Sagan om ett elektronmikroskop.

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Henry »

Vad är det för tillverkare?

En Baltzer TPH 170.
cosmox skrev:Just det, jag måste kolla turbopumpen också.
Det verkar som att den läcker olja. :cry:
Läcka olja behöver inte betyda mer än att oljereservoaren för lagren (som denna typ verkar använda) inte är tät och då kan olja läcka ut, eller en spricka i höljet på reservoaren, ta en bild på det.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Pumpen ser fin ut på utsidan. "Läckan" har nog inträffat vid ett tidigare tillfälle för fläkten som sitter under var helt indränkt och så mycket kan inte ha läckt ut under transporten. Jag har för mig att golvet under kolonen var kladdigt på stället där vi hämtade instrumentet men jag kan även ha drömt det. Kommer du ihåg cjep?
20170717_203132.jpg
Bild på dräneringsskruven.
20170717_202454.jpg
Jag tror att jag monterar tillbaka den igen sålänge.

Så här ser det ut när man fäller isär konsollen :)
2017_0717_164758_033.JPG
Här är en skiss över korten på bilden ovan.
20170717_211328.jpg
Jag hittade några blockscheman som ger en bra överblick.
20170717_211348.jpg
20170717_211404.jpg

Nu är alla kablar i kolonen ihop buntade tillsnyggade, bara resten kvar :)

Lite mer random bilder (beklagar kvalitén på en del):
2017_0717_162302_001.JPG
2017_0717_162632_005.JPG
2017_0717_162902_007.JPG
2017_0717_162915_010.JPG
2017_0717_163650_016.JPG
2017_0717_163932_018.JPG
2017_0717_164252_021.JPG
2017_0717_164301_022.JPG
2017_0717_164306_023.JPG
2017_0717_164324_025.JPG
2017_0717_164337_028.JPG
2017_0717_164737_029.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Henry »

Satan vad kablar.

Aha grovvakuumanslutningen är rakt ovanför kontakten, då misstänker jag starkt att något kan ha gått galet med ventiler någon gång så att olja sugits upp grovvakuumpumpen och in i turbon någon gång för kolonnen skall normalt alltid hållas under vakuum för att bla minska nedpumpumpningstider och hålla fukt borta från kolonnens insida.

Om så nu är fallet att olja sugits in, om än så lite, så skulle egentligen höljet på turbon tagits bort och allt rengjorts från olja.

Innan du monterar tillbaka pumpen helt så ta annars och kolla in genom hålet i flänsen med en ficklampa och se om du ser något vått i den, det skall vara snustorrt överallt. Ta även en koll på de fläktvingar du kan se från toppen så att alla är likadana och inte böjda eller dylikt, är dock säker på att alla är ok.

Titta också på undersidan av pumpen så skall du antingen se en brunaktig liten burk med något i eller tom synbar olja eller ett runt lock där denna sitter under annars. Det inte lös olja i pumpen som i att man fyller på en skvätt olja eller så utan det är speciella hylsor man byter som normalt har en liten mängd olja uppsuget i en porös massa som cirkuleras genom lagren/lagret i botten.

Skruvarna som nämns har säkert ett hål igenom höljet bakom sig och har med stor sannolikhet att göra med och kunna vädra ur den med tex torrt kväve om det skulle behövas.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Hihi, ja det är några meter :)

Det tråkiga är att alla kablar känns "intryckta" utan tanke på att få någon fason på det. Vissa flatkablar är nästan en meter för långa så det blir mycket löskabel som bara ligger i vägen. Jag har en stark avsky mot oorganiserade kablar... :evil:

Jag ska ta en rejäl titt på pumpen idag. Jag ska se om jag får in en kamera i kopplingen och se om det finns några oljerester. Jag hoppas verkligen att det blir lite slantar över denna månaden så vi kan fylla på ny, fin olja och släppa det sen och gå vidare

Vet ni förresten om det går att sätta en ventil så man kan stänga av grovpumpen efter ett tag? Eller måste den gå hela tiden?

Sen tror jag att det skulle vara bra med ett filter på ingången till evakueringsventilen så man inte fyller mikroskopet med böös. Är det någon som har tips?

Tycker ni att det skulle vara intressant om man gjorde film om renoveringen och sedan lägga det på tuben? Lurar på att sätta upp några kameror och låta dem gå och sedan klippa ihop något vettigt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av tecno »

intressant om man gjorde film om renoveringen
Ja
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av hcb »

Förvakuumpumpen måste gå kontinuerligt.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Ok, så man måste isolera hela vacuumsystemet med turbopump och allt? Jag har sett att en del har ventiler men då kanske det är diffusionspumpar?

Liten flygning genom konsolen :)
https://youtu.be/SXLc_jIf62o
Användarvisningsbild
cjep
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 juni 2016, 19:43:09
Ort: Göteborg

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cjep »

cosmox skrev:Pumpen ser fin ut på utsidan. "Läckan" har nog inträffat vid ett tidigare tillfälle för fläkten som sitter under var helt indränkt och så mycket kan inte ha läckt ut under transporten. Jag har för mig att golvet under kolonen var kladdigt på stället där vi hämtade instrumentet men jag kan även ha drömt det. Kommer du ihåg cjep?
Ja, det var rejält kladdigt där (jag torkade ju upp det :P). Tyckte mest att det verkade komma från roughing-pumpen faktiskt.
För det är väl inte direkt mycket smörjmedel i en turbopump? Annars har säkert Henry rätt med att den sugit in olja och läckt därifrån.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Henry »

Turbopumpar som var uppbyggda med oljereservoar och i denna storlek hade/har max någon cl i sig har jag för mig.


Turbopumpen måste hela tiden ha ett lågt vakuum på dess utlopp annars fungerar den inte som den skall så att säga och kan även i vissa fall skapa problem som att olja från botten på den kan migrera in i kammaren och det vill du absolut inte under några som helst omständigheter.

En ventil för att isolera hela kammaren/kolonnen från vakuumpumparna och allt, om det är det du menar, så är det bara en ventil mellan turbon och inloppet som fixat detta och det hade bara en smal gateventill klarar och fått plats men för denna storlek är även begagnade sådana väldigt dyra, om man hittar en vls. Den har möjligtvis inte något sådant redan inbyggt? Kan hända att den saknar då dessa normalt är igång 24/7 hela tiden så det inte behövs.


Sen tror jag att det skulle vara bra med ett filter på ingången till evakueringsventilen så man inte fyller mikroskopet med böös.

Det skall det absolut vara och det borde rimligtvis också ha funnits ett där en gång i tiden.

Det finns sedan alltifrån billiga filter till högfiltrerande filter allt ifrån en mindre summa till en större och allt beroende på vad det är känsligt för som man låter luften komma in till. Oftast är det inte för sällan bara att filtrera bort damm och dylikt man är ute efter men i ett elektronikmikroskop hade jag personligen gått några steg längre.

Man kan göra filter själv som tex filtrerar 1µ eller lite mindre så får man bort i princip allt vad damm och dylikt heter. Vattenånga som är jobbigt att pumpa bort då det fäster på allt får man dock inte bort på detta vis utan då får man tex använda säg av en mängd snustorr silikagel som luften går igenom innan den kommer in till kammaren och så en ventil eller nåt på andra sidan så att när luftningsventilen är stängd så är även inloppet till silica gelen stängd då den annars hela tiden tar upp fukt och blir förbrukad rätt snabbt.

Vill man sedan gå lite till ytterligheterna kan man även ta och lägga i en näve natriumhydroxid (i ett enskilt fack, inte blanda med silica gelen) så tar det även hand om koldioxiden i luften. Egentligen inga större problem att pumpa då det är rätt stora molekyler men kan man ta bort det innan på enkelt vis så varför inte så att säga men det är lite överkurs.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Tack för ett intressant inlägg, Henry :)
Jag fick en del att lura på där.

Jag gjorde en liten introfilm. Riktigt kul faktiskt :) Mer kommer!
https://youtu.be/e8sn-8UGYsw
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av tecno »

Trevligt med ett ansikte till nicket :tumupp:

Ser framemot era bravader för att få igång det hela. En gång i forntiden var jag på G att skaffa ett litet JEOL men avstod.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Varför avstod du, tecno?

Idag började jag leta efter felet varför overlay bilden inte syns.
https://youtu.be/eBfbDUL6sSQ
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av tecno »

Ja du, plats - rinnande vatten till kylning och sedan saknades en sputter till rimliga slantar.

Hade bra tumme med service killen som kom och servade Lennart Nilssons Jeol grejer när jag jobbade åt honom så
jag kunde komma över grejer av äldre modell till rimliga slantar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Magnus_K »

Hejja hejja cosmox! :tumupp:

Kul "koncept" med att videoblogga om framstegen/felsökning, riktigt bra idé.
Kan ha varit min dator men är det väldigt låg volym på senaste videon?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Tack, Magnus :)
Ja, det är lite lågt. Jag har inte hittat myggan jag har så jag använder en stormembrans mick tills vidare.

Tecno: Det är aldrig försent :)
Skriv svar