Positiv fotoresist
Positiv fotoresist
Börjar med att säga att jag lyckas inte få sökfunktionen på forumet att fungera. Inte ens ordet "transistor" genererar någon träff så jag antar att den är nere..
Min fråga är iaf om någon vet vart man kan hitta positiv fotoresist, helst i sprayflaska, till en rimlig peng. Vad jag sett så är det bara ELFA som har det och den går på 198:- exkl. moms, plus frakten. En bit över 300:- känns inte så lockande.
Och sedan en fråga till er som har applicerat fotoresist själva någon gång: Är det avancerat? Tänker mest på att få lagom tjock hinna osv.
Blir resultatet bra?
Tacksam för all hjälp.
/Markus
Min fråga är iaf om någon vet vart man kan hitta positiv fotoresist, helst i sprayflaska, till en rimlig peng. Vad jag sett så är det bara ELFA som har det och den går på 198:- exkl. moms, plus frakten. En bit över 300:- känns inte så lockande.
Och sedan en fråga till er som har applicerat fotoresist själva någon gång: Är det avancerat? Tänker mest på att få lagom tjock hinna osv.
Blir resultatet bra?
Tacksam för all hjälp.
/Markus
längesedan man gjorde det men, original p20 för en 20 år sedan var relativt ok
krävde riktigt rengjorda kort och plan yta att spraya på
det som strulade mest var att man ofta fick damm i lacken, gav fula kortisar där inte p20'ot löstes upp när man framkallade
sedan togs den typen bort och den nya skulle torkas i 60 eller 70 grader för att funka, det var småstruligt, och i den vevan började färdiglackade kort bli rimliga i priserna och jag har alldrig brytt mig om att börja lacka själv igen
krävde riktigt rengjorda kort och plan yta att spraya på
det som strulade mest var att man ofta fick damm i lacken, gav fula kortisar där inte p20'ot löstes upp när man framkallade
sedan togs den typen bort och den nya skulle torkas i 60 eller 70 grader för att funka, det var småstruligt, och i den vevan började färdiglackade kort bli rimliga i priserna och jag har alldrig brytt mig om att börja lacka själv igen
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
- Inlägg: 542
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
- Ort: GBG
Låter som att det inte är det lättaste mao..
Anledningen till att jag vill göra det är för att jag har runt 10 st 300*600mm glasfiberlaminat liggande här hemma. Känns onödigt att gå och köpa färdigbehandlade när man kan göra själv med det som finns att tillgå. Dom laminaten lär ju dessutom räcka i många år framöver..
Hittills har jag ritat alla mina kort för hand men börjar bli less på det.
Men jag ska iaf testa. Ingen som vet nåt annat ställe än ELFA som har fotoresisten då?
Anledningen till att jag vill göra det är för att jag har runt 10 st 300*600mm glasfiberlaminat liggande här hemma. Känns onödigt att gå och köpa färdigbehandlade när man kan göra själv med det som finns att tillgå. Dom laminaten lär ju dessutom räcka i många år framöver..
Hittills har jag ritat alla mina kort för hand men börjar bli less på det.
Men jag ska iaf testa. Ingen som vet nåt annat ställe än ELFA som har fotoresisten då?
Testa den här metoden!:
http://www.fullnet.com/u/tomg/gooteepc.htm
EDIT: Man måste scrolla ner en bit på sidan =)
den kallas "toner transfer", och går ut på att överföra laserskrivarens toner till PCB:n direkt (via fotopapper), och använda som resist vid etsningen. Det funkar kanonbra, jag har inte märkt nån skillnad mot foto-metoden. Ger skarpa, tunna banor.
Lite kort fungerar det så här:
1. skriv ut kretskortmönstret(spegelvänt) på ett fotopapper, av den blanka typen
(OBS! det är det här som gör att det fungerar) Jag använder ett papper som heter "Avery 200g photo paper, glossy finish", köpt på SIBA tror jag.
2. klipp ut mönstret efter kretskortets storlek (underlättar senare)
3. lägg mönstret mot mönsterkortet, och värm fast det m.h.a. ett strykjärn, jag använder själv "***" som värme. Nu har mönstret fastnat på kopparlaminatet.
4. Blötlägg hela rasket (tja, inte strykjärnet kanske...) i vatten+ lite diskmedel, tills papperet känns väldigt mjukt och på väg att gå sönder.
5. använd en borste till att få bort allt överflödigt papper
6. har du gjort allt korrekt så bör du nu ha ett mönsterkortslaminat, med ditt mönster, överfört från papperet!
7. etsa som vanligt.
8. använd nåt för att få bort tonern, t.ex. thinner eller kemiskt ren bensin.
9. klart!
Måste tillägga att jag själv tycker den här metoden fungerar kanonbra, jag själv använder den, och märker ingen skillnad mot foto-metoden. Tycker även det är mer lättarbetat, man slipper dessutom köpa/bygga en ljuslåda, det som kanske kostar mest pengar.
Har etsat kretskort till små SMD-komponenter så här, inga problem.
http://www.fullnet.com/u/tomg/gooteepc.htm
EDIT: Man måste scrolla ner en bit på sidan =)
den kallas "toner transfer", och går ut på att överföra laserskrivarens toner till PCB:n direkt (via fotopapper), och använda som resist vid etsningen. Det funkar kanonbra, jag har inte märkt nån skillnad mot foto-metoden. Ger skarpa, tunna banor.
Lite kort fungerar det så här:
1. skriv ut kretskortmönstret(spegelvänt) på ett fotopapper, av den blanka typen
(OBS! det är det här som gör att det fungerar) Jag använder ett papper som heter "Avery 200g photo paper, glossy finish", köpt på SIBA tror jag.
2. klipp ut mönstret efter kretskortets storlek (underlättar senare)
3. lägg mönstret mot mönsterkortet, och värm fast det m.h.a. ett strykjärn, jag använder själv "***" som värme. Nu har mönstret fastnat på kopparlaminatet.
4. Blötlägg hela rasket (tja, inte strykjärnet kanske...) i vatten+ lite diskmedel, tills papperet känns väldigt mjukt och på väg att gå sönder.
5. använd en borste till att få bort allt överflödigt papper
6. har du gjort allt korrekt så bör du nu ha ett mönsterkortslaminat, med ditt mönster, överfört från papperet!
7. etsa som vanligt.
8. använd nåt för att få bort tonern, t.ex. thinner eller kemiskt ren bensin.
9. klart!
Måste tillägga att jag själv tycker den här metoden fungerar kanonbra, jag själv använder den, och märker ingen skillnad mot foto-metoden. Tycker även det är mer lättarbetat, man slipper dessutom köpa/bygga en ljuslåda, det som kanske kostar mest pengar.
Har etsat kretskort till små SMD-komponenter så här, inga problem.
Senast redigerad av Loial 8 december 2005, 10:01:06, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Manhattan Style:
Mina projekt brukar se ut sådär, blandar friskt SMD och hålkomponenter, fast jag brukar använda veroboard med kopparsidan uppåt.
Gillar att bocka ben, linda spolar och pillra på i timmtal för att få det att se riktigt snyggt ut .
Har bara etsat ett kort i hela mitt liv och det blev en ren katastrof. Jag och kemikalier går liksom inte riktigt ihop .
Mina projekt brukar se ut sådär, blandar friskt SMD och hålkomponenter, fast jag brukar använda veroboard med kopparsidan uppåt.
Gillar att bocka ben, linda spolar och pillra på i timmtal för att få det att se riktigt snyggt ut .
Har bara etsat ett kort i hela mitt liv och det blev en ren katastrof. Jag och kemikalier går liksom inte riktigt ihop .
Japp, det är ett fotopapper för bläckstråleskrivare. Dom har ju en beläggning av en typ av "lera" (ytterst tunn) som gör papperet blankt.
Denna lera fastnar i tonern i laserskrivaren, och följer sen med från papperet över till kopparen. Papperet tvättar man sen bort.
Själv kör jag med en HP1100-skrivare, men det borde fungera med dom flesta laserskrivare. Det står på sidan jag länkade till att det kan bli problem med annat än original-tonern dock, har själv ingen aning. Där var tydligen pirat-tonern lite grövre, och orsakade små prickar.
Denna lera fastnar i tonern i laserskrivaren, och följer sen med från papperet över till kopparen. Papperet tvättar man sen bort.
Själv kör jag med en HP1100-skrivare, men det borde fungera med dom flesta laserskrivare. Det står på sidan jag länkade till att det kan bli problem med annat än original-tonern dock, har själv ingen aning. Där var tydligen pirat-tonern lite grövre, och orsakade små prickar.