Konvertera mA till Volt. Icecap har löst det.

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av rvl »

Seriekoppla? nej, då bränner man kanske shunten för lägsta strömmen med 20 A.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av Synesthesia »

Jag lyckades nog inte förklara.
Man kopplar så här, shunten för 20A underst, shunten för lägsta strömmen överst:
text5254.png
Ritade som reläer/brytare men går bra med mosfet om man vill.
Reläets eller transistorns resistans påverkar heller inte mätresultatet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av SeniorLemuren »

Underförstått så ligger ju naturligvis själva "lasten" emellan antingen PVR+ eller PVR.
Jag vet inte om anledningen till att jag föredrar reläer framför transistorer beror på att jag är mer hemvan med reläer än av transistorfunktioner. (Jag är i grunden Ingenjör inom elkraft, inte inom elektronik, så stora bautareläer ohc grova ledningar är min melodi) :)

Sedan tycker jag kanske att det är lite optimistiskt att dela in 1mA till 20 Amp i endast 2 mätområden. Det blir ju fortfarande väldigt stora skillnader i behov av förstärkning då. Eftersom det är Arduinon som helt automagiskt skall styrar vilken shunt som kopplas så spelar det ju ingen roll hur många shuntar man använder. Skall jag använda mig av 4 st MOS så räcker inte pinnarna till. (om man inte kan styra även dessa med en Serie till digitalkrets.)

I min värld så tror jag att det är lättare att mäta linjärt med mindre intervall av förstärkningsgrad, men jag har säkert fel eftersom jag inte alls är insatt i just OP. Vad jag var osäker på var om utgången på op kan kopplas samman som jag gjort in på A/D omvandlaren utan att det påverkar dess funktion.
AmpmätareUno.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av SeniorLemuren »

Synesthesia skrev:Jag lyckades nog inte förklara.
Man kopplar så här, shunten för 20A underst, shunten för lägsta strömmen överst:
text5254.png
Ritade som reläer/brytare men går bra med mosfet om man vill.
Reläets eller transistorns resistans påverkar heller inte mätresultatet.
Ja det där blir ju i stort sett samma som jag tänkt med skillnaden att du använder en OP. Skälet till att jag ville använda 1 OP till varje shunt var att jag ville kunna "trimma" rätt förstärkning på varje OP-utgång till A/D så att den hamnar i rätt "härad" I annat fall så måste man ju ha exakt anpassade shuntar till varje mätnivå, eller?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänkte använda en sådan här relämodul som är optokopplad och kan styras med t.ex en 74HC595. Reläerna klarar 10 Amp så köper jag en relämodul med 8 reläer så kan jag koppla ett par parallellt för 20 Amp. Billigt och enkelt tycker jag.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av Synesthesia »

Bara koppla ihop opamp-utgångar rakt av blir inte bra. Du kan ha en diod efter varje utgång som gör att den som ger högst spänning "vinner" men det försvinner ca 0.5...0.6V (och lägg återkopplingen till opampen efter dioderna i så fall), eller man kan ha någon form av omkopplare (bilateral switch eller relä) som väljer.

Ja om du vill kunna trimma varje så blev det inte påtänkt i den kopplingen jag ritade, det skulle vara om man lät programmet räkna om värdena i så fall. Eller möjligen en bilateral switch/relä som väljer förstärkning i opampen, fast då vinner man inte så mycket på den kopplingen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av SeniorLemuren »

En diod duger väl gott i så fall. Inte krångla till det för mycket i onödan. :) Ok om ingen har alvarliga invändningar på hur jag tänker göra så emottager jag villigt förslag på lämplig OP för detta projekt, för maximal prestanda till minimalt pris. :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av lillahuset »

Om du kopplar som jag föreslår behöver du bara en A/D oavsett om du har två eller 1000 shuntar. FETar eller reläer spelar ingen större roll mer än att moderna FETar har lägre resistans, är billigare och tillförlitligare. Men vadå, folk älskar att komplicera lösningar...
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Konvertera mA till Volt. "NÄSTAN" löst kanske.

Inlägg av Synesthesia »

Opampen skall vara en rail-to-rail (annars får man inte med de översta och understa volten). En billig är MCP6001RT-I/OT (ELFA 173-86-847) fast offsetspänningen kunde vara upp till 4.5mV om det nu inte är för mycket, fast jag vet inte hur noggrant har du tänkt att mäta eller vilken spänning du tänkt över shuntarna.
Vill du kunna justera offseten så välj en med ingångar för det (brukar vara SO8/DIL8 med bara en op i varje).
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av SeniorLemuren »

lillahuset skrev:Om du kopplar som jag föreslår behöver du bara en A/D oavsett om du har två eller 1000 shuntar. FETar eller reläer spelar ingen större roll mer än att moderna FETar har lägre resistans, är billigare och tillförlitligare. Men vadå, folk älskar att komplicera lösningar...
Skall jag vara ärlig så förstod jag inte alls din (enkla lösning) den innehöll för många troligen för att jag skulle förstå. :humm: Den lite mer komplicerade lösningen jag skissat på förstår jag lätt hur den fungerar. För övrigt så använder jag ju bara en A/D omvandlare även i min skiss.

Visst, för att hålla ner storleken så kan jag tänka mig att byta ut reläerna mot lämpliga FET ar. Har du något tips där på lämpliga sådana som klarar minst 20 Amp och är rimligt billiga, som jag kan skicka efter som privatperson utan att behöva betala mer i porto än vad FET arna kostar. Relämodulen (8 reläer) kostar 45 spänn i brevlådan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Konvertera mA till Volt. "NÄSTAN" löst kanske.

Inlägg av PeterH »

Man kan ju tänka sig en summerande koppling av OP:n där varje inkopplad shunt har egen justerbar förstärkning efter behov...
summerande_op.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Konvertera mA till Volt. "NÄSTAN" löst kanske.

Inlägg av Synesthesia »

Fast det blir "PVR+" som blir GND på mätförstärkeriet.
Och en op-amp som klarar negativ spänning på ingången utan att göra konstigheter eftersom vi har negativ inspänning från shuntarna här, en del op-ampar ger min utspänning om ingången går under drivpänningen (förutsätter att GND är negativ drivspännning på op-ampen) vilket den kommer göra om du råkar överstyra den (eller råkar ha insignal innan du hunnit få ström på op-ampen, men det borde det inte bli här när reläerna är avstängda), och sedan fastnar den i det läget.
Offsetfel (om det nu är ett problem, och eventuellt brus) kommer märkas 4 gånger så mycket eftersom vi får en total förstärkning som blir 4 gånger högre.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Konvertera mA till Volt. "NÄSTAN" löst kanske.

Inlägg av SeniorLemuren »

Angående offset så hittade jag detta. Kan det vara något?
offsetjustering av op.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Konvertera mA till Volt

Inlägg av lillahuset »

SeniorLemuren skrev:
lillahuset skrev:Om du kopplar som jag föreslår behöver du bara en A/D oavsett om du har två eller 1000 shuntar. FETar eller reläer spelar ingen större roll mer än att moderna FETar har lägre resistans, är billigare och tillförlitligare. Men vadå, folk älskar att komplicera lösningar...
Skall jag vara ärlig så förstod jag inte alls din (enkla lösning) den innehöll för många troligen för att jag skulle förstå. :humm: Den lite mer komplicerade lösningen jag skissat på förstår jag lätt hur den fungerar. För övrigt så använder jag ju bara en A/D omvandlare även i min skiss.

Visst, för att hålla ner storleken så kan jag tänka mig att byta ut reläerna mot lämpliga FET ar. Har du något tips där på lämpliga sådana som klarar minst 20 Amp och är rimligt billiga, som jag kan skicka efter som privatperson utan att behöva betala mer i porto än vad FET arna kostar. Relämodulen (8 reläer) kostar 45 spänn i brevlådan.
Fördelen med min koppling är att du mäter spänningen i en shunt i "jordledningen" och slipper common mode spänning på OPns ingångar. Du slipper alltså hantera att du har 30,0V på ena ingången och 29,95V på andra ingången. Men ibland kan man inte mäta i "jordledningen" och då får man lösa problemet med common mode.

Det första troligen kommer av att du troligen inte vill ha upp till 5V över shuntarna och alltså behöver förstärkning.
Det andra troligen skulle kanske ha varit ett bör eftersom man brukar vilja ha motstånd i serie med gaten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konvertera mA till Volt. "NÄSTAN" löst kanske.

Inlägg av Icecap »

Ingen verkar fundera på "high side current sense", något som fungerar bra och som det finns kretsar för.

Och ska man parallellkoppla shuntar gör man något fel: varje reläkoppling är en del av motståndskedjan och kontaktmotståndet varierar lite.

Samtidig får man inte stänga av shunten, det ska alltid vara minst en ansluten.

Men jag ser inte problemet:
Med en high-side current sensor kan man ställa vilken V/A man vill ha vid att byta ett enkelt motstånd i kOhm-klassen, ett relä eller MOSFET klarar enkelt detta med hög precision.

Då kan man variera "förstärkningen" i kedjan utan att pilla på shunten.
Skriv svar