Vad har ni för kondensator tester?

bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av bbenderman »

Jag tyckte den här verkade smidig.
Användning är felsökning.
http://www.aliexpress.com/item/HoldPeak ... 4b6ccc86dc
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av mankan »

Vad vill du mäta? Kapacitansen? ESR?

Själv har jag två hembyggen: http://www.mikrocontroller.net/articles ... English.29 och nåt som liknar http://www.morsex.com/aade/lcmeter.htm och http://my.integritynet.com.au/purdic/lc ... roject.htm. Båda finns klonade på ebay.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av Glenn »

Jag har tre.. en "komersiell" LC-mätare, som jag i princip aldrig använder då den är stor, klumpig och inte kan mäta ESR.

Sen har jag en sånhär:

Bild

..Den köpte jag för att ersätta min mycket äldre "ebaymätare", av denna modellen:

Bild


Jag kan helt klart rekommendera den sista modellen, den fungerar absolut bäst, den med grafisk display funkar väl också men är slöare och bökigare att använfda, dessutom har den uppstartstid.

Allihopa ger f.ö liknande värden, dom matchar även min multimeter vad det gäller kapacitans.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förstår egentligen inte vad man ska med en kondensatormätare till. Cap-värdet står ju tryckt på kondingen ...

... men, jag har själv en LCR-mätare (Voltraft LCR-9063), vilken används för att mäta motstånd (när jag har svårt att se färgbanden), induktans eftersom spolar i min samling sällan är märkta och faktiskt kondingar när sifferkoderna förbryllar mig.

Jag vet att en del mäter ESR hos elektrolyter men undras om inte kondingarna havererar liksom ungefär när skruttiga ESR-värden uppenbarar sig.
Att mäta tgd delta för foliekondingar kräver extremet förfinad utrustning och inget man mäter upp med hobbyprylar.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av SM6XUN »

Sedan ett par år så använder jag en Tengshui TH2821A, den mäter med max 10kHz, vilket egentligen inte är så pjåkigt på ett handhållet budgetinstrument.
Jag önskar mig en Keysight E4184A eller något liknande med högre mätfrekvens men det blir fort alldeles för kostsamt för hobbykontot :cry:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av Glenn »

soundbrigade skrev:Jag förstår egentligen inte vad man ska med en kondensatormätare till. Cap-värdet står ju tryckt på kondingen ...

Nej, värdet som står på är ju vad den skulle ha från BÖRJAN, inte vad den faktiskt har nu.

Efterssom jag inte är mycket för "urskiljningslös recapping" som är så populärt numera så är det ju bättre att mäta sej fram till felkällan.
bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av bbenderman »

Snabbare enklare felsökning med en sådan.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av Micke_s »

soundbrigade: på mina står det inte värde. Kör mestadels 0805, 0603 och 0402. Man ska vara glad om det är tryckt på resistorerna...
Har köpt själv den första Glenn visar. Komplementerar fint multimetern med LC-mätaren.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av psynoise »

Jag har endast använt induktans- och kapacitansmeter när jag behövt matchade komponenter eller lindat något själv. Däremot vid felsökning låter det omständligt att avmontera komponenter. Jag brukar kika på rippel eller dämpning med oscilloskop vid några olika frekvenser för att avslöja fel. Alternativt löder jag på en kondensator lite snabbt parallellt för att kontrollera om resultatet blev bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gjorde väl en notering att jag använder min mätare för att snabbt läsa av värde på kondingar när jag inte fattar koden (eller texten är för liten)....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad har ni för kondensator tester?

Inlägg av TomasL »

Köpte en Agilent LCR-mätare när jag behövde mäta upp några reläer för att kunna dimensionera en RC-snubber.
Har knappt använt den sen dess.
Det är en U1730-Serie, exakt vilken kommer jag inte ihåg.
Skriv svar