tips på aggregat och bra att ha saker.

Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

tips på aggregat och bra att ha saker.

Inlägg av Poke »

jag har nu lyckats få mitt egna rum till att mecka och ska införskaffa allt jag saknar hittils.

jag har en bra multimeter, jag ahr en bra laptop samt lite datorer för labbande på. det jag är ute efter är

oscilloskop
nättaggregat, helst med 2 utgångar max 300w borde räcka. 0-30V
sortimentlåda, denna får gärna vara lite mer stabil så den inte skramlar som biltemas lådor

något jag glömt som ni kan komma på att "men man MÅSTE ha en sådan här" så säg till :)


notis: vi bor i lägenhet. jag har redan kollat om det var okej att ha en fräs. det är det inte.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: tips på aggregat och bra att ha saker.

Inlägg av H.O »

Det beror ju på vad du ska labba med...
300W nätaggregat behövs ju inte om du ska labba med uC-byggen och en 30W micro-lödpenna behövs ju inte om du ska bygga rörförstärkare.

Oavsett, en hyffsad lödstation. Bra belysning. Diverse handverktyg. En labbplatta. Experimentkort (Veroboard).

Lägg sen pengarna på de projekt du vill göra och köp utrustning du behöver efter hand.
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: tips på aggregat och bra att ha saker.

Inlägg av Baroon »

Skåp: Rigol DS1054Z
Lödstation: JBC CD-2BE
Sortimentlådor: Sortimo T-boxx (dyra,bra). EuroPlus Flex 37 är ett billigare alternativ
Mikroskop (Tagarno FHD ZIP Full HD, Leica A60) om pengar inte är något problem. :)
Bordsmatta ESD, värmetålig.
Diversebeställning från ebay/amazon med krympslang, pincetter, sidavbitare, lödtenn, lödflätor, skalpeller, "tandläkar-verktyg", flusspenna, isopropanol-sprit, penslar för borstning/tvätt av kretskort, filset
Set med precisionsmejslar exempel: (Wiha) och (Wera)
Set med tänger exempel: NWS eller Knipex
Skruvstäd för bänk exempel: Panavise

Lite dyrare grejer men kan motiveras med "buy it for life" tänk. :)
Inspiration Adam Savage's Custom Tool Storage Stands och Inside Adam Savage's Cave: The Tool Boxes
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: tips på aggregat och bra att ha saker.

Inlägg av Poke »

jag behöver ca 300w för de grejjerna jag skall driva.

får nog köra en storbeställning ifrån ebay på förbrukningsmateriel, så får jag köpa ett sortimentskåp under dagen :)
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: tips på aggregat och bra att ha saker.

Inlägg av gkar »

En HP 4195A kan man inte vara utan.
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: tips på aggregat och bra att ha saker.

Inlägg av Poke »

jag lyckades få tag i en del saker i fredags, jag gick loss på ebay och köpte en hel rad med lödutrustning, krympslang, kabel osv osv. förbrukningsvara helt enkelt.
jag köpte även ett skåp på clas ohlsson och fick tandläckarverktyg av en vän till mig som är tandläkare.

jag fick även ett oscilloskop ochj nätaggregat
tektronix 2235
oltronix B 703 DT

tyvärr började nätaggregat brinna, och jag ser vilken komponent som brunnit i den, men ajg har lite svårt att se vad som suttit där tidigare. PCB ser intakt ut så det är bara komponent


jag har valt ut en lödstation jag vill ha , en weller WD1M. jag kommer förmodligen köpa denna begagnad.

nu skall det hittas enkonstlast till detta !
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: tips på aggregat och bra att ha saker.

Inlägg av Poke »

vill tipsa om denna:

LED Helping Hand Magnifying Soldering IRON STAND Lens Magnifier Clamp Tool Kit
http://www.ebay.com/itm/331816423106?_t ... EBIDX%3AIT

jag köpte en från ebay för 100kr. stödet är inte i metall men det är hårdplast och det 'är ändå lite tyngd i den. sjukt bra lampa och förstoringsglas.

jag ska nog öppna min och lägga i någon vikt så den inte flyttar sig om jag råkar dra i kabeln till lödkolven.
Skriv svar