Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val.

rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av rikkitikkitavi »

Point taken. Skall köpa en som bruksmetrr istället för min APPA 305 som är bra på allt, men ack så långsam i autorangen.

För vanligt hemma i huset o mer därtill duger denna väl.

Och även om den måste momsas o tullas in är den prisvärd.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av Repaterion »

rikkitikkitavi skrev:En multimeter avsedd för kinesiska marknaden, och köpt på Ebay från en kinesisk säljare lär du inte kunna få reparerad i Sverige.

Det blir till o slänga ohc köpa nytt.

Är den verkligen CATII/III?

Nikon har världsgaranti på optiken, och en form av världsdelsgaranti på husen, så varför inte? Om inte annat så var det så.
Men jag fattar vad du menar.

@Netrunner
Jo jag har sett videos, läst tester o.s.v. men som jag skrev, det blir för mycket att solla tillslut.
Därför vände jag mig hit.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av SM6XUN »

Jag provade precis autorange eftersom det kom på tal här.
101 är förstås inte lika snabb som 289 på autorange men den är absolut inte dålig utan hävdar sig väl.

Bild

Ps. jag har aldrig haft ihjäl en Fluke, bara bytt en 10A säkring en gång då jag glömde växla pluggen från A till V när jag skulle kolla ett bilbatteri, ähum.. :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av Glenn »

Jag har haft ihjäl en fluke 75, jag mätte över en lampa i en projektor med HF-tändning, det sa FRZZZ i den, och sen var den död :/

Annars är dom svåra att ha ihjäl, inte ens skolelever brukar lyckas.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av H.O »

Efter att den första, enligt säljaren, returnerats har jag nu äntligen fått mitt exemplar av "FLUKE 101".
På bilden i annonsen och på tidigare bilder i tråden står det klart och tydligt FLUKE på fronten (vilket på inget sätt garanterar att det ÄR en FLUKE), på min är silkscreen-trycket ett gäng kinesiska tecken. I övrigt SER den lika dan ut som på de tidigare bilderna i tråden. På insidan ser det OK ut men jag har inte gjort någon detaljerad jämförelse med andra teardown-foton.

Har snabbtestat resistans, DCV och kontinuitet än så länge. Med 30.00V (verifierat mot min FLUKE179) visar den 30.17 vilket är precis inom specifikationen på 0.5%+3 siffror. 100mV och 1V är bättre.

Kontinuitetstest är inte alls i klass med mina andra FLUKE, det är enkelt att få den att missa, men jag har varit med om betydligt sämre (läs t.ex APPA).

De medföljande probarna är, vad ska man säga, inte så roliga (men ett par BRA probar kostar lika mycket som hela denna multimeter). Kablarna är förhållandevis styva och instrumentet är litet och lätt så kablarna vinner...

Bilder kommer om intresse för det finns.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av rikkitikkitavi »

Intresse finns.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av SM6XUN »

Äsch, H.O vilar på hanen så länge så nu skruvade jag upp min så länge.. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av Platis »

Har nån av er köpt till det smarta "stödet/upphängnings"-anordningen? Vad tyckte ni om det isåfall?
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av H.O »

Här kommer bilderna på min, kan inte se något som skiljer mellan min och SM6XUN. Samma revision på PCB, hål och slots på samma ställen osv fast min har FLUKE (tror jag) skrivet på Kinesiska (tror jag):
DSCF1998.JPG
DSCF1993.JPG
EDIT: Varför man valt mVAC och inte mVDC undrar jag....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av SM6XUN »

Jag har aldrig sett den med Kinesiska tecken, kul variant.
på min är det taggbrickor under skruvarna till terminalerna, det ser inte ut som det är några sådana på din?
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av H.O »

Nu blev jag tvungen att öppna den igen för det ser verkligen ut som att brickor saknas på min men nej då, där sitter taggbrickor.

Testpunkterna till vänster om klisterlappen med streckkoden på är åtkombara genom batteriluckan och verkar ju onekligen vara till för kalibrering. Du har inte snubblat över någon instruktion? Min ÄR som sagt inom spec (nätt och jämt) - i alla fall på de områden jag testat som hastigast men vad tusan, går det få den lite bättre så :-)
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av SM6XUN »

Under batteriluckan sitter det en calibration-lapp på min.
Min är också en aning off men inom toleransen ändå, tyvärr har jag inte sett någon kalibreringsmanual :humm:
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av multimeter i 4-600:- klassen. Begagnat är ett val

Inlägg av H.O »

Ja, lappen sitter där på min också och till en början tyckte jag det var komiskt eftersom kapslingen inte delar sig där lappen sitter. Sen kom jag underfund med att testpunkterna hamnar rakt under lappen och först DÅ såg jag att lappen täckte ett hål i kappslingen....
Skriv svar