Sagan om ett elektronmikroskop.

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Henry »

Så det var ändå en sådan man fyllde på olja till? Trodde inte det behövdes utan bara byta filterinsatsen då och då, visst komplett oljebyte hade nog dock inte skadat på denna.

Lagren som finns i turbos är special varianter i precision och vad gäller korgen till kulorna. I den jag har så är korgen av helgjuten säkerligen special metall så den går inte sönder i första taget och så leder den bort värmen från kulorna bra.

Det går att fixa rätt hyfsade lager för turbos enligt uppgift med hybridkeramiska lager om de har PEEK korg och lite andra grejer men de är svåra att få tag på. Hittade ett ställe som hade haft men hade förstås slut och inte fått in fler sedan dess även efter lite tjat men de kostade "bara" strax under 300:- st, men det är skillnad mot tex runt 3000:- st för riktiga som jag sett en gång men det är å andra sidan lager gjorda speciellt just för turbo pumpar så dom kostar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av xxargs »

Vad jag sett så finns det firmor som renoverar dessa oljesmorda turbopumpar till oljefri variant med keramiska lager istället... hur detta fungerar sedan har jag dock ingen koll på.


Då dessa pumpar (ja, alla turbopumpar) roterar i överkritisk varvtal så kommer de passera ett varvtalsområde där det kan gå i mekanisk resonans, byter/renoverar man lager så är det inte bara lagren som man skall få fatt på - utan 'O'-ringar med lämplig dämpande egenskap skall också bytas då dessa är till för att turbopumpen skall kunna passera kritiska varvtalet vid start och stopp utan allt för mycket mekaniska påfrestningar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Henry »

De sätter i permanentsmorda hybridlager med speciellt fett i sig, där en liten tub på 100ml kostar över 1000:- men det är ett fett som håller för alla kemikalier, utom fluorbaserade, och klarar mycket höga belastningar och passar perfekt i vakuum.

I den jag har så var precis detta gjort att de gamla var utbytta till keramiska fast den var visserligen inte oljesmord utan fettsmord men gissar starkt på att de göra samma sak på oljesmorda. Står tom en röd lapp på den att lagren inte skall smörjas, vilket hade behövt göras med de andra med schemalagda intervall.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av adent »

Otroligt coola bilder! Ser fram emot fler!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Pytteliten uppdatering!

Wohooo!!! Vi har fått manualer!!!

Vi kommer lägga upp samtliga dokument här på forumet när vi klurat ut hur man använder kopiatorn på jobbet. Något som visade sig vara betydligt mer komplicerat än vi räknat med...

Stort tack till Åke och Anna på Carl Zeiss i Stockholm som rotade igenom arkiven och gav dessa till oss! <3

Bättre mellandagslektyr får man leta efter :)
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Jonaz »

Kul att ni fick tag i manulen!
Det är alldeles för lite bilder i denna tråd.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Bilder och sånt kommer inom kort :)
Måste bara få livet i synk först.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Här är i alla fall lite nyscannade scheman på underverket :)

https://1drv.ms/b/s!AsJgI9UVVx_5iORjmFZ0b0oPhzTFyw

Kan någon som vet hjälpa mig att vända den åt rätt håll?
Kopiatorn vägrade ta den rättvänd (papperstrassel)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av anders_bzn »

Jag brukar köra mina scannade pdf:er igenom Adobe acrobat's OCR, den roterar alla sidorna rätt. Om det är någorlunda mycket text på. Man måste scanna i svart/vitt och i ganska många dpi. Jag kör alltid 600 dpi, har inte kollat det du scannat för jag har kass uppkoppling just nu.

Är alla sidor fel fixar Adobe acrobat det lätt, om man har tillgång till det.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av tradman »

Underbart projekt! På en tidigare arbetsplats fanns ett antal elektronmikroskop av olika modell. Jag hade dock aldrig nöjet att titta under skalet på dem. Lycka till med fortsättningen!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Hej igen gott folk!

En till liten uppdatering.

Nu har jag fått hem mikroskopet till nya verkstan och det börjar bli dags att få ordning på det.

Det första jag har gjort hittills var att byta ut de gamla hjulen. De gamla tackade för sig efter att de plöjde en liten åker i mitt nya verkstadsgolv...
20170705_204044.jpg
Nästan på plats...
20170705_204323.jpg
Just nu är jag pank så olja till pumparna får vänta till nästa löning eller nått.

Det är ganska mycket att göra på verkstan också som ni ser (hyllor, färg, kanske el och sånt). Allt går lite i slowmotion eftersom jag fortfarande är lite sjuk i huvudet. Men jag hoppas att kunna ställa upp instrumentet på riktigt i helgen. Allt i verkstan är lite snett eftersom garaget satt sig en smula så jag måste lösa några nya maskinfötter då de gamla är förkorta efter hjulbytet. Det ska även byggas ett litet hus åt grovpumpen så man slipper ha det brötet hela tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Idag har jag börjat med att få mikroskopet i våg samt generell uppstyrning av ormboet i det. Kabeldragningen i instrumentet är verkligen under all kritik om man jämför med kvalitén på resten av grejorna. Bilder på det kommer senare.
20170717_115112.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Just det, jag måste kolla turbopumpen också.
Det verkar som att den läcker olja. :cry:
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Här kommer lite random bilder från dagen.
20170711_193540.jpg
20170717_133344.jpg
20170717_133352.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av hcb »

Heja, heja!
Om jag inte skrivit det tidigare så kolla turbon noggrant. Det kan bli dyyyrt om den havererat (och inte har tur med eBay). Vad är det för tillverkare?
Skriv svar