WENS 820 oscilloskop

Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

WENS 820 oscilloskop

Inlägg av nlinus »

Ferner elektronik säljer ut Wens 820, 840 och 860 handhållna tvåkanaliga oscilloskop för lite och inget Länk.

Ett enkelt handhållet oscilloskop vore bra att ha. Jag har helt uteslutit DSO Quad, då det jag kommit fram till efter att ha läst en del verkar vara att folk anser att de mest är en kul ploj.

1200 spänn för Wens 820 är gräsligt billigt, så man kan ju såklart fundera lite över vad man får. Det prestandamässiga, d.v.s. vad man kan göra med ett oscilloskop på 20 MHz behöver vi inte diskutera. Där emot är jag nyfiken på om någon har någon som helst erfarenhet av dessa.
Något i stil med Fluke eller liknande kan man såklart absolut inte räkna med, men de skulle ju trots priset kunna vara riktigt användbara. Dock så skulle de ju också kunna vara helt fruktansvärda vad gäller användarvänlighet, byggkvalitet etc...

Man hittar inte särskilt mycket när man googlar på dessa. De verkar även ha sålts under något annat namn. Just denna modellserie verkar inte finnas att läsa om på Wens hemsida (wens.co.kr).
Jag har hittat dem till salu på några andra ställen till helt andra priser.
Här t.ex. (750 USD)

Så; något som provat ett, eller kanske äger ett? Vad anser ni om det? Kan det vara värt 1200 kr för det billigaste?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: WENS 820 oscilloskop

Inlägg av mankan »

1200 + moms som privatperson.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: WENS 820 oscilloskop

Inlägg av Glenn »

Frågan är väl mest, vad tänker du ha det till ?

Jag har ett "handhållet" Tektronix THS-720 (man får tänja lite på "handhållet", men dom marknadsförde det så..) och även om det är 2ch 100Mhz och alltså ganska ok på pappret så gör displayen att jag hellre använder mitt stationära HP (eller nåt av mina andra stationära), det är mest när jag ska mäta i bilen eller någon annan svårtillgänglig plats tek'et åker fram.

I bilen hade jag säkerligen klarat mej med 20Mhz också..
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: WENS 820 oscilloskop

Inlägg av nlinus »

Jag har ett Rigol DS1052 hemma som jag trivs bra med. Här vill jag mest ha ett slit-och-slänginstrument som jag kan ta med i verktygsväskan när jag t.ex. ska iväg och felsöka något. Om jag redan innan vet att jag kommer behöva ett oscilloskop så kan jag ta med mig Rigol-skopet, men nu handlar det mer om något som kan komma att vara bra att ha.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: WENS 820 oscilloskop

Inlägg av Glenn »

Ibland är det ju guld värt att ha något mobilt, isåfall tror jag det där kommer att funka för dej, det var ju ingen stor summa heller, troligen kan man väl få tillbaka ungefär detsamma om man lessnar på det ?
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: WENS 820 oscilloskop

Inlägg av nlinus »

Jo jag känner att det borde fungera.
Vad gäller t.ex. den pyttelilla DSO Nano och Quad så läser man om många som inte ens anser att det funkar som slit och släng.

På jobbet (har både enskild firma och en anställning) arbetar egentligen inte med elektronik, utan snarare automationsteknik etc. Dock så kan det ibland vara smidigt att ha ett litet oscilloskop. Där har jag ett Owon (också köpt på Ferner). Det var lite frustrerande innan man vande sig vid att använda det, men det fungerar faktiskt helt tillfredsställande trots det låga priset.
Skriv svar