Tips på billig & ok lödstation?

Bim
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2016, 16:33:29

Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Bim »

Hej, jag är ute efter en billig & ok lödstation (billig 500-1000kr)

Jag kikade lite på denna här: http://www.electrokit.com/lodstation-60 ... =price_asc

Men efter läst lite, och sett någon recension så verkar den inte vara så värst bra för pengen?

Har idag en från kjell.com ( Kostade cirka: 300kr när jag köpte den, https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... cgodp-EKdg ),


Har funkat helt ok för mitt ändamål, men hade velat ha något som kommer upp i temp lite snabbare, som man inte måste vrida upp till max Temp för att få lödningar att smälta.

Har även kikat på denna, https://www.elfa.se/sv/loedstation-lf-1 ... &simi=97.5

Men läste något om FL-1600 eller vad den hette, att någon upplevt att den gett ifrån sig någon konstig doft från transformatorn/trafon.

Inte helt lämpligt då hobbyrum/barnrum är kombinerat i lägenheten/radhuset här hemma.

Jag löder bara lite kontakter för RC batterier, och även börjat löda lite SMD dioder, som är relativt små (2-3mm), och lite annat småpill 3/5mm lysdioder osv :)

Jag är ingen hejare på att löda, ang hur rent det bör vara, hur och när man använder fluss grejs osv, några grundläggande tips vad gäller temperatur osv?
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Castello »

Hej!

Det finns många bra som man köpa nya eller begagnade på ebay eller liknande. Det borde gå att hitta någon av de här exempelvis:

Jag skulle säga att det viktigaste för en lyckad lödning är att ha tillräcklig effekt, så köp inte någonting under med mindre än 50W. Om effekten är för låg kommer du behöva värma för länge och det kommer värma omgivande komponenter i onödan. Man blir också frustrerad och riskerar att börja använda lödspetsen som ett bräckjärn, vilket är ett utmärkt sätt att förstöra både lödspetsar, komponenter och kretskort.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av adent »

Skaffa en flusspenna, det kan göra underverk.

Se även till att lödpennan är ren och lägg på lite tenn innan du stänger av den så det stelnar fast
en klump tenn på spetsen när du lött klart, då klarar sig spetsen bättre (Gäller iaf blyat lödtenn).
Torka även av spetsen på svamp eller metalltrassel ibland under tiden du löder.
Att lägga på lite tenn på lödpennan innan man börjar löda är också bra.

Lite isopropanol och tops kan vara bra så man kan göra rent paddarna för ytmonterat innan man löder.
försök att sätta lödpennan så den värmer upp både komponenten och pad:en/vian och tillför lödtenn så det kommer
i kontakt med både komponenten och pad:en/vian samtidigt. En lupp eller nån form av lämplig förstoring kan också underlätta.

Personligen gillar jag när det är kort avstånd mellan lödspets och handtaget. Det s.k. tip-to-grip-avståndet. En del lödpennor
är mer att likna vid svärd...

Mina fem öre :)

Edit: ...och välkommen till forumet!! :)
Bim
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2016, 16:33:29

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Bim »

Tack för tipsen.

Flusspenna, köps vart och varför skall det användas? :oops:

Jag har fastnat för xytronic. Som sagt , hobbylöder endast och vill ha något lite med mer fart än min dibotech som nu säljs för 149kr.

Men jag läste något om att trafo'n från xytronic gav ifrån sig en doft som inte verkade dofta blommor precis.

Skulle denna: http://www.electrokit.com/lodstation-60 ... =price_asc

Vara ok eller finns det någon bättre för samma prisklass, NY? :).


Längre ner på denna sidan: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic ... 719&full=1
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Castello »

Fluss löser upp fett och oxider som samlas på lödytan och som förhindrar en god värmeöverföring. Fluss finns också i små kanaler i de flesta sorters lödtenn, men ibland kan det vara svårt att få kontakt och då åker flusspennan fram. Det är också i första hand flusset som förångas när du löder och som är dåligt att andas in.

Flusspenna ("flux pen") finns billigt på eBay, har inte hört om någon som råkat ut för någon dålig ännu. Om du är otålig eller tycker det känns goare att handla från en svensk butik har electrokit en penna för 129:-. :tumupp:

Kan tyvärr inte uttala mig om de stationer som du länkar till, men ska du bara löda lite större och enklare saker som batterikontakter kan de säkert funka, förutsatt att effekten är tillräckligt hög. Släng med en lite bredare, mejselformad spets också så blir det lättare att få god värmeöverföring på större komponenter.
En gasdriven penna har jag aldrig testat, det kanske är bra men jag tycker det låter meckigt.
Bim
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 november 2016, 16:33:29

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Bim »

Hej, tack för svaret.

Köpte pennan du nämnde, men aldrig använt detta tidigare. Hur farligt är detta att andas in? Jag har aldrig tidigare tänkt på att röken är farlig, har känt att det sticker i ögon/hals lite smått när det blivit lite mer rök, men aldrig tänkt på detta.

Köpte den lödstationen på elektrokit, en atten. Fick en tenma istället(?) ser ut att vara likadan modell.. Verkar funka bättre än den jag hade tidigare, så den får duga tillsvidare :).



Jag har dock ett bekymmer, försöker löda som synes på bifogade bilderna inte rätt avdelning men passar på att slänger ut frågan.

Men det fäster inte, inte alls. Jag har alltid haft lödtenn på lödspetsen och sen mot ytan där jag skall löda, för har upplevt att ytan blivit uppvärmd snabbare då, men det går inte överhuvudtaget. Kört från 280-340 grader med denna nya lödstationen, men inte helt hundra på vad som är rimligt. Eller vad lysdioderna klarar av.

Det bildas bara någon yta vid uppvärmning, ser ut som lim som jag kan skrapa bort med spetsen på en flatmejsel/kniv..

Har försökt skrapa bort så man får någon yta att löda på, men verkar inte fungera. Lodet lägger sig bara som klumpar typ, och vill inte smälta ut mot ytan, går efter att vicka loss de.

Det är alltså en knappsats för fönsterhiss till en bil.

Finns det något annat alternativ för detta ändamål? Något lim som leder ström?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av stenD »

Du kör nog med blyfritt lod som väter dåligt. Hobbyister kör med vanligt blyat lod.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Glenn »

har du gjort rent riktigt bra ? alltså slipat med sandpapper eller liknande tills det är metallrent ? och sen flussat och sen använt en lödpenna med ordentlig effekt ?

Att det pärlar sig låter som för låg temperatur, vilket kan bero på att det kyler för mycket.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18281
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av 4kTRB »

Alternativt kan du inhandla en 24V typ 24 V/50 W, LR 21, Weller, ELFA 182-23-968
sedan behöver du bara en trafo och ett bra ställ
och du får en egendesignad lödstatiom med toppkvalité.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Glenn »

nu är väl iofs LR21-pennorna kända för att paja lätt om man ger dom för mycket spänning, så det vill till att trafon man använder inte ger för mycket.
makkajukki
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 januari 2017, 11:58:47

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av makkajukki »

Jag köpte denna och den har hållt bra i 6 månader hittils.

https://verktyg24.se/lodstation-kompl-ws-81
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av Glenn »

makkajukki: troligen kan du lämna över stationen till dina barn också, dom håller väldigt bra, det finns dock nån version av den smala pennan (som på bilden) som det inte finns delar till, till dom tjocka pennorna finns ju alla delar som reservdelar fortfarande.
TobiasV
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2017, 10:14:41

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av TobiasV »

Hej,

Skall köpa mig en lödstation (min första) I mitt sökande blev jag nyfiken på en Stamos Soldering station: http://www.stamos-welding.com/soldering-station-s-ls-12 jag hittar väldigt lite info om denna på nätet. Är det någon som vet om det är ett bra köp?

//Tobias
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8-w-p40255 och funkat bra för ren hobby. Har bytt penna en gång under ganska många år.
TobiasV
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 mars 2017, 10:14:41

Re: Tips på billig & ok lödstation?

Inlägg av TobiasV »

OK, har läst lite negativt om den på Kjell. Den jag länkar till ligger i samma prisklass och verkar bättre enligt spec. Mäter temp vid spetsen osv.

//Tobias
Skriv svar