Positiv fotoresist

markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Positiv fotoresist

Inlägg av markusb »

Börjar med att säga att jag lyckas inte få sökfunktionen på forumet att fungera. Inte ens ordet "transistor" genererar någon träff så jag antar att den är nere..

Min fråga är iaf om någon vet vart man kan hitta positiv fotoresist, helst i sprayflaska, till en rimlig peng. Vad jag sett så är det bara ELFA som har det och den går på 198:- exkl. moms, plus frakten. En bit över 300:- känns inte så lockande.

Och sedan en fråga till er som har applicerat fotoresist själva någon gång: Är det avancerat? Tänker mest på att få lagom tjock hinna osv.
Blir resultatet bra?

Tacksam för all hjälp.

/Markus
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag försökte få till ett bra lager av fotoresist på en mässingsplåt, det gick inte för bra.

1 på 10 blev kanske bra, men det är nog enklare på riktigt laminat.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Det tar säkert några kort innan man fått känsla för det och får bra tjocklek, samt jämt.
Hade en lärare som berättade om tiden då man fick göra allt själv.
Han sade att det var han största problem, just med att spraya på
fotoresist..

Får man fråga varför du vill spraya på fotoresist?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

längesedan man gjorde det men, original p20 för en 20 år sedan var relativt ok
krävde riktigt rengjorda kort och plan yta att spraya på

det som strulade mest var att man ofta fick damm i lacken, gav fula kortisar där inte p20'ot löstes upp när man framkallade

sedan togs den typen bort och den nya skulle torkas i 60 eller 70 grader för att funka, det var småstruligt, och i den vevan började färdiglackade kort bli rimliga i priserna och jag har alldrig brytt mig om att börja lacka själv igen
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Jag försökte en gång förra året, men det ville sig inte alls. Dock tror jag att det berodde på att sprayflaskan var 10+ år gammal. :D
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Låter som att det inte är det lättaste mao..

Anledningen till att jag vill göra det är för att jag har runt 10 st 300*600mm glasfiberlaminat liggande här hemma. Känns onödigt att gå och köpa färdigbehandlade när man kan göra själv med det som finns att tillgå. Dom laminaten lär ju dessutom räcka i många år framöver..

Hittills har jag ritat alla mina kort för hand men börjar bli less på det.

Men jag ska iaf testa. Ingen som vet nåt annat ställe än ELFA som har fotoresisten då?
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Du kan ju alltid prova på Manhattan Style :D : http://radio.thulesius.se/div_mtrl/manhattan.htm
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Usch.. det där såg riktigt pilligt ut!

Tråkigt när en av komponenterna i "botten" pajjar å måste bytas.. bara att plocka rent på kortet ;)
Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Loial »

Testa den här metoden!:

http://www.fullnet.com/u/tomg/gooteepc.htm

EDIT: Man måste scrolla ner en bit på sidan =)

den kallas "toner transfer", och går ut på att överföra laserskrivarens toner till PCB:n direkt (via fotopapper), och använda som resist vid etsningen. Det funkar kanonbra, jag har inte märkt nån skillnad mot foto-metoden. Ger skarpa, tunna banor.

Lite kort fungerar det så här:

1. skriv ut kretskortmönstret(spegelvänt) på ett fotopapper, av den blanka typen
(OBS! det är det här som gör att det fungerar) Jag använder ett papper som heter "Avery 200g photo paper, glossy finish", köpt på SIBA tror jag.
2. klipp ut mönstret efter kretskortets storlek (underlättar senare)
3. lägg mönstret mot mönsterkortet, och värm fast det m.h.a. ett strykjärn, jag använder själv "***" som värme. Nu har mönstret fastnat på kopparlaminatet.
4. Blötlägg hela rasket (tja, inte strykjärnet kanske...) i vatten+ lite diskmedel, tills papperet känns väldigt mjukt och på väg att gå sönder.
5. använd en borste till att få bort allt överflödigt papper
6. har du gjort allt korrekt så bör du nu ha ett mönsterkortslaminat, med ditt mönster, överfört från papperet!
7. etsa som vanligt.
8. använd nåt för att få bort tonern, t.ex. thinner eller kemiskt ren bensin.
9. klart!

Måste tillägga att jag själv tycker den här metoden fungerar kanonbra, jag själv använder den, och märker ingen skillnad mot foto-metoden. Tycker även det är mer lättarbetat, man slipper dessutom köpa/bygga en ljuslåda, det som kanske kostar mest pengar.
Har etsat kretskort till små SMD-komponenter så här, inga problem.
Senast redigerad av Loial 8 december 2005, 10:01:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, måste köpa laserskrivare och testa! :)

Av vad man kunde se i länken så ser det riktigt snyggt ut att göra samma grejj på komponentsidan, så man ser var allt ska sitta. Speciellt praktiskt för att markera åt vilket håll transistorer och kondensatorer ska sitta! 8)
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Manhattan Style:
Mina projekt brukar se ut sådär, blandar friskt SMD och hålkomponenter, fast jag brukar använda veroboard med kopparsidan uppåt.
Gillar att bocka ben, linda spolar och pillra på i timmtal för att få det att se riktigt snyggt ut :D .

Har bara etsat ett kort i hela mitt liv och det blev en ren katastrof. Jag och kemikalier går liksom inte riktigt ihop :eh: .
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Loial> Är det ett fotopapper för bläckis som du använder till lasern?

Har du några erfarenheter av olika laserskrivare till den här tekniken?
Vad kör du själv med?

Verkar ju klart intressant metod!
Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Loial »

Japp, det är ett fotopapper för bläckstråleskrivare. Dom har ju en beläggning av en typ av "lera" (ytterst tunn) som gör papperet blankt.
Denna lera fastnar i tonern i laserskrivaren, och följer sen med från papperet över till kopparen. Papperet tvättar man sen bort.

Själv kör jag med en HP1100-skrivare, men det borde fungera med dom flesta laserskrivare. Det står på sidan jag länkade till att det kan bli problem med annat än original-tonern dock, har själv ingen aning. Där var tydligen pirat-tonern lite grövre, och orsakade små prickar.
Skriv svar