Sagan om ett elektronmikroskop.

cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Det är förresten väldigt irriterande att en del signaler bara passerar vissa kort i maskinen. Jag är inte helt hundra på varför man valt att göra så men antagligen för flexibilitet. Men det är inte kul att behöva spåra signaler över flertalet scheman när de inte används i dem.

Den här interlocken tog ett tag att hitta tex... (inringad)
Frågetecknet är början av signalen som till slut blir PM-detektorns referens.
Skärmklipp3.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

En fråga gällande vakuum:

Jag har låtit pumparna stå på över natten för att se hur lågt tryck jag kan få. I skrivande stund är jag nere på ca 1.4*10e-6 mbar enligt Penning-mätaren (som jag tror är lite off cal, bara en känsla). Om jag stänger ventilen (bild) håller sig trycket stabilt i någon minut innan det börjar stiga. Frågan är om det är atmos kvar i kolonen eller om den läcker lite. Som det är nu kan jag leva med ett tag (inte så sugen på att riva hela kolonen nu). EDIT: Trycket stiger mycket långsamt men ibland får den ett litet ryck.
20171013_125525.jpg
Hur läcksöker man sånt här? Jag har läcksökt mycket pneumatik/kolväten under min tid som instrumentare men det är ju liksom lite tvärtom.

Jag lurar på om man kan fylla hela kolonen med något kolväte under lite tryck och sen använda en sniffer. Förutom den uppenbara faran med det, vad tror ni?

Jag hittade förresten en ganska "stor" läcka av en ren slump efter jag installerat isoleringsventilen. Då visste jag att det troligen fanns en läcka någonstans i kolonen då trycket steg relativt fort trots att isoleringsventilen var stängd. Jag hade pumpat till ca 10-4, stängt ventilen och stängt av grovpumpen då mätaren rör sig ganska fort åt höger (högre tryck) för att sedan återvända till sin förra position. Jag tyckte att mätarens rörelse påminde lite om hur det skulle sett ut om man kunde blåsa lite på TC'n i huvudet. Efter en omgång vacuumfett på flänsen till detektorhuvudet blev det mycket bättre.

Just det, ventilen kommer flyttas sen när slangarna från Kina kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Anders Olsson »

Om du stänger ventilen (med turbon igång) så kan jag mycket väl tänka mig att trycket i kammaren börjar stiga efter några minuter.
Det är väl en sån där turbo utan drag-stage så den är rätt känslig för ökande tryck på backingsidan.

Låga 10^-6 mBar är ett ganska normalt sluttryck för ett system med flera/stora gummipackningar.

På system med bara nån enstaka mindre gummipackning och resten koppar, typ loadlock-kammare, brukar vi landa i låga 10^-8 mBar.
Vissa ventiler med speciella urgasade Kalrez-oringar kan vara täta ända ner i 10^-10 mBar, men det hör till extremfallen.
Generellt får man nog betrakta trycket i ditt system som normalt.

För läcksökning i typ 10^-2 till 10^-5 - området brukar vi använda etanol. Man sprutar helt enkelt på det på flänsarna och kollar om nåt händer med trycket.
Trycket ökar normalt när du hittat läckan då etanolen förångas när den kommer in i kammaren.

Kommer du ner i 10^-6 eller lägre så brukar det vara svårt med etanol då det tar lång tid för den att hitta in i kammaren och då läckorna ibland tätas av vätskan istället.
Men du kan prova om du vill, det är inte omöjligt att det fungerar.

För mindre läckor använder vi heliumläcksökare som kopplas in så att den pumpar kammaren istället för den normala pumpen och ställs in på att hitta helium.
Sedan puffar man lite helium på varje fläns och lyssnar på pipen från läcksökaren, typ såhär:

:-)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Tack Anders!

Nu har jag lyckats centrera strålen mha EO-kortet :)


Ooo, vad jag önskar att jag hade ett riktigt stort rör-tektronix till det här. Det har varit lite som om man satt hos SETI och letade aliens.
20171016_221133.jpg
Experiment med PM-referensen. Jag lånade en av de flervarviga pottarna på framsidan.
20171016_112157.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Magnus_K »

Fy fasen vad kul att följa det här. :tumupp:

Är du seriös med din "rör-tektronix-önskan" så donerar jag gärna ett om du vill ha :)
(Kommer tidigare från LeCanard här på forumet som höll på att städa)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Magnus_K: Ja!! Mycket gärna!! Vad är det? Funkar det?

Jag köpte nästan ett litet tektronix 222 (det lilla ni vet) för ändamålet men kassan räckte inte. Jag tror att det kan vara bra att ha en "preview" som är syncad till scanningen. Ännu häftigare med något stort schabrak som låter "klonk" när man vrider på det :)

Nu sitter jag och min italienske vän och jämför anteckningar. Imorgon kommer förhoppningsvis lite oscilloskopbilder på några signaler som jag är osäker på.

Nu är det inte superlångt kvar till bild (hoppas jag)! :mrgreen:
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Nu hittade jag tråden. Det ser ju grymt ut :) Klarar det X/Y?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt bra fråga. Ber om att få återkomma :)

Har inte provat dom än då jag vill göra en bättre intern inspektion innan det blir spänning på. Kan göra mitt bästa att inspektera/testa dom innan veckan är över.
Måste ju koka fluss också! Körigt nu :wink:
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Jag stötte på patrull igår kväll/natt med EO-kortet. Av någon anledning verkar några av minnena ligga på fel "startadress". Jag gissar att det är en PU som saknas någonstans (nackdelen med att låta saker ligga på lera kort...). Jag ska fortsätta ikväll och se om jag blir något klokare.

En annan grej som stör mig är att U-regulatorn för +5V på EO-kortet blir lite väl varm för min smak. Tre av EPROM-arna blir också varma (ljumna), är det normalt när de inte är klockade? Som tur är så kopierade jag alla ROM'ar när jag monterade ner all elektronik så förhoppningsvis är det ingen ko på isen.

En fråga:
Vart hittar man kontakter som klarar högvakuum? Alltså någon genomföring. Helst någon rund kontakt typ mil så jag slipper fräsa. Tänkte sätta in en kamera och lite annat.

Tror ni att en gopro klarar sig där inne? Tänkte löda en liten låda i kopparlaminat så den strålar så lite som möjligt samt ta ur batteriet och driva den externt. Eller är det någon som har tips på en liten kamera som kan vara lämplig?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av LeCanard »

Glöm inte att först visa dem i nostalgitråden innan du skickar iväg dem, Magnus. :-)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av xxargs »

RF N-kontakter med teflontätning visade sig vara täta även för ganska hög vakum (i 1*10^-7 mBar området), SMA beror nog helt på utförandet, åter igen hur välpressat teflonproppen är i röret.


när det gäller multipoliga så vete fasen

Man får tänka på att goprokameror och annan elektronik etc. få väldiga problem med värmeavgivning då det inte finns någon luft som kyler utan allt måste ledas bort med metall som leder bort värme mot lämplig kylande yta och vid högre temperaturer (>> 100 grader C) börja stråla bort värme.

lampglödtråd som utan glas bara blir 60-80 grader C av en viss låg (konstant)ström - kan börja att glöda svagt i högvakum.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Anders Olsson »

En gopro-kamera kan nog förutom att bli överhettat gasa en hel del (=du får sämre vakuum).

Vi har kört kretskortet från en webkamera i vakuum för många år sedan, minns inte exakt vad vi hade det till men det fungerade.
Då hade vi dock plockat bort all plast och minns jag rätt så monterade vi kretskortet så chipet fick kylning via en metallbit.

Har du lediga flänsar för genomföringar och vad för typ av flänsar är det i så fall?
Är det något mer du är ute efter i vakuum-väg? (Jag håller på att städa labbet just nu).

Om Magnus_K skakar fram nåt rör-tektronix snabbt så kan jag eventuellt ta med det från Uppsala till västkusten då jag ska åka en vända dit snart.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Jag tror att jag har en kameramodul någonstans som skulle kunna funka.

Vad händer med e-lytar i vakuum? Gasar de också eller är de "täta"
En variant är ju att byta till keramiskt då det nog inte är så höga värden på glättningen.

Har du lediga flänsar för genomföringar och vad för typ av flänsar är det i så fall?
Är det något mer du är ute efter i vakuum-väg? (Jag håller på att städa labbet just nu).


Du kommer ruinera mig Anders, men jo, en sputterkammare är med på projektlistan :)
Kolonen har massvis med genomföringar överallt vilket är mycket trevligt. Jag har eventuellt hittat en kontakt (64pin mil typ) men jag måste vänta på pengar. Det hade förresten varit trevligt om du kom på besök :)

Om det är någon annan som är intresserad av att hälsa på så är det bara att hojta till. Kanske inte så kul nu när instrumentet inte funkar men sen är det fritt fram. Kaffe ingår.

Nu till dagens problem:
Jag vet inte om detta var ett problem innan då jag inte hade LR (lower right panelen på framsidan) när jag testade EO-kortet. Problemet är att tre av ROM'arna bara ger 4V på databussen. Minnet funkar alltså fortfarande men gör livet jobbigt för DAC'arna som är kopplade till dem. Se schema, minnena är G7, G9, G10.
Nu är det ingen jättekatastrof då jag var nykter nog att göra backup på alla minnen när jag rev instrumentet så förhoppningsvis går det att fixa till. Däremot hade jag hoppats på att kunna tillbringa helgen med att bygga/testa en egen scangenerator :cry:

Jag ska börja att lyfta ur kretsar nu för att vara helt säker på att det inte är något som lastar bussen.

Har ni varit med om att minnen beter sig på det här viset?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Anders Olsson »

Jag skulle inte prova att köra elektrolyter i vakuum!
Släpper dom ur sig innehållet är det inte säker att ditt vakuumsystem gillar det.

Sputterkammare kan jag ordna till dig, vi flertalet lämpliga kammare stående :-)
Fungerande magnetroner, strömaggregat, ventiler och sånt växer dock inte på träd tyvärr, så det är svårt att få ihop ett komplett system utan budget.

Av en händelse håller jag förresten precis på att plocka ner ett system med elektronstråleförångare:
2017-10-18-2889.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Electron- ... deposition
Ganska kul apparat, har faktiskt inte grejat med ett sådant system tidigare så det var lite spännande att plocka isär :-)

Jag har säkert 10 kg militärkontakter som blev över när elektronikförrådet lade ner för många år sedan.
Har inte rört dom sedan dess, så kan du beskriva vad du behöver så kanske jag kan skaka fram en.

Jag svänger gärna förbi om du lovar att inte slå mig om jag råkar referera till elektronmikroskop jag har slaktat när jag ser ditt :-P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Mmmm.... Shiny....
Mmm.jpg
Vad får man ge för en sådan kammare?

Som det är nu så plöjer jag ner allt i mikroskopet. Det ska igång om det så är det sista jag gör. Jag kan hosta upp 10-20k ganska fort om jag säljer av lite saker. Det kommer nog en säljtråd framöver.

Kontakten hade jag tänkt att använda för att kunna köra kretsar i instrumentet och se hur tex en addition i en PIC går till :) Den behöver nog minst 50-pin (tänkte använda minicoax till varje pinne samt en del extra signaler för sånt som jag inte tänkt på ännu). Lurar på att bygga en jigg med en sockel som man tagit bort plasten på så bara de små pinnarna sitter i kortet.

Jag är förresten på jakt efter en EDX också. Finns det varianter som man inte behöver flytande kväve till numera? Egentligen är alla sorters detektorer av intresse.

En sputter hade varit grymt användbart! Är det något du behöver som jag kanske kan hjälpa till med?

Just det, en dag måste man ju testa att göra transistorer också 8)
Men det behövs en hel del mer pryar för det.

Även om jag vill ha igång instrumentet igår så är den här felsökningsdelen riktigt intressant och man lär sig nya saker hela tiden. Fast det kan bli lite mycket också, frugan kallar mig numera för mikroskopmannen (tänk kaminmannen) då det inte är så mycket annat som snurrar i huvudet på en.

Jag svänger gärna förbi om du lovar att inte slå mig om jag råkar referera till elektronmikroskop jag har slaktat när jag ser ditt

Vi får se... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar