Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 04.08 2017-11-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.53 2017-07-27 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 3845
Ort: Åkarp / Uppsala
Betongklumpen är till för att isolera mikroskopet mekaniskt från förvakuumpumpens vibrationer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.58 2017-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Självklart är det ju så, undrade just.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.27 2017-08-01 

Blev medlem: 14.17 2010-09-03
Inlägg: 1038
Ort: Uppsala
Henry skrev:
Service på turbo i Sverige? Är nog lite svårt, de enda du kan fråga som jag kan komma på på rak arm är http://www.lowener.se, tror dom servar turbopumpar ev kanske bara vissa märken men släng iväg ett mail annars.

Summa vågar jag inte gissa på ens och det skiftar nog beroende på om de behöver ta loss rotorn från axeln eller ej för att komma åt överallt men om så är fallet måste den ombalanseras och då kostar det extra. Men räkna oavsett nog i alla fall med några få 1000:- eller så.


Pfeiffer servar den troligen men det brukar landa på ca 10000 kr för lagerbyte och då är det inte ens säkert att dom tvättar den (!)

Generellt kan turbopumpar med oljesmorda lager gå väldigt länge om man bara byter olja/oljefilt nån gång vartannat år eller så.
För nyare pumpar så kostar oljefilt-kassetten ca 500-1000 kr beroende på modell, så att byta den nån gång emellanåt är en liten kostnad i sammanhanget.
En av de viktigaste turbopumparna på jobbet var senast inne på service 2006 och har sedan dess varit igång kontinuerligt bortsett från någon snabb luftning per vecka eller så för laddning av nya prover. Har bara bytt den där oljefilt-kassetten nån gång per år och det verkar räcka.

Jag skulle nog bara se till att turbon har olja och köra vidare så länge den inte låter allt för illa.
Skulle den krascha eller vara i kraftigt behov av lagerbyte så kan jag kanske skaka fram nån fungerande pump på jobbet som vi kan donera istället.
Vi har rent av i vissa fall köpt in moderna turbopumpar istället för att serva gamla då servicen är omotiverat dyr i förhållande till att köpa en modern pump som även har bättre prestanda och länge serviceintervaller.
Så vi har flera stående som borde bytas lager på om dom ska gå kontinuerligt, men som säkert kan göra tjänst några år till om man kan tolerera ett haveri.

Backingpumpen ska du definitivt byta olja på om du inte redan gjort det.
I övrigt brukar dessa pumpar gå väldigt länge bara dom får ny olja vartannat år.

Dom lite nyare Edwards-pumparna av samma modell som din har dock en tendens att droppa olja när dom blir några år, så håll ett öga på oljenivån. Oljan brukar typiskt gömma sig på pumpens fot på dom nyare och bilda ett oljespår på golvet när man bär iväg med pumpen för att serva den :roll:

Kolla om du har möjlighet, som xxargs skriver, att backventilen i pumpen fungerar någorlunda.
Har du tryckmätare på backingsida är det förstås enkelt att kolla, men det verkar inte som du har det enligt din beskrivning.
Annars får man försöka lyssna på hur snabbt turbon bromsar precis innan den luftar.
Skriker det i grejerna så fort backingpumpen slår av så är backventilen troligen inte frisk.
Men är nuvarande olja i backingpumpen någorlunda genomskinlig så är backventilen antagligen ok.

På våra system har vi ofta en manuell ventil mellan turbo och backingpump.
Vi stänger den ventilen precis innan vi luftar och öppnar den igen strax innan turbon startas. På så kan man vara lite säkrare på vad som händer i systemet när man stannar turbon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.41 2017-08-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Ja lagerbyte kostar absolut och framförallt hos tillverkaren, tänkte mer enbart rengöring med den summan.

Angående grovpumpar så har jag en liten 2-stegs Edwards tillverkad på mitten av 90-talet men som fortfarande går ner under 1 mTorr, så de håller om de sköts.

En lite större 2-stegs Alcatel hade gått i princip 24/7 i vet inte hur många år i en process inom industrin. Oljan var kanske bytt max en gång om ens alls med tanke på hur den såg ut invändigt och var mörkt rödsvart så alltså bränd och den pumpen går inte under 10 mTorr vad jag än gör, ja med ny olja förstås. Bytt alla packningar i hela pumpen, det enda jag inte bytt är lamellerna som kostar en hel del men de ser helt ok ut, fattar inget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.22 2017-08-01 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8415
Ort: Södertälje
På den pumpen jag gick igenom så så var det också svårt att nå ental mTorr - nivå, men det visade sig att det hade och göra med pilotventilen som styrde backventilen och eftersom oljan hade härdat sig omkring ankaren och dess rörelse var ytterst begränsad, för att inte säga låst, så tryckte den inte riktigt tätt och hade den en lite, liten läcka, inte tillräckligt för att huvudventilen skulle slå men tillräckligt för att inte nå maxvakum pga. läckan...

mao. har man gjort 'allt' man tycker går att göra, kolla backventilen och dess funktion och styrning, likaså ballastventilen att de fungera som tänkt och inte har små pysläckor för att rörliga saker sitter fast eller att något hårdnat/spruckit.

Det här med läckor få liksom en helt annan annan magnitud i högvakum-system än när man pratar om läckor i system som har valfri tryckluft/gas eller vätska.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.26 2017-08-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Jo, mina Alcatel pumpar har har en enkel intern backventil men den är helt ok. Vissa pumpar numera har ju i princip riktiga högvakuumventiler som stänger direkt mot inloppet med en kraftig fjäder där de sedan medelst hydraulik öppnar när trycket byggs upp i samband med att oljetrycket byggs upp till lagren, fräcka grejer.

Har misstänkt ballastventilen lite även om jag kollat och bytt packing där med men det är annars den enda sista orsak till det som jag ser det, har dock tyvärr bara inte haft tid att hålla på med det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.08 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3245
Ort: Hjälteby - Tjörn
Uj uj uj... Ju längre man väntar desto längre blir uppdateringen sen..

Jo, det har hänt en del.

Efter att ha fipplat med elektroniken i instrumentet i flera veckor, lagat ett fel hittat två nya osv, beslöt jag mig för att det fick vara nog. Så jag rev hela kalaset och tänker börja om :)

Bilaga:
20170729_220155.jpg


Bilaga:
20170729_220147.jpg


Bilaga:
20170730_134822.jpg


Bilaga:
20170729_203047.jpg


Det visade sig nämligen att förutom skadade kablar (vissa med tvärkortis i) så var även en del av elektroniken skadad. Men det är inget att vara ledsen över, tvärt om faktiskt. Jag ser fram emot att bygga eget :) Guiseppe (min Italienska SEM-kompis) kommer bistå med de mätningar som behöver göras (vilket är grymt!).

Planen nu är att behålla de kort som har hand om strålen och styra dessa från en egen lösning. Likaså videodelen blir eget hittepå.

Jag kom förresten på anledningen till att det är så mycket kabel i instrumentet. Alla kort på frontpanelen har parallella interface och i vissa fall har man valt att dra individuella signaler till tex en LED-display via bandkabel (2 meter lång...).

Jag har börjat bygga om styrningen till vakuumsystemet så det blir lättare att ha full kontroll på den biten. Det här kortet kommer sitta i en låda tillsammans med en Penning 8 mätare som kollar trycket och skickar det till µC'n.

Bilaga:
20170920_143050.jpg


Med lite 3D-tetris tror jag att man kan få in HV-nätdelen i kolonen och resterande elektronik i ett 12HE rack. Själva kontrollytan blir en liten grunka man kan ha på skrivbordet eller en PC.

Jag har också byggt om HV-nätdelen från 110v till 230V. Förstår inte varför man valde att ha en stepdown trafo i instrumentet bara för denna 110VAC. Eller kan det vara så att man ville isolera hela instrumentet galvaniskt? Måste kolla det.

Bilaga:
20170824_182429.jpg


Bilaga:
20170824_182639.jpg


Bilaga:
20170824_183138.jpg



Äsch, frugan kallar...


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.25 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3954
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Oj oj oj, vilken resa cosmox. Riktigt inspirerande!
Har tyvärr inget mer att bidra med än hejar-rop.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.52 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3245
Ort: Hjälteby - Tjörn
Tack Magnus, det värmer alltid!

Fråga gärna om ni lurar på något, jag är ganska kass på att dokumentera.
Idag håller jag på att bekanta mig med scan-generatorn och försöker förstå hur den fungerar. Hoppet är att ersätta det här med en µC eller FPGA eller både och.

Bilaga:
20170924_142941.jpg


Bilaga:
20170924_150345.jpg


Jag tänkte koppla upp kortet ikväll och se om det går att få fart på. Framför allt är jag intresserad av signalerna till CSA (colomn scan amplifier).


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.00 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3245
Ort: Hjälteby - Tjörn
Vad tror vakuumgubbarna (skrivet i all välmening och med respekt) om den här ventilen? För att isolera kammare/värld.

http://www.ebay.com/itm/EDWARDS-VAT-ISO100-BGV-LOTO-4-GATE-VALVE-P-N-B90002041-V-11-/192306608620?epid=1122828445&hash=item2cc65df9ec:g:iogAAOSwiOdZuqka


Senast redigerad av cosmox 10.31 2017-09-25, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.10 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3245
Ort: Hjälteby - Tjörn
För den nyfikne kommer här två servicemanualer och ett schema.


Stereoscan 260 - Service I
Stereoscan 260 - Service II
Stereoscan 260 - Schematics


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.41 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3245
Ort: Hjälteby - Tjörn
Tyvärr inte så mycket intressant i minnena. När man tar ett foto styrs instrumentet lite annorlunda än när man använder en snabbare scanning (som för preview). Adressbussen på minnena är kopplad till den vertikala räknaren som kommer från "datorn" som "tar över" instrumentet i foto-läge. Jag gissar att man gjort så här för att man ska kunna byta options "relativt" enkelt.

Bilaga:
Skärmklipp.PNG


Bilaga:
Skärmklipp2.PNG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.49 2017-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3245
Ort: Hjälteby - Tjörn
Nu är äntligen all olja beställd!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.15 2017-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02.11 2004-01-06
Inlägg: 3245
Ort: Hjälteby - Tjörn
En fråga till förresten.

När all olja och sånt är bytt, är det bättre att låta vacuumsystemet vara igång eller kan jag starta/stoppa efter varje session sas? Eftersom det låter illa när turbopumpen passerar sin egenfrekvens tänker jag att det sliter mer på den att passera det området ofta. Det är ju inga stora effekter så det skulle ju kunna stå igång också men jag är lite nojig över att ha oövervakade grejer igång numera..

Jag ska bygga en liten "holk" utanför verkstan till grovpumpen tänkte jag så man slipper lyssna på eländet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.13 2017-09-25 

Blev medlem: 14.17 2010-09-03
Inlägg: 1038
Ort: Uppsala
cosmox skrev:
Vad tror vakuumgubbarna (skrivet i all välmening och med respekt) om den här ventilen? För att isolera kammare/värld.

http://www.ebay.com/itm/EDWARDS-VAT-ISO100-BGV-LOTO-4-GATE-VALVE-P-N-B90002041-V-11-/192306608620?epid=1122828445&hash=item2cc65df9ec:g:iogAAOSwiOdZuqka


Vi har motsvarande ventiler på något system.
Fördelen är att man kan isolera kammaren helt från pumpsystemet.
Nackdelen är (i synnerhet på dom pneumatiska) att man måste ha järnkoll på att ventilen endast öppnas vid rätt omständigheter.
Öppnas den av någon anledning när turbon går med full fart och kammaren är luftad så kan turbon skadas permanent.

Själv brukar jag bara sätta en manuell KF-ventil direkt på pumpens utlopp så man kan skilja turbon från backingpumpen, sedan stannar och luftar jag helt enkelt turbon varje gång.
Ventilen på backingsidan är behändig när man luftar då man förhindrar scenariot att olja strömmar bakvägen, samt att man slipper stänga av backingpumpen såklart.

Vad gäller om systemet bör vara på eller av samt om turbon mår bättre av det ena eller andra så finns det lika många åsikter som det finns experter, typ.

En generell uppfattning verkar vara att turbopumpar inte ska förvaras i mer än nåt år utan att köras.

En annan är att man aktivt bör bromsa pumpen genom att släppa in luft på föreskrivet sätt genom luftningsventilen snarare än att låta den spinna ner under vakuum, detta för att den ska gå igenom det kritiska varvtalet så snabbt som möjligt.

Min erfarenhet på lite modernare pumpar är att det enda som verkar avgörande är att man inte misshandlar dom samt att man byter olja/oljefilt regelbundet.

Den pumpen som sitter på vår loadlock och som var inne på service senast 2006 lät till exempel lite illa för ~5 år sedan.
Jag noterade att ingen höll efter den och att oljefilten behövde bytas och med ny oljefilt försvann oljudet efter ett tag (!)
Sedan har den snurrat på, med någon eller några luftningar i veckan från nästan fullvarv.

Andra system har stått avstänga nåt år då och då men verkar inte ta skada av det heller, mer än att det kan vara lite trögt att få bra vakuum i början.

Jag skulle nog stänga av systemet om jag inte tänker använda det under en längre tid, men mer på grund av alla konstiga saker som kan inträffa när man inte är där. Strömavbrott i synnerhet har ställt till med mycket elände hos oss.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010