Energianalysator / 3-fas loggning

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Magnus_K »

Hej,

Finns det några billiga sätt att övervaka/logga faserna?
Jag har anledning att tro att det ligger lite snett i belastningen och det hade varit intressant att övervaka det hela ett tag.

Har ni sett några DIY-lösningar eller eBay försäljningar som kan passa? Det är alltså inte någon Fluke 435 för 50k jag söker utan något mer "som vi hade gjort det".

Elektrikern utför det här på uppdrag men det är det inte det tråden gäller.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av psynoise »

En ide är att ta tre billigare strömtänger. Först kalibrera dessa mot varandra på en fas. Om inga inställningsmöjligheter finns får du beräkna i efterhand genom att ta bort eller lägga till.

Kjell och Company hade utförsäljning på en UNI-T för 150 kr för ett tag sedan om jag minns rätt. Borde finnas liknande för under 200 kr på andra håll tror jag.

Automatisk loggning kan ske på flera sätt. Är amperemetrarna av enklare typ kan du sätta upp en gammal webbkamera som tar fotografi.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av SM6XUN »

psynoise's förslag är bra, är det bara max ström du är ute efter att få veta så är det lättast med tre strömtänger som har min/max eller max hold funktion.
till exempel denna sunkiga men billiga: http://www.ebay.com/itm/Digital-Clamp-M ... SwTZ1Xm0Nx
http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT210A-Di ... SwnDxUdYBk

alternativt bygger man en egen logger, tre stycken strömprober och en PIC/arduino/RPi med LCD, kanske ett EF-projekt?
http://www.ebay.com/itm/2Pcs-Ac-Current ... Sw2GlXEjnf
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Magnus_K »

Tack för bra och seriösa förslag, det uppskattas :tumupp:

Funderade på strömtängerna men det kan nog bli lite ont om plats vid ett par av ställena.
Precis den sensorn som SM6XUN länkar till till sist känns ju klockren. Hitta en sån för 50:-, 0-30A och 0-50mA ut.

Det hade ju varit suveränt med något nörd-interface som via wifi skickar data till datorn, där jag kan logga och övervaka.
Förslag på ett färdigt kort som skulle kunna passa? Lär behöva 3 ADC-ingångar och wifi, men utöver det lär det väl inte behövas så mycket?
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av SM6XUN »

Då ligger ju nya RPi bra till, den har ju wifi och ADC ingångar :tumupp:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Purre »

http://www.elma-instruments.se/_se/Prod ... stationärt

Får anses vara överkomligt vad gäller pris (2000:-) tycker jag om man ser till att det inte är eBay.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Magnus_K »

Bra tips Purre. Då får målet bli att den egna lösningen inte överstiger 2000:- :wink:

Det blir till att beställa några strömtransformatorer ikväll.
Sitter och klurar på det här med Raspberry Pi och många modeller finns det.. Om jag förstår det rätt så är det bara RPi 3 model B som har inbyggt wifi men om man läser lite omdömen så verkar det inte vara speciellt bra räckvidd.

Är det någon som har förslag på en enkel variant av Rpi och passande wifi-dongel med extern antenn? Vad jag förstår så är det ibland krångligt att få till dongel-drivaren så om någon har personlig erfarenhet vore det ju kanon.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Borre »

En Raspberry Pi har inte ADC så det behövs en extern i så fall.

Ja köpte nån billig sticka på ebay med en antennspröt och den fungerar utmärkt, sitter nere i källaren nu och ansluter till routern två våningar upp och dessutom på andra sidan huset, genom betong.

http://www.ebay.com/itm/Long-Range-WiFi ... 1882645880

RTL8188CUS har bra stöd med Raspberry Pi.

Ska du använda den till annat senare så köp 3an, annars billigaste tidigare varianter.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av nifelheim »

bygg en sådan här så finns mycket jobb redan gjort
https://github.com/openenergymonitor/Ha ... monTx_V3.4

även på presentations delen
https://emoncms.org/

mätnoggrannheten vid komplicerade laster ska man nog inte fundera så mycket över :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Magnus_K »

Perfekt Borre, exakt vad jag söker! :tumupp:

Ok, för att sammanfatta:

En Raspberry Pi 3 model B från Webhallen, 389:-
Rpi.JPG

En prototyp "hat" från eBay, ca 30:-
Protoboard.JPG
Wifi-dongel efter tidigare rekommendation, ca 100:-
Dongel.JPG
3 st 30A strömtransformatorer från eBay, 120:-
Currenttrafo.JPG
Ligger då på totalt ~650:-.
Utöver det här så behövs en MCP3008 (eller annan ADC) och lite kringkomponenter, även en biffig nätadapter till hallonpajen.
Gissningsvis slutar kalaset på ca 1000:-.
Tror jag väljer en tidigare modell av Rpi för att banta kostnaden lite. Det här med linux skrämmer skiten ur mig men det ska bli roligt att prova i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av SM6XUN »

Jag skrev att pajen hade ADC-ingångar och det var ju inte riktigt sant :wink: som tur är det lätt ordnat iallafall,
MCP3008 har ju 10 bitar så det skall ju räcka till med upplösning för strömsensorn, kretsen är ju dessutom billig och väl dokumenterad ihop med RPi.

Räds inte linux, jag är totalt orädd men det skyller jag på min okunskap :lol:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, ja det är anledningen till varför jag nog väljer MCP3008, finns väldigt mycket att läsa "där ute" om just den kretsen och Rpi:n.
Fasen vad bra att du hänger här, så har jag någon att fråga när jag ska sudo, nano och allt vad det heter :wink:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Magnus_K »

nifelheim skrev:bygg en sådan här så finns mycket jobb redan gjort
https://github.com/openenergymonitor/Ha ... monTx_V3.4

även på presentations delen
https://emoncms.org/

mätnoggrannheten vid komplicerade laster ska man nog inte fundera så mycket över :)
Tackar för tipset men försöker jag mig på det där så blir jag aldrig klar. Nej här måste jag köpa lite enklare grejer.

Angående loggningen så tänkte jag prova lizerdboy:s gratis loggmjukvara.
Vet inte om den fungerar till sånt här eller om jag förstår mig på det men man måste ju ha en plan!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av Magnus_K »

Sitter och skissar lite innan prylarna dimper ner i lådan och måste fråga eliten. Tänkte förklara vad jag försöker uppnå med kresten och förhoppningsvis kan ni bekräfta eller rätta mig där jag tänker fel.

Påstående 1: Strömtrafon jag beställt innehåller ingen sk "burden resistor", det är också bekräftat med säljaren. Enligt annons så ska den ge 33mA vid 30A.
Jag valde att lägga ett 50 Ohms-motstånd parallellt för att få 3,3Vpp (50x0,033=1,65).

Påstående 2: Negativ spänning är inget jag vill ha så genom att förspänna/biasera(?) med 1,65V, så vi flyttar upp nollan så spänningen enbart kommer ligga positivt. Det här görs genom en spänningsdelare/pot.

Påstående 3: Som skydd att inte spänningen drar iväg till ingången på ADC:n så sätter jag en 3V6-zener mellan "nya nollan" och ingång. Dock osäker på om 10k mot jord blir för högt motstånd?

Påstående 4: C2 placerade jag där för att jag ser många gör det. Ska tydligen skapa en alternativ väg för AC-strömmen, än genom R1. Förstår ändå inte varför och om den passar just i den här kretsen.
Circuit.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Energianalysator / 3-fas loggning

Inlägg av nifelheim »

om du hade kolla på schemat som jag länkade till hade du sett att det är en arduino med minimalt "påhäng"

där ser ingångarna ut så här
sch_ct1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar