Sagan om ett elektronmikroskop.

cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Tack Anders!
Jag gjorde en skiss av en lösning:
Vacuum.jpg
(jag glömde betong klumpen, ni får låtsas sålänge)

UPS kanske kan vara en bra idé.
Jag ska försöka få in en del skydd i kontrollen utöver det vanliga idiotskyddet.

Finns det någon lämplig/billig slang som man kan använda mellan filtret och grovpumpen? Den jag har är ca 45mm i diameter och ca 10mm tjock. Behöver den vara så tjock? Borde det inte vara bättre med så små slangar som möjligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Anders Olsson »

Normalt bör man ha filtret nära turbon, sitter det nära backingpumpen blir det oljefyllt fortare.
Du ska absolut inte montera det direkt på pumpen för övrigt (som många gör), då kan vibrationerna skaka loss damm ur det vilket sliter på backingpumpen.

En klassisk backventil kan du inte ha på ett vakuumsystem av denna typ, det finns inte tillräckligt med kraft för att öppna en sådan eftersom trycket är så lågt.

Vill du ha säkerhet i form av backventil vid strömavbrott så köp en VPI-valve istället och ersätt både backventil och avstängningsventil med den : https://www.ebay.com/p/Varian-VP1252205 ... /844280956

VPI-ventilen luftar på nersidan om den blir strömlös, så man ska koppla ihop den med pumpens strömförsörjning och slå av båda samtidigt.

Vad jag kunde se är det KF 25 på turbon, alltså 25 mm diameter invändigt typ.
Det är normal storlek på dessa pumpar, man behöver lite diameter för att få bra konduktans, särskilt på så gamla pumpar.

Gaser uppför sig annorlunda när man kommer ner i såpass lågt tryck, det blir mer att molekylerna studsar slumpartat mot väggarna än att dom flödar som en vätska. Så större diameter hjälper väldigt mycket för att molekylerna ska hitta ner i backingpumpen snabbt.

Ska du köpa en slang så se till att få nåt som är gjort för vakuum, så att den är tät och inte kollapsar.
Alternativt kanske jag kan skaka fram något om du kan vänta några veckor.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Jag pratade med Pfeiffer-Sverige idag för att få ca pris på renovering av t-pumpen.
Runt 11k + moms. Jag kommer försöka skrapa ihop detta så man slipper vara orolig på ett tag.
Det är dock mycket pengar (iaf för mig som hobbynisse) så vi får se när det blir.

Jag har hittat kinesiska slangar i rostfritt (hoppas jag) som inte var så fasligt dyra.
Ca 1000:- för 3m.

Jag har även kollat på olika ventiler och utan tvekan så är ju kinesiska kulventiler billigast.
Så jag tror det blir en sån till att börja med.

En annan fråga:
Är det någon som vet hur scan-signalen för H/V ser ut? Det kan ju inte vara som en CRT om man inte har beamblanking eller? Tanken slog mig att helt enkelt vända håll på strålen när en linje är klar, hoppa ned till nästa rad och börja där man slutade på föregående scan. Det går ju att fixa i mjukvara sen. Förslag?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av Anders Olsson »

Lugna dig du med att lämna in pumpen för renovering, 11000 kr känns som onödigt mycket pengar att lägga på en så gammal pump.
Dels finns det bättre grejer på ebay, men jag kan säkert skaka fram nåt om du ger mig lite tid.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Nej, det blir nog ingen renovering av den här pumpen. Som du säger är det bättre att försöka hitta något nyare. Bara pengar som saknas men jag tror att jag kan skrapa ihop en del om jag säljer av lite "bra o ha". Håll gärna ögonen öppna, i värsta fall får det väl bli ett sms-lån.

Jag beställde en manuell ventil idag DATABLAD.
Samt lite kopplingar och slangar för att få ihop det. Jag köpte även ett kinafilter att ha sålänge.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Nu händer det grejer! Jag fick äntligen igång kortet som styr "linserna" i instrumentet. Det kallas Electron Optics (EO). På kortet sitter några ROM's där man lagrat olika inställningar för olika förstoring. Datat skickas sen till DAC'ar för de olika spolarna i kolonen. Allt funkar finfint förutom att en tantal exploderade när jag anslöt +/-15V matningen till kortet. Vette tusan vad som hände men räserränder i kallingarna blev det i alla fall kan jag lova. När jag tagit bort den så var det inga problem alls. (jag har kopierat ROM'arna utifall att...)
20171003_205614.jpg
Jag lurar dock på vart ifrån störningen kommer (på oscilloskopet) Förvisso bara 20mV/div men ändå. Det kan iofs vara nätdelen. Jag har läst att det är mycket viktigt att spänningen är "ren". Man kanske skulle använda det linjära aggregatet som satt i (se bild). Sjukt klumpigt bara. Någon som har tips?
20171003_211308.jpg
Det sitter en ganska stöddig munk under kondensatorerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av anders_bzn »

Något switchat? Är det bara 20mV kan man nästan anta att det är något mätfel. Jordslinga eller så.

Tänkte på en annan sak, det verkar ju vara massor med gammaldags logikkretsar i den där burken, skulle något vara kass så hojta till. Jag har "en del"!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Ja hu, det finns drivor av dem :)

Tack Anders, jag ska ha det i åtanke!
Jag hoppas dock att jag slipper så mycket som möjligt av det :)

Jag gillar tekniken där de brukar minnen som state-maskiner. Man skulle ju kunna flytta in "programmen" i en FPGA ganska enkelt, men det får bli ett senare projekt. Jag lurar förresten på om man skulle kunna modda ett testinstrument för gamla teve-apparater att funka som scan-generator tillsvidare. De brukar ju ha allsköns sync'ar och rampgeneratorer m,m.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Förresten, glöm det där jag skrev om störningar.
Jag mätte tydligen lite luft.. :vissla:
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Jag hällde i den nya oljan i pumparna idag. Turbopumpen hade inte många droppar i sig innan om man jämför med hur mycket som jag hällde i. Nu sitter jag och glor på Penning mätaren och det går framåt.. sakta..
20171004_230315.jpg
Ca 15 minuter senare..
20171004_231709.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Mysbild.
IMG_20171004_233248_177.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Glömde nästan att visa det nya kylsystemet till turbon :)
20171004_234855.jpg
En vanlig CPU-kylare med lite bling i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av cosmox 8 oktober 2017, 10:14:40, redigerad totalt 1 gång.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Igår bestämde jag mig för att använda det gamla nätagget tillsvidare. Hinner inte säga så mycket nu (barn hoppar på mig) mer ikväll hoppas jag.

Passade även på att montera lite belysning i kolonen samt bakgrundsbelysning i penning-mätaren.
20171007_191843.jpg
20171007_191822.jpg
20171007_191831.jpg
20171007_145656.jpg
20171007_145625.jpg
Hade tyvärr ingen varmvit :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Idag har det kopplats lite sladdar.

Jag testar samtliga och hittills har tre av bandsnablarna varit trasiga/glappa så det var väl behövt. Det var även betydligt lättare att få i allt när det inte fanns två meter slack att gömma undan. Lite mindre kort nu också iofs. Nu är det bara EO-kortet och CSA-kortet samt kontroll till dessa, resten är nätaggregat.
20171009_203109.jpg
20171009_225438.jpg
Tipps till de som köper ett begagnat SEM, riv det och börja om :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sagan om ett elektronmikroskop.

Inlägg av cosmox »

Wohooo!

Nu har jag äntligen hittat alla interlock's och signaler (digitala och analoga) till HV-agget så nyss hoppade detektorn igång!! Nu kan man även justera känsligheten på PM-röret.

En stor milstolpe!

Jag har kunnat konstatera att elektronstrålen inte passerar genom slutaren utan "fastnar" i kolonen. Men det är nog för att all optik inte är kalibrerad ännu samt att jag inte vet exakt vilka signalnivåer som CSA'n vill ha i "vilo läge" sas.

EDIT: Man kan se att det kommer en drös elektroner när man startar strålen.

Så nu kan jag snart plåta en "pixel" :)
Skriv svar