Tips på billig "planskiva"

datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av datajompa »

Kunde man förresten inte börja med en trädgårdsgjuten skiva och sedan smälla fast en glasskiva ovanpå?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av svanted »

plant och plant...
alla glasskivor är en del av en sfär med jordens diameter... :lol:
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av TtompaA »

Vad har du för toleranser på planhet?
Snackar vi några mm på hela längden (2 m) tion-/hundradels mm eller µm?
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av datajompa »

Det är svårt att säga hur plant det måste vara eftersom jag aldrig har haft något ordentligt plant... När jag gjorde sågsläden så använde jag det gjutna aluminiumbordet hos cirkelsågen det skulle användas till. Jag kunde lätt se en ljusglipa när jag testade bordets rakhet med några olika stållinjaler. Detta drog ner sargens "90-gradershet" vilket retar mig varje gång jag använder sågsläden, för en massa smått felaktiga vinklar förstör allt man försöker göra. Det rör säkert bara om någon tiondels grad, men det räcker i många fall, och det är ju extra retsamt när man gör jiggar som då multiplicerar och sprider felet vidare!

Men det vore väl trevligt om det inte var mer än att man knappt kunde se någon ljusglipa över en meter i alla fall.

Jag har troligen inte råd med någon beställd glasskiva från ett bruk utan jag tänkte bara be om ett pris och rapportera på forumet. Sedan undrar jag naturligtvis vad man kan ha en 12mm glasskiva till, om den är rak/slät nog.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av danielr112 »

Jag har använt glasskivor för att planslipa dylika grejer som topplock och annat. Var minst 10+ mm tjock och rejäl.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av datajompa »

Om du slipar så har du väl roterat glasskivan? Det tar ju bort effekterna av ojämnheter till viss del.

Om inte så om 10mm fungerar så bör ju 12 mm vara ännu bättre, och det finns som standardglas! Då är det ju inte omöjligt att en 2m x 1m skiva går att komma över utan att behöva pantsätta några vitala kroppsdelar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av danielr112 »

På glasskivan limmade vi våtslippapper. För att sedan slipa. Hur tjock den är vågar jag inte svara på men den gick inte böja dvs testat med linjaler och belyst. Så den lades bara på bord och sedan började man slipa.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av Robban_C »

datajompa skrev:Hur skulle det fungera att gjuta en skiva och låta gravitationen stå för planheten? Det jag tänker är att smälla upp en "sarg" ute på tomten, ställa ett partytält över den så att det blir relativt vindstilla, och sedan hälla i något lättflytande som lös betong eller någon slags polyester kanske, och låta det stelna.

Det borde väl bli plant? Och kanske värt det om man vill ha t.ex. 2x2 meter yta.
Nej, det kommer aldrig att fungera. Inte ens med flyttillsats så blir betongen så pass flytande att den verkligen jämnar ut sig helt och hållet. Det är därför man lägger ut betongen i husgrunder med hjälpmedel som laser, sloda, vibbrobalk etc. Trots dessa hjälpmedel får bra gubbar nivåskillnader men dom är inte större än att dom är inom toleranserna enligt AMA, det regelverk som styr byggbranschen. AMA tillåter om jag minns rätt två mm på två meter, alldeles för dåligt för en planskiva.
Dessutom är betong ett material som "lever", dvs det ändras med fukthalten. Inte så det märks på ett hus men säkerligen för mycket för en planskiva.
Och i den lilla skalan, dvs på nära håll, så är inte betongen särskilt slät.
Flytspackling må förbättra förutsättningarna men knappast så det räcker in i mål. Det finns ju en anledning till varför man ibland antecknar vilka delar av en yta som ska höjas mycket och vilka som ska höjas mindre när man flyter ett golv. Skulle spacklet flyta som vatten så behövdes inte det.

Och så kommer man in på alternativet att förtunna betong eller spackel med extra mycket vatten. Det förbättrar säkert förutsättningarna ytterligare lite grann men det försämrar också den färdiga produkten, främst då avseende slagtålighet etc. Betongprodukter görs normalt sett med minsta möjliga mängd vatten om dom ska ha bra hållfasthet.

Så mitt förslag är antingen slipad granitplatta eller en tjockare glasskiva, enligt tidigare förslag.
Möjligen skulle man kunna tänka sig en granitplatta som bas för tjockt pålimmat glas men då måste man självklart limma med något som inte ger "klickar". Antingen ett helt flytande lim eller ett spraylim. Annars lär glaset blir högt där limmet ligger och däremellan lär glaset svikta.
Robban_C
Inlägg: 50
Blev medlem: 25 augusti 2004, 15:22:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av Robban_C »

Man kan köpa betongbalkar som är gjutna mot stålformar på alla sidor utom "uppsidan". Dessa är oftast ganska plana på dom ytor som varit mot formen men antagligen inte tillräckligt släta.
Men det jag skulle säga här är att dessa formar vibreras våldsamt i gjutningen för att få ur luften och för att få ovansidan slät. Trots detta förekommer det enstaka bubblor i ytorna mot form och ovansidan är långt från slät. Trots vibrationerna som alltså borde få betongen att flyta ut kan man tycka.
Skriv svar