Kretskortshållare PCBite

krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Kretskortshållare PCBite

Inlägg av krille356 »

Hittade denna kretskortshållare på indiegogo, tycker den ser lovande ut :tumupp:



Bild

Bild

Har använt liknande hållare på jobbet men av annat märke, de har varit mycket bra men alldeles för dyra att köpa till hemma labbet.

Tycker priset på denna var helt OK och dessutom skoj att det är ett svenskt projekt. Beställde ett exemplar, ska bli skoj att testa den när den dyker upp :)
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av ie »

Jag satsade in mig. Verkar smidigare än att löda på kort som far omkring på bordet :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av psynoise »

Vad är fördelen mot krokodilarmar på gjutjärnsfot som går att köpa billigt lite varstans?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av Glenn »

Kul grej iofs, men för det priset så gör jag nog som psynoise, fortsätter att använda mina krokodilfötter alt mitt kulledsskruvstycke.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av Nerre »

Min spontana tanke är ju att den fjädrande delen kommer att ge efter så fort man försöker göra nåt med kortet (löda, trycka dit en mätprob etc).

Jag antar att tanken med det hela är att översidan på korten alltid ska hamna på samma nivå, men varför vill man det? Måste ju vara mycket bättre att ha den fjädrande delen ovanifrån?

Om den rörliga delen hade varit gängad, så man skruvade upp den och klämde kortet på det viset tycker jag den hade varit mer funktionell.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av tecno »

Om den rörliga delen hade varit gängad, så man skruvade upp den och klämde kortet på det viset tycker jag den hade varit mer funktionell.
:tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av anders_bzn »

Den stor grejjen med just dessa är inte att det är en ny pryl, vi har liknade i labbet på jobbet. Dessa har ett helt annat (billigare) pris. Jag har redan fått ett sådant här kit som jag ska testa lite i helgen. Återkommer med en mini-review då.

Jag tror att kortet kommer sitta bättre än med krokodilklämmor. Kortet är dessutom plan mot underlaget, vilket är en enorm fördel om man arbetar med det under mikroskop.
H.O
Inlägg: 5711
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av H.O »

Problemet med att ha den gängad tror jag blir att den vill "vrida ut sig" när man klämmer åt. Jag gissar (och hoppas) att fjädrarna är rätt styva så att de inte komprimeras bara för att man trycker det en prob. Men jag vet inte...inväntar anders_bzn mini-review.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av Nerre »

Ah, mikroskop är anledningen till att man alltid vill ha ytan på samma höjd! Då är jag med.

Men då måste det vara rejält kraftigt fjädrar för att man inte ska råka "trycka loss" kortet med mätprob eller lödspets?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av tecno »

Problemet med att ha den gängad tror jag blir att den vill "vrida ut sig"
En konstruktions fråga som kan lösas.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av krille356 »

Har precis som anders_bzn arbetat med liknande hållare på jobbet, de går inte att jämföra med krokodiler på gjutjärnsfot eller skruvstycke, denna typen av hållare är mycket smidigare.

De stora fördelarna i mitt tycke är när man jobbar under mikroskop, kortet håller sig på samma avstånd så man slipper justera fokus hela tiden. Det är dessutom väldigt smidigt att flytta hela plattan och samtidigt titta på kortet genom mikroskopet vid exempelvis avsyning.

Kortet sitter förvånansvärt hårt fast i och med att man använder fyra hållare, en i varje hörn exempelvis.

Största fördelen med de hållare jag använt är snabbheten, oberoende av kortets form och storlek så har man det fixerat på några sekunder.

De hållarna vi har på jobbet har en bra höjd så att undervärmen passar in under kortet och då hamnar på lagom höjd från kortet, har dock inte kollat höjden på dessa hållare då jag ändå inte har undervärme i hemmalabbet.

Att man har fjäder i stället för gängor är nog för att man inte ska kunna skada kretskortet, behöver man ett skruvstäd när man löder så bör man nog se över sin löd teknik :vissla:

Använder också hållarna rätt ofta till att hålla kablar, stiftlister, kontakter mm

Dessa är de hållare jag använder på jobbet:

http://se.farnell.com/martin-smt/sf03-0 ... dp/2353002

http://se.farnell.com/martin-smt/hf00-0 ... dp/2352997

Ska bli skoj att jämföra dem med de hållarna som jag använder på jobbet när dessa dyker upp :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av Glenn »

Om du syftade på mej menade jag ju förstås ett sådant här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... led-p40369

..Fast mitt är äldre och dessutom tillverkat i "WEST GERMANY" som det stolt står med stora bokstäver :)

Mycket praktiskt när man ska löda vissa saker.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av PeterH »

Det verkar som att det bästa argumentet för denna typ av hållare är för att få kortet att ligga plant under mikroskop? Har ni krokiga bordsskivor eller vad? Jag använder vid behov en vanlig distans i varje hörn om det sitter prylar på undersidan som gör att kortet inte ligget plant under mikroskopet (det är ju ganska vanligt att kretskort har några monteringshål...) Annars brukar det väl funka att bara lägga det på bordet :vissla: Men jag använder också städ med kulled till och från... För min del skulle jag kunna prova om dom inte varit så dyra...
larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av larsson »

Haha, jag trodde det var ett skämt först -- vem betalar liksom femhundra pix för att hålla grejerna stilla..? Själv har jag alltid kört med vanlig häftmassa (Tack-It?) för att fixera. Väldigt low-tech inser jag nu.

Fast man får ju ge dem att de där PCBite ser mäktiga ut, med svartelox och gul text. Och "strong neodymium magnet", bara en sån sak...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av anders_bzn »

Kolla då Farnell länkarna, och vad motsvarande prylar kostar.
Skriv svar