Tips på billig & ok lödstation?

datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av datajompa »

Viktigast av allt: förtenna spetsen ordentligt direkt när du har köpt den innan du börjar löda! Får du oxidskikt under första förtenningen så blir spetsen aldrig bra igen. Har lärt mig detta den hårda vägen med Biltemas gamla 50W lödstation, som för övrigt är ok men inget särskilt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av datajompa »

Man använder dom för att fixa bortlödda BGAer. Googla "bga reballing".
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Mr B »

Bara perifert anslutet till tips... Det här "verkar" ju bra, men, hur stora är oddsen för att det här faktiskt ger en lödstation med temperatur-styrning, i stället för bara dimmer-funktion?

Jag har tydligen lyckats offa min (säkert 15 år gamla) VTSS5, och även om den har fungerat helt ok, tror jag det är tid med en uppgradering. delvis för att jag skulle vilja ha en möjlighet att byta spets, eller handtag, för att skifta mellan olika arbets...metoder. Ett alternativ här ju helt enkelt flera lödstationer, men jag skulle även vilja ha stabilare temp när jag labbar, utan att det kostar som om det vore professionell utrustning... Fattig hobby-ist här.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Glenn »

Dom där hakko-klonerna ska väl funka enligt tidigare trådar.. men vad sjutton menar dom här ?

"Potential can only screw to adjust the temperature,CAN NOT PRESS,We don't assume responsibility for the chaos"
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Mr B »

Jag hittar ingen sådan nu, men på en del av de här står det något i still med "press encoder for high temperature" jag tolkade det som att om man trycker, i stället för att vrida på vredet, så får man max inställningen, antingen till man trycker nästa gång, elle rtill man släpper. Men det kräver ju att potentiometern även är en "tryckströmbrytare".
Jag funderade inte på det, jag bara såg meningen någonstans, jag TROR i en bild. Hittar så klart inte det igen.

Men de här DIY kitten ska vara ok med andra ord. Så då blir det nog en sådan. Min gamla penna verkar ha dödat sitt värme-element.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Mr B »

Det blev en sådan här hakko klon.
Men, eftersom man var dum, eller bara inte förutseende nog, så köptes det inte en halvpall med spetsar. Så jag har bara den koniska som medföljde, en böjd konisk, och en "kniv", och en avfasad platt. Både kniven och den böjda börjar se trötta ut, och framförallt kniven verkar inte bli ordentligt varm längre, så jag antar att det är tid för nya spetsar. Och då kommer frågan, var fan köper man dem i dag? Är det värt att köpa här hemma i Sverige någonstans för att få "äkta" spetsar, eller ska man svälja stoltheten, och köpa spetsar som kommer kosta mer i postens avgift, än styckpris? (momshantering, på grejer från utlandet, i det här fallet ebay...)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Glenn »

Ska du ha "en pall" lär det väl löna sej från utlandet, troligen redan efter 2-3 spetsar ?

Jag har en halvbyggd sån station jag köpte på skoj (halvbyggd, alltså färdig förutom lådan hrrm..) och fick också med "kniven", men köpte till något som sades vara äkta hakko-spetsar.. dock från kina så det vet man ju aldrig.

Säkert svindyrt i sverige.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Mr B »

Grejen är väl snarast att eftersom man inte köpte en halvpall, utan köper dem styckvis, så kommer man ju fortlöpande behöva köpa nya då och då. Det går att köpa nya för runt 5-6 dollar, men om de är "äkta" eller kopior, är ju svårt att säga, plus att det kostar då strax under en hundring i moms och postnords avgift, per försändelse. Så för 1-2, är deras avgift + moms mer än kostnaden på grejen i sig. Känns tokigt, och ett inhemskt alternativ eftersöks, men det är fullt möjligt att det är dyrare, jag hittar inga återförsäljare / priser.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av ffredrik »

Kom ihåg att inom EU blir det ingen moms eller Postnordavgift som tillkommer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av mrfrenzy »

Nu vet jag inte vilken Hakko-klon du har men jag köpte detta paket med T12-spetsar från Banggood:
https://www.banggood.com/T12-Series-Sol ... ds=myorder

Med moms och alla avgifter blir det ca 40kr per spets. Kvalitén är helt ok än så länge. Får återkomma om ett år angående hållbarheten men dom har ju fått mycket bra reviews.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av JanErik »

Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av SM6XUN »

Det ligger en JBC lödstation på tradera som går ut ikväll för den som är sugen, men den är mer för ytmonterat småpill :)

https://www.tradera.com/item/301801/307 ... ytmonterat
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Glenn »

Ja, med 5W effekt så..

Fast jag bjöd på den, hoppade dock av långt innan slutbudet.
Skriv svar