Weller MP101; Lödkolv blir inte varm.

roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

Weller MP101; Lödkolv blir inte varm.

Inlägg av roband915 »

Hej
Har köpt mig en lödstation av märket Weller MP101. Och som rubriken säger så blir inte kolven varm. Säkringen var trasig men den är bytt och fortfarande ingen värme. Har med hjälp av en multimeter kollat så alla kablar i kolven är hela och även så kabeln till själva stationen är intakta. Det står tyvärr inte på vare sig stationen eller kolven vad det är för modell på själva kolven men efter lite sökning tror jag mig veta att det är en Weller wm120. Jag har inte mätt med multimeter mätt något inuti själva stationen då jag inte riktigt är mitt ämne. Men med instruktioner skulle det gå bra dock. Har dock inte hittat några sådana på nätet. Eller manual för produkten för den del heller. Finns någon här som har erfarenhet kring denna station och kolv och kan bistå med lite hjälp? Går den laga? Om jag ska byta kolv ska jag köpa en likadan kolv eller gå över till någon annan modell från Weller(Om det ens är möjligt?).

Mvh
Robert
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Weller MP101; Lödkolv blir inte varm.

Inlägg av TomasL »

Den borde vara typ 30-40 år gammal eller nått sånt, ställ den i Musei-hyllan, då det inte går att hitta reservdelar till den längre.

Verkar som att orginalpennorna är antingen 220V eller 120V, troligen beroende på om driv-delen är från US eller Europa.
roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

Re: Weller MP101; Lödkolv blir inte varm.

Inlägg av roband915 »

Ah ok det var tråkigt att höra/läsa. Men inte så mycket att göra då.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Weller MP101; Lödkolv blir inte varm.

Inlägg av hsd »

jag tror Elfa har delar till den
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Weller MP101; Lödkolv blir inte varm.

Inlägg av Magnus_K »

Elektrotanya.com hade nog manualen. Kan du bekräfta om det är rätt manual som jag bifogat nedan?
Kolla om reservdelarna finns hos ELFA (dom har mycket till gamla Wellers) och gör ett seriöst reparationsförsök innan den åker på hyllan.
weller_mp_series_mp500_sm.pdf
EDIT: Sen diskuteras det en del om utbytes TRIAC till en MP101:a i den_här_tråden, om det blir aktuellt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

Re: Weller MP101; Lödkolv blir inte varm.

Inlägg av roband915 »

Oj kolla. Jo det ser ju ut att vara rätt manual helt klart. Jag ska ge Elfa ett försök samt läsa genom den tråd du länkat till i ditt inlägg Magnus. Stort tack för all hjälp!
Skriv svar