
har man tur så är upplösningen 100mA och det räcker kanske ibland men långt ifrån alltid.

Ett trick för lite bättre precision är att linda två eller tre varv med kabeln du skall mäta strömmen igenom,
resultatet delar du sedan med det antal varv du gjort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av TomasL »

Men, nu handlar det om jag fattat saken rätt, läckströmmar.
Med tanke på onogrannheten hos strömtänger, brukar ligga på ett par % av mätområdet, och eftersom mätområdena brukar vara rätt stora på de flesta tänger, så blir det inte så mycket kvar att lita på sas.
DC är ännu värre.
I en bil duger en strömtång till "drar det 10A eller 20A" bättre brukar det inte bli.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av TomasL »

Har själv en sån här http://www.kew-ltd.co.jp/en/products/detail/00035/
Bild
Skall du ha en tång för läckströmmar så finns det. vad det verkar inte några kombiinstrument, utan det är AC eller DC som gäller.
Till exempel:
http://www.kew-ltd.co.jp/en/products/detail/00047/ för AC och http://www.kew-ltd.co.jp/en/products/detail/00039/ för DC.
De är dock inte speciellt billiga de verkar ligga på runt 5 k styck, moms tillkommer. ELFA har dem bägge.
Den jag har kostar 2k + moms hos ELFA.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av SM6XUN »

:doh:
Jag får lära mig läsa två gånger innan jag svarar...

När jag höll på med fordonsinstallationer så använde jag mest en fluke bänkmultimeter eftersom den klarade 4W-mätning vilket är underbart vid jordproblem :)
En billig slit o släng multimeter är amprobe am-510 den har bra upplösning på strömmätning.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av gkar »

Vill man mäta lägre strömmar kan man linda kabeln några varv genom tången så den blir lite känsligare!
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av Uky »

Det finns tångamperemetrar som klarar att mäta ner till 10mA DC fullt skalutslag.
Jag har en sådan, köpt på ELFA för några år sedan. Men visst - den är
"aningen nervös" på det mätområdet.

Problemet med att mäta tjuvström, eller om någon styrbox i en bil inte
vill gå i "sleep-mode" är att om man bryter en batteripol för att koppla in sig
får man hela bilens system att "hicka till" och det är inte säkert att allt går ner
i rätt sekvens. Dessutom har man en tendens att tappa olika kalibreringar.
Det kan vara rattvinkel, fönster, taklucka, säten, eller radiokoden...

Vissa delsystem kan kräva sleep-signal från andra styrboxar så jag avråder
från allt annat än strömtänger.

Det kan ta ganska lång tid för en bil att somna. Och denna sekvensiering
kan ta en timme för att efter något eller flera dygn nå "deep sleep".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpråd: Tångampeter-meter

Inlägg av TomasL »

Problemet med att mäta tjuvström, eller om någon styrbox i en bil inte
vill gå i "sleep-mode" är att om man bryter en batteripol för att koppla in sig
Nu kan man om man är flink, koppla in sig med en vanlig DMM, utan att riskera bryta matningen.
Skriv svar