Vilken lödspets?

Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Vilken lödspets?

Inlägg av Castello »

Hej!

Jag har en gammal lödstation som har många år på nacken, men det fungerar fortfarande bra! Jag funderar på att köpa nya spetsar till den men vet inte vilka det ska vara. Så av den anledningen tänkte jag kolla med er om det är någon som har koll på vad det ska vara om om spetsar fortfarande finns att köpa? Bilder finns bifogade, förstås.

Det närmaste jag har kommit i gissningsväg är denna, kan den vara något tror ni?

http://www.electrokit.com/lodspets-well ... jsel.54306
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av Fortran »

Enligt Google så är det ET spetsar till den, så jo det borde fungera.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av anders_bzn »

Jag känner inte igen pennan, en bättre bild vore bra. Men du verkar ju redan ha köpt spetsen så då är det ingen stor sak att lossa den gamla och jämföra.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av JustNeed »

Elfa har en del spetsar och jag har köpt sådana därifrån på senare tid.

https://www.elfa.se/search?q=weller+ET
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av SM6XUN »

Jag gissar att pennan är en LR-21, fast om det är en antistatversionen så skall den ha svart kabel,
kanske pennan är ett "ihopaplock"?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av anders_bzn »

Precis, är det LR-21 så passar ET spetsar.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av Castello »

Hej! Ursäkta den extremt långa svarstiden.. Ja, klar att pennan är relevant :doh: Pennan är en LR-20 "antistatic". Svart handtag, som satts på i efterhand. Spetsen på bilden är en jag fick med men jag gillar mejselformade spetsar bättre än helt spetsiga, så att säga. Tänkte att de kanske slutar tillverkas en dag och då är det ju bra att ha ett par extra :-)

edit: rättat felstavning.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av NULL »

De kommer nog inte sluta tillverkas på ett tag, Weller är ett sånt väletablerat märke.
Skulle Weller sluta tillverka spetsar, vilket är väl den sista delen man slutar med, kommer nog piraterna dyka upp om behovet finns. Sen kan ju något annat gå sönder, så att du byter station...
Men det är inte fel att ha en åtminstonde i reserv ändå.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av Castello »

Sant, det lär väl vara lugnt, även om modellen i sig är gammal! Bra att ha koll på vad spetsarna heter ändå. I värsta fall får jag ju en anledning att köpa en ny lödstation... :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av Glenn »

När jag köpte min likadana lödstation begagnad för ~20 år sen så satt det en usel spets på den, varvid jag köpte tre stycken nya på elfa, två 2mm(?) kort mejsel (för det är det jag föredrar) och en smalare längre.

Trots att jag lödit otroliga mängder sen dess använder jag fortfarande den första spetsen och har inte börjat på den andra, den är helt enkelt inte sliten än.

Den långa har också använts men bara i specialfall, gillar inte långa lödspetsar, dom håller värmen för dåligt.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av Castello »

Ja, det känns verkligen som en kvalitativ pjäs. Jag ser heller inga tecken på att spetsen börjar slitas ut märkvärt, så det är helt klart kvalitet. Och du har nog bra lödteknik också, så att du inte pressar och trycker i onödan.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Vilken lödspets?

Inlägg av alexanderson »

Finns det någon som provat att ta loss magneten från en gammal spets och använda den till en nytillverkad spets av koppar eller mässing?
Skriv svar