Tips på billig "planskiva"

TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Tips på billig "planskiva"

Inlägg av TtompaA »

På Bauhaus har de fattigmansplanskivor i granit, fast de kallar dem för parasollfot och gömmer dem på trädgårdsavdelningen.
450*450*45 och väger 25 kg.
Planheten är tillräcklig för den som vill ha ett hyfsat plant underlägg vid handslipning/mätning. Jag uppskattar planheten till några 1/100 mm över hela längden, det går att ana ljusgenomsläpp när jag för diverse "raka" föremål över ytan och lyser med ficklampa bakom.
Grepphål på sidorna underlättar hantering.
För det facila priset på 399 kr så är i alla fall jag nöjd.
20160619_185837.jpg
20160619_191340.jpg
20160619_185820.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av arvidb »

Trevligt pris som sagt! Vad är det för raka föremål som du har använt för att uppskatta planheten?
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av TtompaA »

Vattenpasset på bilden, en rätskiva, några olika stålskalor och linjaler, ryggen på en fogsvans, sågblad från en gersåg, extruderade aluminiumföremål. Dessa är som sagt "raka", inte raka!
Tror inte att jag har någonting som jag med säkerhet kan kalla rakt här hemma.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av grym »

för fattigmansbruk så rekomenderar jag tjockare glasskivor, få saker i vardagligt bruk är så plant som moderna glasskivor, dock lite veka om man ska ha lite tungd på dom
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av datajompa »

Hur skulle det fungera att gjuta en skiva och låta gravitationen stå för planheten? Det jag tänker är att smälla upp en "sarg" ute på tomten, ställa ett partytält över den så att det blir relativt vindstilla, och sedan hälla i något lättflytande som lös betong eller någon slags polyester kanske, och låta det stelna.

Det borde väl bli plant? Och kanske värt det om man vill ha t.ex. 2x2 meter yta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av tecno »

Flytspackel 'kanske' du kan lyckas med som topplager på betongplattan.

Men allvarligt, trä är levande så att få detta helt 'plant' for ever kan du bara glömma om du inte har 100% fukt/temperatur kontrollerat utrymme där du ska använda ditt 'laminat'.

Tror det blir enklare att slipa till det du har.
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av TtompaA »

Hur plant är plant?
Skall du få det plant genom att bara hälla betong behöver du ett underlag som är någorlunda helt plant för att skikttjockleken skall vara samma över hela ytan, betongen behöver också vara extremt välblandad och du måste hälla den med omsorg för att sprida aggregatet jämnt över hela ytan. Du behöver en betong som garanterat INTE expanderar/krymper vid härdning. Troligvis kommer det slå sig ändå, olika mycket beroende på värmeutvecklingen, och du kommer behöva glätta (inte elektroniskt :D) den under härdningen.

Skall du gjuta med polyester har du liknande problem. Måste vara extremt välblandad, polyestern klarar inte samma skikttjocklek utan extrem värmeutveckling/brand, polyestern får inte expandera/krympa vid härdning.
Det finns troligvis många fler faktorer att ta hänsyn till, men kontentan är att hälla/gjuta en helt plan yta utan efterbehandling är svårt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av 4kTRB »

Jag läste en bok om laser för något år sedan och tror de beskrev ett
diy bord att ha att labba på.

Annars kostar dom nog skjortan men jämna är de:
https://www.thorlabs.com/newgrouppage9. ... up_id=5930
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av datajompa »

Om man vill köpa en glasskiva istället då, vad är det tjockaste man kan få tag på utan att behöva gå till specialbutiker från yttre rymden? Vad heter denna typ av tjock skiva? Det tjockaste jag hittar hos vanliga glasmästare på nätet är 12mm, inte så tjockt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av 4kTRB »

Har du inget glasbruk i närheten?
De gjuter nog en tjock skiva om du pratar med dom.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av arvidb »

Om man vill ha en "riktig" planskiva i granit för mätning på mindre detaljer så kostar de 2825:- (DIN 876/0) eller 2360:- (DIN 876/1) inkl moms och frakt, om jag fattat deras fraktpriser rätt.

DIN 876/0 verkar innebära en planhet på 4 + L/250 µm, där L är längd i mm. DIN 876/1 = 10 + L/100 µm.

Bara som jämförelse mot kostnaden för att t.ex. be ett glasbruk att specialgjuta en skiva.
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av milsson »

Köp två eller fler skivor och lappa dom mot varandra med lämpligt slipmedel. Sälj sedan dom överblivande skivorna på ef till hutlös förlust, om man räknar arbetstiden.
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av TtompaA »

arvidb: priserna är dessvärre exklusive moms och frakt
milsson: man behöver tyvärr minst tre skivor för att alla skall bli plana. Det lärde jag mig i någon tråd här för ett tag sedan.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av GFEF »

milsson

>Köp två eller fler skivor och lappa dom mot varandra med lämpligt slipmedel.

Behövs 3 skivor och måste lappas mot varandra i bestämd ordning.

http://madmodder.net/index.php?topic=3844.0
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tips på billig "planskiva"

Inlägg av datajompa »

Men hur tjock ska glasskivan vara, dom vill ju säkert veta det på glasbruket för att kunna ge offert?

Själv ska jag bara ha den till trä så precisionskraven är inte lika höga som industriella diabasskivor. Däremot vill jag ju ha större storlek om man ska jobba med plyfa.
Skriv svar