Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 04.36 2017-09-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 18.07 2017-07-21 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20243
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Nja, nu har jag såpass mycket annat att ro iland så jag låter nog svepelektronmikroskopen vara.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.33 2017-07-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3162
Ort: Hjälteby - Tjörn
Igår började grovvakuumpumpens automatsäkring att gå. Efter att ha provat att starta den några gånger noterar jag att den går ganska trögt. Efter att ha skruvat isär den så visar det sig att lagret troligen är på sista versen. Jag måste skaffa en avdragare innan jag vet vad det är för lager som sitter i. Gissar att det är ett standardlager.

Jag hittade den här filmen på tuben förresten med en snubbe som renoverar en turbopump med egna verktyg.
https://youtu.be/jL0fXUZ4wFQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.49 2017-07-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 6677
Ort: Fredriksdal, Helsingborg
Sånt är livet! Ett steg framåt och plötsligt två steg bakåt!
Då vänder man bara håll, så kommer man fram till målet! Lycka till. Vi som följer äventyret!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.53 2017-07-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.22 2008-12-17
Inlägg: 3577
Ort: Kävlinge
Jag känner väl igen detta från mina äventyr med gamla datorer, ett steg fram och två tillbaks. Det är bara att bita ihop, tillslut vänder det. Du fixar det!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.39 2017-07-23 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8378
Ort: Södertälje
Behöver väl inte ens nämna att det är OK med oljor och sådant i denna... hoppas jag...

Vad är det för grovvakumpump ?

Är det en Baltzer-pump så finns det en backventil på vakumsidan som tenderar att kärva (eller snarare pilotventilstyrningen där) efter många tusen timmars drifttid pga. härdande och oxiderande olja (ungefär på samma sätt som linolja härdar) som låser fast ankaret i pilotventilen inne i spolen vilket resulterar i att ventilen inte går igen när pumpen stannar och all olja sugs ut pumpen in i turbopumpen och vidare upp vid tex. strömavbrott.

Jag hade ett helvete att få ur ventilankaret eftersom jag inte riktigt visste hur den ser ut eller principen, fick inte grepp om den och att man måste vara försiktig så att man inte ohjälpligt skadar denna (det är ena spetsen som är jättekinkigt och man får inte skada tät-ytorna där) - skulle nog säga att det var mer tur än skicklighet att jag inte förstörde det... det var som någon hade hällt i epoxylim och var halvt härdad när jag började med denna...


Pilotventilen hålls av en permanentgenerator som sitter på motoraxeln och är tänkt att öppna pilotventilen och stänga huvudventilen så fort motorvarvtalet går ned för mycket och den stora ventilen smäller igen med ett mjuk dunk precis när pumpen stängs av. - hör du inte den lätta dunket när pumpen stängs av, så fungerar inte ventilen...

---

Gissar att olja har sugits upp från grovvakumpumpen (nåja grov - den typen av pumpar går ned till under 0.002 mBar absoluttryck... då denna typ av turbopump utan molekylar-drag steg kräver detta) pga. fallerande backventil av beskrivningen tidigare om att det är mycket olja kring turbopumpen.

I sådan fall måste turbopumpen renoveras med tvätt, då den förmodligen har varit fylld med vakumpumpsolja, nya veken för smörjkretsarna (det är två sådana), speciella O-ringar (för att ta upp vibrationer och dämpa dem när turbon passerar den kritiska hastigheten - kort sagt dra ned mekaniska Q-värdet så att vibrationerna inte blir destruktiva) och dessa laddas med rätt olja. kanske byta lager när man ändå är där och river (och passa på att viska till mig var du fick tag på dem ;-) - jag har samma turbopump om det är en 110 L/s pump...)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.57 2017-07-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Skall man byta lager i en turbo pump med egna man fått tag på som inte är original så skall man VERKLIGEN veta vad man skall skaffa och videon, som jag sett förr, är faktiskt ett dålig exempel. Turbo pumpar är inget man skall leka med.

Det är stora krafter involverade i säg ett halv kilo som spinner i 40 krpm och man vill inte att ett lager totalkärvar för då kan hela pumpen slitas från sitt fäste, bokstavligen, och slänga runt både det ena och det andra plus att pumpen efteråt är totalt obrukbar och säg 50k+ upp i rök.

Originallager till turbopumpar är högst speciella typer men går att få tag på som privatperson hos vissa få ställen men var beredd på att behöva betala någon till några få tusen stycket.

Har innan kollat hur de är uppbyggda i den jag har och de är för det första Barden lager vilket är det bästa märket som finns, inte bland det bästa utan det bästa. De gjorde tex lagren som skulle vara i siktet till bombplanen under andra världskriget för de var de enda i världen som kunde tillverka kullager med den precision som behövdes.

Detta företag kan göra kullager med så hög precision att det är exportförbud på nästan allt de gör, har tom sett vissa turbopumpslager som inte fått exporteras.

För det andra så är korgen som kulorna av kiselnitrid ligger i (det var keramiska lager i min pump) av någon gjutet metalliskt legering för bästa värmeledningsförmåga och något sådant ser man inte i lager. Det skall för övrigt vara kulor av kiselnitrid och helst allt helkeramiskt även om summorna då börjas springa iväg rätt snabbt men ha vakuum som hobby är tyvärr inte billigt.

Lagren i min var dock bara kulorna keramiska och det går under förutsättning om det är rätt typ av rosfritt stål som används till resten, plus att man förstås skall använda högspecialiserat fett för smörjningen.

Det enda andra som ev skulle kunna fungera är om korgen är av PEEK då det klarar värme bra och är väldigt slitstarkt av sig vad jag fått fram. Allt detta skulle kunna vara det näst bästa men ändå riskabelt men är det jag letat efter men kostar ändå ett antal 100 för bara en. Jag behöver inte nya lager men tog och kollade upp detta ändå ifall ifall för några år sedan.

Lager från tex någon skateboard är att be om problem då det inte är gjort för varken hastigheten eller värmeutvecklingen i en turbo, kan hålla någon månad kan hålla något år men när det väl inte håller längre så kan det bli katastrofala konsekvenser.

I en grovvakuumpump så badar glidlagren (agerar som tätning mellan stegen i en grovvakuumpump därför inga kullager här) inne i pumpen konstant i olja som inte kan hårdna eller dylikt, om det är modern olja vls. Lagren i motorn kan väl säkert haverera någon dag men det är normalt standard storlekar så det är inga problem att få tag på för mindre summor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.16 2017-07-24 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8378
Ort: Södertälje
Om man titta på lagren i aktuella pumptypen så är de oljesmorda med en konstant oljeflöde genom att man ha en veke mot medbringaren som snurrar i högt varvtal vid kullagret och den tunna oljefilmen som smetas av, migrerar sedan vidare genom lagret och till sist samlas upp i andra ändan av lagret och veken där och med 5-6 varv lindad runt det hela gå till framändan som ligger mot medbringaren - på så sätt får man en oljecirkulation med med konstant rening av oljan i själva veken.

har turbopumpen sugit i sig vakumpumpsolja från en vakumpump som inte har fungerande backventil, så är hela den här kretsen störd med för mycket olja på fel ställe och av fel typ - så hela den del bör nog göras om med nya komponenter i dessa fall.


Jag har för mig att det fans/finns renoveringsfirmor som erbjöd renovering till helt torra lager med keramik istället för den här pumptypen, men som sagt det är inga 'vanliga' lager och måtten är av en natur som definitivt inte finns hos de vanliga kullagerhandlarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.07 2017-07-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Nja måtten kan faktiskt vara. De till min har mått som stämmer med standard till bredd och innerdiameter för en storlek jag inte kommer på nu men är 10 mm tjocka mot standard 7 tror jag det var vilket förstås går att fixa med distanser men de måste då vara inom 1/100 mm varken mer eller mindre då de är förspända och där man använder flortunna shims för att få rätt spänning, sjukt petigt.

Jo det finns firmor som byter ut lagren till keramiska, min hade från början fettsmorda där man från början skulle smörja om de efter en viss tid men efter att de blev utbytta till hybridkeramiska så var inte det nödvändigt längre.

Just ja denna turbo var oljesmord, ser man knappt idag, tvivla på att det nytillverkas någon. Drog förövrigt själv in någon dl i min turbo en gång, inte kul när det droppar olja från den än mindre kul med rengöringen som inte precis går på 5 minuter. Som tur var hade däremot ingen olja kommit in i lagren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.28 2017-07-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3162
Ort: Hjälteby - Tjörn
Tack för intressanta inlägg mina herrar!
Jag märker att det finns en hel del att lära sig om man ska få bra fason på den här typen av prylar.

Grovpumpen är en Edwards E2M8.

Manual:
http://www.idealvac.com/files/ManualsII/Edwards_E2M2_to_E2M12_Users_Instruction_Manual.pdf

Sprängskiss:
http://www.capvac.com/files/downloads/amEagPdf/edwards/diagrams/e2m2.pdf

Kan man testa ventilen på något vis? Räcker det med att hålla igen inloppet och se om någon luft sipprar tillbaka?

Jag tror faktiskt att jag har hört turbopumpen bröta till när den passerade sin egenfrekvens. Jag känner att jag måste få ordning på instrumentet och den här typen av finmekanik ska jag nog överlämna till någon som inte är darrhänt och halvblind :)
Ungefär vad kostar det att skicka en sån här turbo till service?
Finns det någon firma i Sverige som pysslar med sånt här?
Någon som vill köpa en gitarr?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.01 2017-07-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3162
Ort: Hjälteby - Tjörn
Hurra! Nu går grovpumpen tyst och fint igen :)
Det saknades en stoppskruv på baksidan av motorkopplingen som gjorde att hela kopplingen vandrat inåt en liten bit sen har motorn satt sig med tiden och kopplingen blev sned. Jag ska provtrycka den ikväll hoppas jag.

Jag fortsatte lite med felsökningen av "vac ok" signalen till konsolen också och hittade av en slump anledningen till att jag får "EHT-Tripp" ibland. Det visade sig att 11kv kabeln till scintillatorn var av i en lagning (bild kommer senare). Det är fixat nu men återigen får jag ingen spänning till gallret (400v).

Ett fram två tillbaka var det ja....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.23 2017-07-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Service på turbo i Sverige? Är nog lite svårt, de enda du kan fråga som jag kan komma på på rak arm är www.lowener.se, tror dom servar turbopumpar ev kanske bara vissa märken men släng iväg ett mail annars.

Summa vågar jag inte gissa på ens och det skiftar nog beroende på om de behöver ta loss rotorn från axeln eller ej för att komma åt överallt men om så är fallet måste den ombalanseras och då kostar det extra. Men räkna oavsett nog i alla fall med några få 1000:- eller så.

---

Det kan ev hända (men överraskande om) att de som byggde detta system inte satte en extra ventil och även en luftningnsventil mellan grovpumpen och turbon utan förlitade sig helt på den som var internt i grovpumpen. Det får man ALDRIG göra om så är fallet. Den skall bara ses typ som ett enkelt snabbt skydd tills den extra ventilen hunnit stänga på inloppet då riktiga ventiler är mycket mer pålitliga då de inte arbetar i en oljemiljö vid hög temp och skakningar m.m.

Hur går röret från turbons utlopp till grovpumpen? Är det kopplat direkt till grovpumpen med inget alls emellan förutom kanske en T-koppling eller så någonstans?

Verkar som denna pump har ventilen internt och inte direkt mot inloppet som vissa andra har men du kan testa ventilen genom att blockera inloppet med något lämpligt som verkligen är helt tätt och dra ett vakuum och sedan stänga av den och låta stå så några säg 30 min eller vad du orkar med, ju längre desto bättre.

Ta sedan loss blockeringen (kan sitta bra) och se om du kan se någon olja som sugits upp. Detta är visserligen grejer som kan ta timmar innan man kan se något men om det är dåliga packningar kan det gå snabbare. Med en känslig mätare hade man annars även kunnat sett om nivån på utloppet sjunkit med inloppet stängt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.48 2017-07-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3162
Ort: Hjälteby - Tjörn
Snabb uppdatering :

Jag lyckades få igång HRRU-delen (CRT monitorn i bordet) och fånga några bilder. Bilderna är tagna med min Sjcam och 1 minuts exponering. Jag fick använda oscilloskopet att navigera samt ställa fokus med. Halvtrixigt kan jag lova. Felsökning av video signalen fortgår.

Jag skickade ett mail till firman som du länkade till, Henry, och hoppas på svar när deras semester är slut.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.55 2017-07-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3162
Ort: Hjälteby - Tjörn
Såhär såg det ut.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.46 2017-07-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3162
Ort: Hjälteby - Tjörn
Nu sover dottern så jag passar på att göra ett inlägg :)

Henry: Jag ska prova om pumpen håller vakuum ikväll. Om den inte gör det räcker det med att sätta en backventil mellan grovpumpen och turbopumpen? Tänkte att det kanske blir billigare att köpa en ventil på eBay än att serva grovpumpen. Ha det så tills hobbykassan vuxit något :)

Turbopumpen är kopplad till grovpumpen via en betongklump, det är allt.

Idag ska jag även försöka lyfta ur videoprocessorn som sitter i ett rack på sidan. Trångt och gött. Signalen försvinner där i någonstans. Tyvärr har man även placerat ett ganska rejält nätaggregat i racken som måste monteras ur inuti instrumentet pga den fantastiska kabeldiciplinen. Spännande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.30 2017-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Nej grovpumpen skall du skita i att renovera/fixa, snackade om turbon innan, fungerar den som i att den skapar vakuum så är det inget att bry sig om så att säga. Personligen hade jag plockat isär den i atomer men det är för att jag gjort det med andra pumpar, kanske inte att rek annars.

Absolut en vanlig ventil direkt efter inloppet på grovpumpen och bra säkrare med, backventil vet jag inte det finns ens och kanske inte helt säkert det heller beroende på uppbyggnad, en vanlig vakuumventil håller dock absolut tätt. Sedan skadar det inte att även ha så att vakuumet som blir mellan den då nya ventilen och röret till pumpen kan luftas för annars dras olja upp denna väg och även om det inte går hela vägen in till turbon så är det inte bra ändå, så ännu en ventil kan behövas för luftning av denna bit.

Om du sedan haft tillgång till tryckluft på några få bar så hade det annars funnits pneumatikstyrda vakuumventiler i massor på tex ebay och rätt billigt med. Går att göra manuella men det är en del bök med det och en del grejer att konstruera och dylikt.

Turbopumpen är kopplad till grovpumpen via en betongklump

Det där hade jag gärna velat se en bild på om möjligt, förväntade mig typ ett rör med ev en T-koppling någonstans.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010